Hospodársky denník
USD40,438 Sk
EUR43,76 Sk
CHF27,529 Sk
CZK1,186 Sk
  Streda  20.Októbra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Bohatstvo sa dáva najavo


Nielen u nás, ale aj vo svete, najmä okázalou spotrebou. Ukázať, že na to máme, že sme ktosi, že máme vplyv a rozhodovacie právomoci. Aj takú stránku má podnikateľský život. Dnes už existuje viacero odborných výskumov, ktoré majú vysvetliť tento fenomén dneška. V našom seriáli pokračujeme dnes na tému: Ako chutí úspech. Výletné sídla, luxusné autá, osobná ochranka... týmito a mnohými inými spôsobmi demonštrujú movití ľudia na celom svete vlastnú výnimočnosť a spoločenskú prestíž. Pohnútka číslo jeden? Urputná snaha o odlíšenie. Tibor A. je úspešný mladý muž. Aspoň sa to o ňom hovorí. Je majiteľom dobre zabehanej obchodnej firmy a o jeho príjme môže väčšina Slovákov iba snívať. Zrekonštruoval niekdajší zemanský dom, zariadil ho drahým starožitným nábytkom, doplnil modernými obrazmi a úžitkovými predmetmi (žiaľ bez potrebného vkusu), má jachtu, luxusné dovolenkové sídlo v zahraničí. Úspešnému podnikateľovi sa na ľavej ruke blyštia náramkové hodinky za takmer milión korún a na obleku sa vyníma manžetový gombíček za 40-tisíc Sk. V skrini mu visí asi štyridsať oblekov, ani jeden nekúpil pod 6000 DEM... Rád o sebe vyhlasuje, že je predvídavým obchodníkom a že jednoducho podobnú šancu mal každý. Na začiatku svojej kariéry totiž výhodne nakupoval od mnohých krachujúcich firiem lacný tovar, sklady, aj celé obchodné jednotky. Nuž... ak si páni (či dámy) vysnívané zbytočnosti kupujú z vlastných prostriedkov, mohli by sme iba pokrčiť ramenami. Vážnejšie je, že za snobskými majiteľmi fabrík nezaostávajú ani manažéri. „Mnoho z nich sa očividne lepšie vyzná v predpisoch upravujúcich používanie služobných vozidiel, než v riadení vlastnej firmy,“ kritizuje Ralf O., zástupca zahraničnej firmy etablovanej na východnom Slovensku. On sám patrí k tým, ktorí za tzv. symbolmi štatútu urobil aj hrubú čiaru. Jeho kancelária je vybavená priam sparťansky: stôl, stolička, počítač. Nič viac.

