|
|||||||||||||||||
Streda 27.Októbra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktuálne obchodné teritoriálne informácieRumunsko Trh piva Rumunsko je štvrtým najväčším trhom piva vo východnej Európe. Vlastná výroba v roku 1995 dosiahla v 34 pivovaroch asi 13,9 mil. hl. Dovoz piva je relatívne veľmi nízky, pretože clo uvalené na tento tovar predstavuje 252 %. Okrem cla sa ešte odvádza akcíz (vypočítava sa podľa vzorca 1,5 USD krát percentný obsah alkoholu z každých 100 l dovážaného piva) a ďalšie poplatky. Na ceny piva deklarovaného pre dovoz sú stanovené limity, a to pri plechovkách 0,40 až 1,22 USD a pre ostatné obaly 0,30 - 0,75 USD/1 l. Rumunsko uplatňuje preferenčné clá na obmedzený objem dovážaného piva z niektorých krajín. Po vyčerpaní stanoveného limitu sa na dodávky piva vzťahuje bežná sadzba. Špeciálnu licenciu udeľuje rumunské ministerstvo zahraničného obchodu. Spotreba piva v rokoch 1993 - 1998 vzrástla o 10 - 15 %, a to v dôsledku poklesu konzumácie vína a destilátov v prospech relatívnej cenovej dostupnosti piva, jeho zlepšenej kvalite ovplyvnenej predovšetkým značnými zahraničnými investíciami do miestnych pivovarov a zvýšenými výdavkami na reklamu. Priemerná ročná spotreba piva na obyvateľa sa v rovnakom období zvýšila z 20 - 25 l na 45 l. V roku 1998 sa predaj piva odhaduje objemovo na 770 mil. l a hodnotovo na 550 mil. USD. V ďalších rokoch sa ráta s priemerným zvýšením ročnej spotreby asi o 5 - 10 %. Zo zahraničných výrobcov dominuje na rumunskom trhu Interbrew, South African Brewery, Brau Union a Tuborg. Tieto štyri spoločnosti predstavujú 66,4 % hodnoty a 61,7 % objemu predaja v maloobchode (reštauračné zariadenie a predaj v obchode). Najpredávanejšou značkou je juhoafrický Ursus, domáci Timisoreana je až na piatej pozícii. Priemerná maloobchodná cena za 1 l piva prvých desiatich najpredávanejších značiek v roku 1998 bola 7 tis. lei (0,8 USD), priemerná cena rumunského piva sa pohybovala okolo 6 tis. lei (0,68 USD). Daň z pridanej hodnoty (DPH) je 22 %, legálny horný limit DPH pri luxusnejšom tovare vrátane piva je 30 %. Okrem toho maloobchodná marža je ďalších 5 - 15 %. Veľmi nedokonale je v Rumunsku rozvinutá distribúcia. Prevažná časť siete je pokrytá lokálnymi alebo regionálnymi distributérmi, na úrovni celého územia Rumunska pôsobí len veľmi málo subjektov. Alkoholické nápoje sa predávajú v potravinárskych obchodoch, ktorých počet sa odhaduje na 78 tis. jednotiek. Maloobchod sa zásobuje buď z veľkoobchodných firiem, alebo priamo z pivovarov, a to podľa vzdialenosti od svojho pôsobiska. Výber značiek nápojov je ovplyvnený nákupnými zvyklosťami zákazníkov, kvalitou značiek, ich popularitou a možnosťami nákupu od výrobcu, resp. dovozcu. Zahraničné pivovary si vytvorili buď svoje vlastné distribučné siete, alebo používajú miestne. K novým výrobkom na trhu patrí tmavé pivo s nízkym obsahom alkoholu a nealkoholické pivo. Väčšina piva sa predáva vo fľašiach s obsahom 0,5, 0,33 alebo 1 l, najpopulárnejšie sú 0,5 l. Domáci spotrebitelia dávajú prednosť ľahkému pivu pred pivom s vyšším obsahom alkoholu (ležiakom). Spotreba ostatných druhov piva je s ohľadom na krátku tradíciu predaja veľmi nízka. Pre nálepky na pivo nie je stanovená žiadna norma, musia byť však vytlačené v rumunčine. Vzhľadom na vysoké dovozné clo a ďalšie tarifné obmedzenia je dovážané pivo pre bežného spotrebiteľa zvyčajne príliš drahé. Preto je výhodnejší vstup na rumunský trh formou licenčnej výroby alebo priamych zahraničných investícií. Nezanedbateľná na zvýšenie predaja je reklamná kampaň oslovujúca konečného spotrebiteľa. Reklama alkoholických nápojov je povolená vo všetkých oznamovacích prostriedkoch, ale musí byť v rumunčine. Vzťahuje sa na ňu 22-percentná DPH, pri alkohole je navyše 10-percentná taxa z nákladov celej akcie. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |