Hospodársky denník
USD40,438 Sk
EUR43,76 Sk
CHF27,529 Sk
CZK1,186 Sk
  Streda  20.Októbra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Sme nešťastná a stratená generácia


Komentuje Dagmar Piršelová
Z návrhu Koncepcie reformy sociálneho poistenia v SR, ktorú vypracovalo ministerstvo práce okrem iného vyplýva, že jedným z prvých pripravovaných opatrení má byť zavedenie zásady „dôchodok alebo mzda“. Dôvodom k tomuto kroku je „odstrániť výplatu dôchodkov zo zdrojov solidarity pracujúcim dôchodcom, ktorí poberaním dôchodku popri mzde prijímajú peniaze od tých, ktorým súčasne berú možnosť zamestnania“. Lenže problém nie je taký čierno-biely, ako ho prezentuje ministerstvo práce. Iste, je známe, že týmto krokom sa sleduje predovšetkým zníženie nezamestnanosti ľudí v aktívnom veku. To nepochybne potrebujeme. Môže sa však stať, že štátny rozpočet v konečnom dôsledku na takéto rozhodnutie doplatí. Akoby zodpovední zabúdali na to, že ten, kto pracuje a poberá mzdu, súčasne odvádza aj daň do štátneho rozpočtu. Problém je však oveľa zložitejší. Ohlasovaná zmena sa týka takmer pätiny nášho obyvateľstva, keď priemerný dôchodok je výrazne menší ako polovica priemernej mzdy. Podiel priemerného dôchodku k priemernej mzde v roku 1998 bol vo výške 44,90. Konkrétne išlo o priemernú mzdu 10 009 Sk a priemerný dôchodok vo výške 4 490 Sk (všetky druhy zabezpečenia). Podstata problému je v tom, že mzdy nie sú jediným príjmom nášho obyvateľstva. V porovnateľnom roku hrubé mzdy a platy tvorili len 44,3-percentný podiel na bežných príjmoch domácností (príjmy kapitálové tvorili 22,1 % a sociálne príjmy 17,5 %). Ak by sa toto opatrenie dostalo do života v takejto forme, opäť nebude znevýhodňovať tých dôchodcov, ktorí si privyrábajú popri dôchodku prácou. No popri mzde, o ktorej sa v návrhoch hovorí, poznáme až päť druhov príjmov fyzických osôb. Konečný stav teda bude taký, že jeden dôchodca bude môcť podnikať, mať príjmy z prenájmu, z kapitálového majetku či ostatné príjmy a popri tom môcť brať aj starobný dôchodok, kým iný, zamestnaný dôchodca sa bude musieť rozhodnúť, či bude brať mzdu alebo dôchodok. Okrem tejto diskriminácie hrozí aj zvýšenie výskytu „práce načierno“, takže štát, ktorý teraz má aké-také príjmy (daň z príjmov zo závislej činnosti), príde aj o tie. Ak by toto opatrenie malo skutočne platiť od budúceho roka, je otázne, či neovplyvní v súčasnosti platné pravidlá na uplatňovanie základnej nezdaniteľnej sumy zo základu dane (v súčasnosti 21 000 Sk). V návrhu nového zákona o daniach z príjmov sa s takouto alternatívou zatiaľ neuvažuje. Zdá sa, akoby sa zase jednotlivé ministerstvá hrali len na svojom piesočku... Okrem toho pesimisticky znie tiež záver vo veci predpokladaného predlžovania dôchodkového veku (muži 65 rokov a ženy jednotne vo veku 62 rokov). Má ísť o spôsob priebežného financovania dôchodkového systému, ktorý je schopný udržať úroveň dôchodku k mzde na hladine 50 % až do roku 2040. Sme to my ale nešťastná generácia...

Amsterdamveľká oblačnosť14
Atényoblačno23
Belehradpolojasno12
Berlínpolojasno11
Bratislavapolojasno10
Bruseloblačno13
Budapešťpolojasno11
Bukurešťslnečno12
Frankfurtoblačno12
Helsinkislnečno6
Istanbulpolojasno19
Kodaňslnečno11
Kyjevmalá oblačnosť6
Lisabonprehánky20
Londýnslabý dážď14
Madriddážď16
Milánoveľká oblačnosť15
Moskvaslnečno5
Oslopolojasno9
Parížoblačno17
Prahaoblačno11
Rímpolojasno18
Sofiaslnečno10
Štokholmslnečno9
Varšavaslnečno10
Viedeňveľká oblačnosť11
Záhrebobčasný dážď16
Ženevapolooblačno13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.