|
|||||||||||||||||
Štvrtok 14.Októbra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Auto, moto... drahotaAutomobil je luxus - rozhodla slovenská vláda Ľavicovo orientovaná časť slovenskej vlády, ktorú reprezentuje ministerka financií B. Schmögnerová navrhla v mene svojho ministerstva zavedenie novej dane z motorových vozidiel. Automobil sa tak podľa tohto návrhu stane luxusom, za ktorý jeho majitelia tvrdo zaplatia. Okrem toho, že majitelia tátošov už teraz platia zákonné poistenie motorových vozidiel, diaľničné nálepky a boli dokonca úvahy, že fyzické osoby budú platiť aj cestnú daň (dosiaľ ju platili len právnické osoby, ktoré si ju však mohli odpisovať z daní), si občania budú musieť - ak návrh dane z motorových vozidiel koaličné strany odobria - siahnuť hlbšie do vrecka (pozri tabuľku). Koalícia však, pre radosť majiteľov vozidiel, nie je v tejto otázke jednotná. A to aj napriek tomu, že ešte v máji toho roka sa vláda v mene všetkých koaličných strán rozhodla iniciovať prípravu tohto zákona. Problém je totiž v jeho obsahu. Aj podľa P. Prokopoviča (SDK), podpredsedu výboru NR SR pre hospodárstvo, privatizáciu a menu je zákon potrebný, ale nie v takom kontexte, aký navrhuje rezortné ministerstvo. Dôvod je prostý, zákon totiž postihuje viac majiteľov nových automobilov a naopak, čím je vozidlo staršie, tým je ročná daň nižšia. Čo je podľa neho paradox, keďže vo všetkých okolitých krajinách sa - či už v záujme ekológie alebo obnovy vozidlového parku - snažia o opak. Nehovoriac už o tom, že zákon postihne v prvom rade malých a stredných podnikateľov, čo je, samozrejme, proti Programovému vyhláseniu vlády SR, čiže ide opäť o nesystémový krok. Faktom je, že už dnes, pred prerokovaním a schválením uvedeného návrhu, kolujú medzi podnikateľmi tipy, ako sa tejto nemilej povinnosti vyhnúť (napr. registráciou vozidlového parku v susednom Česku). Nemenej zaujímavým ako sám problém, bude sledovanie vývoja na politickom poli. B. Schmögnerová je totiž, prirodzene, z počínania svojich koaličných partnerov rozčarovaná, keďže, ako uviedla, na medzirezortnom rokovaní obe ministerstvá, ministerstvo dopravy a hospodárstva, nič nenamietali. Naopak, minister hospodárstva Ľ. Černák v tejto súvislosti uviedol, že výhrady proti pripravovanej dikcii zákona vyjadrili na medzirezortnom rokovaní nielen predstavitelia rezortu hospodárstva, ale aj dopravy. Do terajšieho znenia sa však podľa neho mnohé z výhrad nedostali. Je pochopiteľné, ak sa vláda pred schvaľovaním rozpočtu na rok 2000 usiluje zabezpečiť finančné prostriedky, aby mala v rámci rozpočtu z čoho rozdeľovať. Je však diskutabilné, či očakávaný profit vo výške niekoľko sto miliónov korún čosi vyrieši. Otvorenou tak zostáva nielen otázka, ako sa naša pestrofarebná vláda dohodne, ale aj to, či označenie vlastníctva auta za luxus, je naozaj na mieste. Katarína Šelestiaková Tabuľka: Daň z motorových vozidiel Auto Výška dane v Sk Obsah valcov v kubických cm Vek v rokoch 0 - 4 4 - 8 8 - viac 0 - 1000 1500 1000 500 1001 - 1300 2200 1500 700 1301 - 1500 3000 2000 1000 1501 - 1800 6000 4000 2000 1801 - 2500 10000 6500 3300 2501 - 3000 15000 10000 5000 nad 3000 20000 13000 6600 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |