Hospodársky denník
USD41,045 Sk
EUR43,735 Sk
CHF27,351 Sk
CZK1,19 Sk
  Streda  27.Októbra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Problémy s absenciou flexibility


Traktory ešte neprestali vyrábať, ale dokedy?
Marazmus slovenského strojárstva je všeobecne známy. Situácia podnikov tohto zamerania je na strednom Slovensku doslova kritická, keď padli na kolená firmy ako Slovpump v Závadke nad Hronom, ktorý je v konkurze, Vlkanovské strojárne, Mostáreň Brezno a mnohé iné. Problémy neobišli ani ZŤS Lesné traktory Trstená, slovenského výrobcu lesných kolesových traktorov, pričom aj v tejto časti Oravy sa pohybuje nezamestnanosť už okolo 20 %. Podľa informácií manažmentu vyše 400 zamestnancom dlhujú 40 % nevyplatených júlových, augustové i septembrové výplaty, čiže sumu okolo 5,5 mil. Sk. Partnerove dlhy
ZŤS Lesné traktory tvorí spojenie s materským podnikom ZŤS Martin. Po transformácii v roku 1997 vzniklo päť samostatných dcérskych spoločností, medzi nimi aj v Trstenej. Strojárska akciová spoločnosť vznikla peňažným vkladom 1 mil. Sk, s tým, že sa na ňu mal postupne previesť aj nehnuteľný majetok, avšak nikdy k tomu nedošlo. Mala naň záložné právo VÚB za úver, ktorý si ZŤS v Martine údajne zobrala na čínsky projekt. Dnes si VÚB a Sociálna poisťovňa uplatňujú svoje záložné právo, ktoré sa už prejavilo exekúciou na prevádzku v Zákamennom za 11 mil. Sk. Akcie strojární exekuoval DMD Fin, ktorý je dnes ich majoritným vlastníkom, avšak na kolená padnuté strojárne dostatočnú podporu z tejto strany nepociťujú. Vo fabrike sa nekúri, neuhradili sa faktúry za plyn ešte z jarných mesiacov. Ako hovorí asistent generálneho riaditeľa Jozef Miklušičák, manažment sa snaží získať finančné prostriedky od dlžníkov, ide o vyše 90 mil. Sk, pričom záväzky akciovej spoločnosti tvoria 40 mil. Sk. K ich najväčším dlžníkom patrí zároveň aj najväčší obchodný partner firma HH GREMM z Nemecka. „V súčasnosti spracúvame ozdravný projekt, kde by sme, samozrejme, chceli zachovať doterajší charakter výroby – lesný kolesový program. Až 90 percent produkcie smeruje na export, keďže kúpyschopnosť v SR je veľmi nízka. Aj preto by sme chceli v roku 2000 umiestniť do 50 % produkcie v oblasti subdodávok. K tomu potrebujeme získať úver ešte do konca roka a o ten sa usilujeme zvonku. Na preklenutie tohto obdobia by sme potrebovali do 40 mil. Sk. Vlaňajšia strata dosiahla 51 mil. Sk, do konca augusta 1999 je to 21 mil. Sk,“ povedal J. Miklušičák. Nepochybne zaujme atraktívny zámer o spoluprácu s Kanadou. V súčasnosti sa tam prezentujú prototypom stroja LKT 50, ktorý si majú možnosť pozrieť tamojší podnikatelia. Udržať trh
Vzhľadom na to, že väčšina konkurentov je skôr orientovaná na väčšie a silnejšie mechanizmy, majú šancu uspieť s lesným kolesovým traktorom malej konštrukcie. V súvislosti s novou legislatívou, ktorá sa v Kanade udomácňuje, súvisí podobne ako v SR s povinnou starostlivosťou o lesy, tamojší podnikatelia majú záujem o stroje, ktoré sú viac pohyblivé v lesných terénoch. Koncom 80. rokov sa produkcia v Trstenej pohybovala okolo 1200 strojov viacerých typov ročne, dnes toto číslo zastalo na 120 kusoch. Aj preto si chcú udržať doterajšie teritóriá v Chorvátsku, Poľsku, Maďarsku, bývalom ZSSR, podchytiť ešte viac aj Nemecko a Francúzsko. Dnes sa vracia firme i to, že sa málo investovalo do strojárskych zariadení, keď priemerný vek strojov je 18,5 roka a aj preto nebola taká pružná a nereagovala včas na požiadavky trhu, najmä na prácu v subdodávkach. Krátkodobý strategický plán na prežitie, ktorý pripravuje manažment, neráta so všetkými zamestnancami. Vo fabrike by malo zostať 250 až 260 zamestnancov. Krátka štatistika hovorí, že ešte v roku 1990 mali 1040 zamestnancov, v roku 1992 ich bolo 680, o štyri roky neskôr to bolo 507 ľudí a v tomto roku už iba 434. Odborári sú toho názoru, že radikálny tlak na vyplatenie miezd môže spôsobiť skôr zánik fabriky a nové miesta sa nevytvoria švihnutím čarovného prútika. Riešenie tak či tak ovplyvní prísun financií, ktoré by mali zachrániť chod fabriky. Tá je dnes jediným výrobcom lesných kolesových traktorov v regióne strednej a východnej Európy. Dokedy? Eva Berčíková

Amsterdampolooblačno15
Atényslnečno24
Belehraddážď15
Berlínpolooblačno14
Bratislavapolojasno16
Bruselpolooblačno15
Budapešťslnečno17
Bukurešťzamračené15
Frankfurtpolojasno15
Helsinkidážď7
Istanbuloblačno16
Kodaňoblačno11
Kyjevveľká oblačnosť8
Lisabonpolojasno19
Londýnpolooblačno16
Madridpolooblačno22
Milánooblačno19
Moskvazamračené5
Osloprehánky8
Parížslnečno19
Prahapolooblačno15
Rímpolojasno23
Sofiadážď15
Štokholmzamračené8
Varšavaoblačno13
Viedeňpolojasno17
Záhreboblačno17
Ženevaoblačno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.