|
|||||||||||||||||
Streda 27.Októbra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cieľom je obrat vo verejnom životeVniesť poriadok do riešenia ekonomických problémov Strany vládnej koalície vrátane SOP si predsavzali urobiť obrat vo verejnom živote, najmä obnoviť fungovanie demokratických inštitúcií štátu, stabilizovať ekonomiku, a tým vytvoriť predpoklady na rast životnej úrovne a prelomiť medzinárodnú izoláciu Slovenska. Chcel by som úvodom však zdôrazniť, že tento program sme prijali na štyri roky. Aktuálne hodnotenie politickej, ekonomickej a sociálnej situácie je preto úmerné jednému roku pôsobenia vládnej koalície, čo pri zotrvačnosti ekonomických a sociálnych problémov, ale aj trendov vývoja, nie je veľa. Faktom však zostáva, že realita v uvedených oblastiach zaostáva za zámermi, ktoré sme si vytýčili, čo sa odzrkadľuje v nespokojnosti mnohých občanov Slovenska. V politickej oblasti podľa môjho názoru SOP považuje za najúspešnejšie napĺňanie zámerov v zahranično-politickej oblasti. Prijatie zákona o používaní jazykov menšín v úradnom styku, Európskej charty miestnej samosprávy, kandidatúra na člena bezpečnostnej rady OSN a ďalšie kroky Slovenska, umožnili prelomiť bariéry izolácie z uplynulých rokov. Napokon, možno to dokumentovať návštevami významných osobností zo zahraničia (prezidenti aj predsedovia vlád), ale aj prijatia prezidenta i premiéra SR v susedných krajinách, v Nemecku a v USA. Za mimoriadny pokrok na poli demokracie v rámci vnútropolitickej scény považujem priamu voľbu prezidenta SR, s veľkým podielom SOP. Zároveň mi však nedá nekonštatovať, že v súvislosti s priamou voľbou prezidenta SR sa objavili aj prvé vážnejšie rozpory vo vládnej koalícii a dokonca aj snahy nerešpektovať koaličnú dohodu. Vyhlásenie KDH, že Rudolf Schuster nie je kandidátom tejto strany, považujem za začiatok rozporov v SDK, ktoré v súčasnosti kulminujú a môžu ohroziť ďalšiu existenciu súčasnej koalície. Popri uvedených úspechoch vidíme aj vážne problémy pri plnení našich zámerov. Nedarí sa nám posilniť našu pozíciu právneho štátu, pretrvávajú v neúnosnej miere také negatívne javy ako klientelizmus, byrokracia, korupcia a organizovaný zločin. Ministerstvo spravodlivosti, ale aj všetky stupne súdov nevyužívajú súčasné možnosti legislatívy a inovácia legislatívy postupuje pomalým tempom. V tejto oblasti bude musieť vláda urobiť v roku 2000 rázne opatrenia, inak podľa mňa môže stratiť dôveru občanov. Morálnu obrodu spoločnosti mimoriadne komplikujú rôzne kauzy typu Nafta Gbely, Slovenské telekomunikácie, deblokácia ruského dlhu prostredníctvom Devín banky a iné. V tejto oblasti očakávam oveľa razantnejší prístup premiéra, ale aj parlamentu pri ich riešení, inak nás čaká strata dôvery voličov. Ekonomická situácia Slovenska sa pri nástupe súčasnej vlády podľa môjho názoru vyznačovala viacerými nerovnováhami, vysokou mierou zadlženosti vo vnútri krajiny aj smerom do zahraničia, ale aj inými negatívnymi javmi. Preto SOP podporila konsolidáciu slovenského hospodárstva ako hlavný cieľ vlády. Miera reštrukcií má tiež svoje hranice, a tie sme už podľa môjho názoru dosiahli. Očakávam preto od vlády systémové zmeny, ktoré sa pozitívne prejavia aj v príjmoch občanov. SOP nebude naďalej podporovať opatrenia na zvýšenie daní, ale ani ďalšie dosahy na občanov bez príslušných kompenzácií. To je náš zásadný postoj. Z hľadiska makroekonomických trendov sa v roku 1999 podarilo, samozrejme, hodnotím vývoj na základe prvých deväť mesiacov, zlepšiť nerovnováhy ako schodok obchodnej bilancie SR, schodok štátneho rozpočtu, stúpa export. To sú ukazovatele, ktoré potvrdzujú správnosť nastúpenej cesty. K našim cieľom máme však ďaleko, a preto je potrebné rýchlo urobiť razantné opatrenia s cieľom zlepšiť ekonomické prostredie na podnikanie, najmä v oblasti malého a stredného podnikania. Jeho dnešná úroveň sa mi javí viac proklamatívna ako praktická. Musíme pristúpiť k daňovej reforme, reštrukturalizácii bánk, ale aj zastaviť a zvrátiť vývoj v medzipodnikovej platobnej neschopnosti. Podľa môjho názoru vláda pri riešení uvedených problémov nepostupuje dostatočne razantne a účinne. Za významnú súčasť ekonomického programu SOP považujem preverenie zákonnosti doterajšej privatizácie a zabezpečenie kontroly a transparentnosti privatizácie realizovanej v budúcnosti. Pozitívne hodnotím vrátanie kompetencií z FNM SR na vládu SR, ale aj novelizáciu zákonov o cenných papieroch, ktorá umožňuje zistiť majiteľov aj pri akciách na doručiteľa. Na druhej strane zlyháva proces preskúmania privatizácie na FNM SR, prehodnocovanie zmlúv je pomalé a málo transparentné. Objektívne však musím konštatovať, že je tu legálny legislatívny rámec, ktorý značne znižuje vymožiteľnosť práva. Je potrebná politická vôľa, ktorá zmení uvedený legislatívny rámec. Pokračovať v privatizácii si vyžiadalo zrušiť zákon o strategických podnikoch a novelizovať zákon o privatizácii. Schvaľovanie tejto novely v parlamente ukázalo ďalšie rozpory koalície. Sám zákon, tak ako bol schválený, SOP hodnotí ako odklon od koaličných dohôd. Celkový vývoj v ekonomike sa tvrdo odráža v sociálnej oblasti. Podľa názorov členov v SOP je situácia v sociálnej oblasti napnutá na najvyššiu mieru, čo jasne dokumentujú postoje občanov, odborov, ale aj vývoj nezamestnanosti v SR. Základná otázka teda môže byť na záver formulovaná nasledujúco: Aké sú východiská zo súčasných politických a ekonomických problémov? V politickej oblasti je podľa mňa potrebné vo vnútri vládnej koalície dohodnúť spoločný cieľ, ktorý pomôže riešiť súčasné konflikty a akcieschopnosť a efektívnosť vlády SR. V ekonomickej oblasti sú potrebné nové, lepšie dohody medzi ľavicou a pravicou o prioritách riešenia ekonomických problémov, o privatizácii a postupe transformácie Slovenska. Dohody je potrebné formulovať na báze spoločného konsenzu všetkých koaličných strán tak, aby si vo vzťahu ku svojim volebným programom zachovali svoju tvár pred svojimi voličmi. Ferdinand Petrák podpredseda SOP |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |