Hospodársky denník
USD40,438 Sk
EUR43,76 Sk
CHF27,529 Sk
CZK1,186 Sk
  Streda  20.Októbra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Z tvorby Albína Brunovského


V týchto dňoch sprístupnila Slovenská národná galéria na svojom vysunutom pracovisku v priestoroch Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku výstavu grafických listov popredného slovenského výtvarného umelca - Albína Brunovského. Je o ňom známe, že o vlastnom diele hovoril málo, dokonca taktne mlčal i vtedy keď sa ho snažili k tomu niektorí kritici a teoretici výtvarného umenia vyprovokovať: nechal vždy svoje obrazy a „obrázky“ prehovoriť samé za seba. Na začiatku i na konci ich výpovede sa rozpína iba jeden pól našej ľudskej existencie: teatrum mundi. Áno, divadlo sveta so všetkým čo k tomu patrí: realitou a fantáziou, láskou a zradou, dobrom i zlom, priateľstvom i nenávisťou, prirodzenosťou i neprirodzenosťou, skutočnými príbehmi a nadprirodzenými súvislosťami nášho - ľudského bytia. Pretože Brunovského tvorba je predovšetkým výpoveďou o človeku - o jeho ľudskom i neľudskom svete, kde každý z nás odhaľuje za rôznofarebnými a prekvapujúcimi maskami svoju vlastnú tvár. O tom sú aj jeho grafické listy pochádzajúce z troch decénií umelcovej tvorby (1964 - 1990). Medzi nimi dnes už slávne diela Spleen druhej ženy starinára (1964), Fantas pána Redouxa (1968), Ešte jedna slza (1971), Lamento della Ninfa (1972), Eva Prima Pandora (1979), ďalej povestné Dámy v klobúku z roku 1981, cyklus Chvála zamotaných snov (1985) a Labyrint sveta a raj srdca z rokov 1989 - 1990. Všetky pochádzajú z majetku Slovenskej národnej galérie, ktorá Brunovského tvorbu pozorne sledovala a dá sa povedať, že i „mapovala“ vo svojich zbierkach. Je to tvorba, ktorá bola ocenená na viacerých významných podujatiach doma i v zahraničí: udelili mu Cenu mesta Paríža (1967), Cenu Otrano d´Argento (1969), Cenu za grafiku na Intergraphic v Berlíne (1976), Cash Award na Footprint v Seatle (1977), Grand Prix na medzinárodnom bienále grafiky v Krakowe a tiež titul národný umelec, ktorý mu určite patril a ktorého sa „urýchlene“ nezbavoval ani vtedy, keď to viacerí robili takmer s rýchlosťou guľového blesku. Albín Brunovský, napriek všetkým možným inšpiračným podnetom a vplyvom na svoje dielo, ostáva jednou z najvýraznejších postáv slovenského výtvarného umenia 20. storočia. Ľubomír Podušel

Amsterdamveľká oblačnosť14
Atényoblačno23
Belehradpolojasno12
Berlínpolojasno11
Bratislavapolojasno10
Bruseloblačno13
Budapešťpolojasno11
Bukurešťslnečno12
Frankfurtoblačno12
Helsinkislnečno6
Istanbulpolojasno19
Kodaňslnečno11
Kyjevmalá oblačnosť6
Lisabonprehánky20
Londýnslabý dážď14
Madriddážď16
Milánoveľká oblačnosť15
Moskvaslnečno5
Oslopolojasno9
Parížoblačno17
Prahaoblačno11
Rímpolojasno18
Sofiaslnečno10
Štokholmslnečno9
Varšavaslnečno10
Viedeňveľká oblačnosť11
Záhrebobčasný dážď16
Ženevapolooblačno13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.