Hospodársky denník
USD40,441 Sk
EUR43,973 Sk
CHF27,7 Sk
CZK1,186 Sk
  Utorok  19.Októbra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Reforma sa sama neufinancuje


Zvýhodňovanie nižších príjmov demotivuje
Pred zásadnou zmenou je vždy nevyhnutné vykonať potrebné úpravy parciálnych nedostatkov predchádzajúceho systému, aby negatívne neovplyvňovali pripravované systémové riešenia. V rámci prípravy reformy sociálneho poistenia treba urobiť nevyhnutné čiastočné zmeny systému v dvoch rovinách. V nemocenskom poistení je nevyhnutné prijať zmeny platného právneho stavu už v čase prípravy reformy sociálneho poistenia, pretože nie je primeraný súlad medzi výškou príjmu, z ktorého sa platí poistné (max. 24 000 Sk) a výškou príjmu, z ktorého sa dávka vypočítava (max. 7700 Sk), čo spôsobuje aj nivelizáciu dávok nemocenského poistenia. Má to logiku
Neodôvodnene zvýhodňuje osoby s nižším príjmom, čo vedie až k zneužívaniu dávok a nemotivuje k práci, ako na to často upozorňujú poznatky z praxe. Nemocenské poistenie sa podľa súčasného stavu rozdelí na časovo krátku práceneschopnosť (PN) a časovo dlhú práceneschopnosť. Časovo krátku PN ( v rozsahu do 15. či 8. dňa) bude hradiť zamestnávateľ, pričom sa mu úmerne zníži sadzba (%) platieb príspevkov do fondu nemocenského poistenia. Poistenie časovo dlhej PN ( od 15. či 8. dňa) bude súčasťou systému krátkodobých dávok sociálneho poistenia. Financovaná bude na základe príspevkov zamestnávateľov, zamestnancov a samostatne zárobkovo činných osôb. Vykonávať ho bude Sociálna poisťovňa. Štát bude tento pilier garantovať finančne a reglementovať. O štvrť storočie?
V systéme dôchodkového zabezpečenia vzhľadom na to, že v podmienkach SR reforma sociálneho poistenia postupovala pomaly, nie sú odstránené viaceré preferencie a diskriminácie. Zároveň nie je zabezpečená ani finančná udržateľnosť súčasného základného dôchodkového systému. Cieľom navrhovaných opatrení prechodu je nielen vytvoriť stav, ktorý zabráni kolapsu súčasného systému sociálneho prechodu, ale aj prijať opatrenia , ktoré budú v súlade s koncepčným riešením nového systému sociálneho poistenia. Sociálne poistenie sa bude skladať z nemocenského, dôchodkového, doplnkové dôchodkové a úrazového poistenia. Tento nový systém by mal začať fungovať o 20 - 25 rokov. Hlavným motívom celej zmeny financovania je snaha minimalizovať potrebné zdroje štátneho rozpočtu pri vyriešení vnútorného dlhu dnešnej sústavy sociálneho zabezpečenia a zároveň poukázať, že reforma sa neufinancuje sama. Ingrid Stránska
Tabuľka
Veková hranica odchodu do dôchodku vo vybratých krajinách
Krajina Pohlavie Zákonný dôchodkový vek
Dánsko M 67

Ž 67
Rakúsko M 65

Ž 60
Ukrajina M 65

Ž 60
Slovensko M 60

Ž 57
Nemecko M 65

Ž 65
Francúzsko M 60

Ž 60
Zdroj: MPSVR SR

Amsterdampolooblačno13
Aténypolooblačno23
Belehradpolojasno16
Berlínpolojasno10
Bratislavajasno10
Bruselpolojasno13
Budapešťslnečno13
Bukurešťoblačno15
Frankfurtpolojasno13
Helsinkipolooblačno5
Istanbulpolojasno18
Kodaňoblačno10
Kyjevpolooblačno9
Lisabonprehánky18
Londýnpolooblačno16
Madridpolooblačno19
Milánopolooblačno18
Moskvaoblačno5
Osloslnečno8
Parížpolooblačno17
Prahapolojasno10
Rímpolooblačno20
Sofiapolooblačno15
Štokholmpolojasno7
Varšavapolooblačno8
Viedeňpolojasno11
Záhreboblačno15
Ženevaoblačno13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.