Hospodársky denník
USD40,765 Sk
EUR43,914 Sk
CHF27,603 Sk
CZK1,185 Sk
  Štvrtok  14.Októbra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Auto, moto... drahota


„Automobil je luxus“ - rozhodla slovenská vláda
Ľavicovo orientovaná časť slovenskej vlády, ktorú reprezentuje ministerka financií B. Schmögnerová navrhla v mene svojho ministerstva zavedenie novej dane z motorových vozidiel. Automobil sa tak podľa tohto návrhu stane luxusom, za ktorý jeho majitelia tvrdo zaplatia. Okrem toho, že majitelia tátošov už teraz platia zákonné poistenie motorových vozidiel, diaľničné nálepky a boli dokonca úvahy, že fyzické osoby budú platiť aj cestnú daň (dosiaľ ju platili len právnické osoby, ktoré si ju však mohli odpisovať z daní), si občania budú musieť - ak návrh dane z motorových vozidiel koaličné strany odobria - siahnuť hlbšie do vrecka (pozri tabuľku). Koalícia však, pre radosť majiteľov vozidiel, nie je v tejto otázke jednotná. A to aj napriek tomu, že ešte v máji toho roka sa vláda v mene všetkých koaličných strán rozhodla iniciovať prípravu tohto zákona. Problém je totiž v jeho obsahu. Aj podľa P. Prokopoviča (SDK), podpredsedu výboru NR SR pre hospodárstvo, privatizáciu a menu je zákon potrebný, ale nie v takom kontexte, aký navrhuje rezortné ministerstvo. Dôvod je prostý, zákon totiž postihuje viac majiteľov nových automobilov a naopak, čím je vozidlo staršie, tým je ročná daň nižšia. Čo je podľa neho paradox, keďže vo všetkých okolitých krajinách sa - či už v záujme ekológie alebo obnovy vozidlového parku - snažia o opak. Nehovoriac už o tom, že zákon postihne v prvom rade malých a stredných podnikateľov, čo je, samozrejme, proti Programovému vyhláseniu vlády SR, čiže ide opäť o nesystémový krok. Faktom je, že už dnes, pred prerokovaním a schválením uvedeného návrhu, kolujú medzi podnikateľmi tipy, ako sa tejto nemilej povinnosti vyhnúť (napr. registráciou vozidlového parku v susednom Česku). Nemenej zaujímavým ako sám problém, bude sledovanie vývoja na politickom poli. B. Schmögnerová je totiž, prirodzene, z počínania svojich koaličných partnerov rozčarovaná, keďže, ako uviedla, na medzirezortnom rokovaní obe ministerstvá, ministerstvo dopravy a hospodárstva, nič nenamietali. Naopak, minister hospodárstva Ľ. Černák v tejto súvislosti uviedol, že výhrady proti pripravovanej dikcii zákona vyjadrili na medzirezortnom rokovaní nielen predstavitelia rezortu hospodárstva, ale aj dopravy. Do terajšieho znenia sa však podľa neho mnohé z výhrad nedostali. Je pochopiteľné, ak sa vláda pred schvaľovaním rozpočtu na rok 2000 usiluje zabezpečiť finančné prostriedky, aby mala v rámci rozpočtu z čoho rozdeľovať. Je však diskutabilné, či očakávaný profit vo výške niekoľko sto miliónov korún čosi vyrieši. Otvorenou tak zostáva nielen otázka, ako sa naša pestrofarebná vláda dohodne, ale aj to, či označenie vlastníctva auta za luxus, je naozaj na mieste. Katarína Šelestiaková
Tabuľka:
Daň z motorových vozidiel
Auto Výška dane v Sk
Obsah valcov v kubických cm Vek v rokoch
0 - 4 4 - 8 8 - viac
0 - 1000 1500 1000 500
1001 - 1300 2200 1500 700
1301 - 1500 3000 2000 1000
1501 - 1800 6000 4000 2000
1801 - 2500 10000 6500 3300
2501 - 3000 15000 10000 5000
nad 3000 20000 13000 6600

Amsterdamprehánky13
Atényslnečno26
Belehradoblačno20
Berlínprehánky12
Bratislavaoblačno15
Bruselprehánky13
Budapešťoblačno15
Bukurešťoblačno20
Frankfurtoblačno16
Helsinkizamračené9
Istanbulpolojasno18
Kodaňprehánky10
Kyjevveľká oblačnosť12
Lisabonpolooblačno23
Londýnpolojasno16
Madridpolojasno23
Milánopolooblačno23
Moskvaprehánky10
Oslooblačno10
Parížoblačno18
Prahaprehánky13
Rímskoro jasno24
Sofiaoblačno20
Štokholmprehánky10
Varšavaprehánky12
Viedeňoblačno15
Záhreboblačno20
Ženevaoblačno16

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.