Mesačník Stratégie v čísle 9 na 62. strane v rubrike Názory a komentáre priniesol pod titulkom Médiá a medzinárodné vzťahy niekoľko príkladov, ako sa môžu médiá stať predmetom majetkových či iných záujmov... Z príspevku vyberáme: /.../ Nie je to napokon po prvý raz, čo strýko Sam alebo iní predstavitelia zahraničného kapitálu podnikajúci vo sfére médií hovoria o ochrane svojich záujmov na nerozvinutých trhoch krajín východnej a strednej Európy. V pamäti ešte máme návštevu Dr. Heinza-Wernera Nienstedta, generálneho riaditeľa vydavateľskej skupiny Handelsblatt, prezidenta spoločnosti HB - Dow Jones a predsedu predstavenstva Economia, a. s. Táto spoločnosť je zároveň aj 100-percentným vlastníkom vydavateľstva Ecopress, a. s., vydávajúceho Hospodárske noviny (HN). Nienstedt pricestoval na Slovensko v čase, keď na našom mediálnom trhu vznikal na báze bývalých redaktorov HN Hospodársky denník. Pri stretnutiach s najvyššími štátnymi predstaviteľmi a podnikateľmi zdôraznil, že spoločnosť HB - Dow Jones je pripravená podniknúť potrebné kroky na ochranu svojich záujmov. Na jednej strane to môže dokazovať, že naša mediálna scéna sa stáva atraktívnou. Otázne však je, či takéto konanie z pozície sily prispieva k budovaniu štandardného prostredia a nevytvára negatívny politicko-lobistický tlak na nezávislé inštitúcie (Protimonopolný úrad či Radu pre rozhlasové a televízne vysielanie). Vo vyspelých krajinách sa podobné spory spravidla končia pred súdom, resp. rozhodujú o nich už spomínané inštitúcie. Rozhovory politických predstaviteľov o ochrane záujmov zahraničného kapitálu sú zrejme aj z hľadiska našich integračných snáh nanajvýš nepríjemné - o to viac, že ich opodstatnenosť je nanajvýš diskutabilná. (r)