Únik z konformity
Faktom však je, že motívy asketického „svetonázoru“ sa nijako neodlišujú od pohnútok jeho márnotratnejších kolegov: túžba odlíšiť sa od ostatných. Psychológovia si už dávno všimli túto nenásytnú ľudskú potrebu – vyčnievať z radu. To je tendencia, ktorá sa objavuje takmer u každého človeka. U úspešných podnikateľoch, manažéroch však pôsobí o to silnejšie: šťastlivci, ktorí už niečo dosiahli, chcú práve preto ešte viac. „Riadiaci pracovníci sú úplne normálni ľudia, ale ich pozícia ich núti k tomu, aby sa pred ostatnými prezentovali ako niečím úžasne nezvyčajným,“ vysvetľuje psychiater doc. Ľ. Vražda. „Svoju originalitu musia dokazovať denne a je úplne jedno, či tak robia oslňujúcou výzdobou svojej kancelárie, zlatým plniacim perom, drahými hodinkami alebo len nenápadne prázdnym písacím stolom.” Najdôležitejšie zo všetkého je pre úspešného a solventného vyvolať dojem, aký je vynikajúci a jedinečný. Prostriedky sú až druhoradé: honosná spotreba najrozličnejších luxusných statkov rovnako ako ostentatívne chudobná kancelária či príspevky na najpodivuhodnejšie účely. V posledných rokoch sa úsilie a snaha byť nekonformný prejavuje stále očividnejšie. „Štylizujú sa do polohy nadčloveka a občas to nadobúda groteskné formy,“ hovorí doc. Ľ. Vražda. „Muž na čele zo seba robí proroka. Potreba obdivu je bezmedzná.“ Preto si topmanažér, úspešný podnikateľ udržuje zvyčajne medzi sebou a ostatnými podriadenými určitý dištanc. „Držať si ľudí od tela je nevyhnutnou podmienkou udržania vlastnej exkluzivity.“ Drahý „špás“
Najjednoduchšie samozrejme je dávať nápadne najavo, aký som bohatý a koľko si toho môžem kúpiť. Podľa kritikov špičky podnikového vedenia veselo „škrečkujú“, vyplácajú si najrôznejšie príplatky či odmeny a akcionárom zostáva už iba... čo vlastne? Azda oči pre plač. A k tomu útecha, že v iných podnikoch je situácia podobná. To je však neraz slabá náplasť na roztrhané vrecko. Keď pred časom dozorná rada firmy Krupp bilancovala pôsobenie Kajo Neukirchena na bývalom poste, myslela si najskôr, že si podarený šéf robil z celého podniku dobrý deň. Človek zodpovedný za niekoľko radikálnych úsporných programov obýval vilu, ktorá koncern stála 4 mil. DEM. Náklady na údržbu vo výške 200-tisíc DEM ročne išli pochopiteľne rovnako z podnikového vrecka. Neuveriteľné? Asi áno. Kajo Neukirchen sa ospravedlňoval tým, že každý mesiac poctivo platil zo svojho 2000 DEM, takže právne je vraj všetko v poriadku. Právne možno. Morálne sotva. Po príklady však nemusíme chodiť až tak ďaleko. Správanie sa mnohých slovenských vlastníkov je celkom rovnaké, pravda v reláciách o niečo nižších, keďže naše podniky vôbec nie sú také úspešné ako spomínaný koncern Krupp. Mercedes a devy
Ekonómi sa roky domnievali, že dopyt na trhoch luxusných statkov je vysoko elastický: stačí slabý cenový vzrast a záujem kupujúcich sa prudko obmedzí. V čase recesie sa potom dá očakávať, s pravdepodobnosťou prírodného zákona, upadajúci záujem zákazníkov. Podľa posledných prieskumov však trh so symbolmi štatútu vykazuje pozoruhodnú stabilitu. Kríza sem, rozmach tam... klienti nakupujú stále rovnako. „Recesiu sme vôbec neznamenali,” raduje sa S. Ressel z odbytového oddelenia Mercedes Benz. Práve luxusnými autami sa movití jednotlivci túžia odlíšiť od zvyšku spoločnosti najviac. V Nemecku napríklad disponuje viac ako 80 % obchodných riaditeľov a 58 % šéfov vrcholových oddelení služobným autom. Existuje tu však podstatný rozdiel: kým topmanažéri sa vozia prevažne v autách značky Mercedes či BMW, vedúci oddelenia sa musia uspokojiť s Volkswagenom či Opelom. U nás sa podobný prieskum zatiaľ nerobil, podľa niektorých prejavov a počtu spomínaných značiek na slovenských cestách (samozrejme s domácimi poznávacími značkami) to bude pravdepodobne rovnaké. Aj keď o profesionálnych kvalitách mnohých majiteľov by sa dali viesť dlhé debaty... Najnovšou módou na trhu symbolov štatútu sú nepochybne bezpečnostné služby. Podľa kritikov však ide o vymoženosť prinajmenšom pochybnú. „Po krátkom čase zistíte aké je to deprimujúce, mať stále za sebou štyroch hrôzu vyvolávajúcich zabijakov,“ upozorňuje bonnský expert na terorizmus Rolf Tophoven. Azda aj preto niektoré agentúry vo svete situáciu vyriešili bleskurýchle a šalamúnsky: do prvej línie poslali ženy. Pre chránenca je isto príjemnejšie, keď ho stráži pár nežných stvorení. Opatrenie má však aj iný dôvod. „Manažment je v prvom rade estetický fenomén,” konštatujte augsburský psychológ Neuberger. „Ak chcete mať úspech, musíte robiť dojem. Bez osobného čara to jednoducho nejde.“ Eleonóra Bujačková

Amsterdamveľká oblačnosť14
Atényoblačno23
Belehradpolojasno12
Berlínpolojasno11
Bratislavapolojasno10
Bruseloblačno13
Budapešťpolojasno11
Bukurešťslnečno12
Frankfurtoblačno12
Helsinkislnečno6
Istanbulpolojasno19
Kodaňslnečno11
Kyjevmalá oblačnosť6
Lisabonprehánky20
Londýnslabý dážď14
Madriddážď16
Milánoveľká oblačnosť15
Moskvaslnečno5
Oslopolojasno9
Parížoblačno17
Prahaoblačno11
Rímpolojasno18
Sofiaslnečno10
Štokholmslnečno9
Varšavaslnečno10
Viedeňveľká oblačnosť11
Záhrebobčasný dážď16
Ženevapolooblačno13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.