|
|||||||||||||||||
Streda 27.Októbra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sudcov predsa nemožno nútiťS Ľ. Fogašom o aktuálnych problémoch podnikateľskej legislatívy Mesiace až roky trvajúci bankrot, spormi zavalené súdy, diskutabilná novela Trestného zákona, narastajúce daňové nedoplatky. Čo slovo, to aktuálny legislatívny problém. Dokedy? To bola ústredná otázka nášho rozhovoru s podpredsedom vlády SR pre legislatívu Ľubomírom Fogašom. Spýtali sme sa ho: Novela Trestného zákona priniesla aj viaceré pojmy, ktoré vedú ku kriminalizácii a k znevýhodňovaniu podnikateľov oproti štátu. Napríklad: stratový obchod, riziková investícia či nezvyčajná transakcia. No nik dopredu nemôže povedať: tento obchod bude stratový a podobne. Potom by sme mali len samé úspešné firmy a prekvitajúcu ekonomiku. Nik by predsa nešiel do stratového obchodu... - S týmito pojmami treba pracovať a vysvetliť si ich. To je úlohou aj súdnej praxe. Okrem toho sa pripravuje rekodifikácia Trestného zákona. Za mesiac účinnosti novely možno ťažko povedať, či boli niektoré operácie úmyselne rizikové a podobne. Niektoré z noriem však majú dočasný charakter a je nevyhnutné prijať ich najmä v súčasnom období, keď niektoré podnikateľské štruktúry sa snažia vyhnúť plneniu povinností voči štátu a voči svojim obchodným partnerom. Zatiaľ nie je nikto pre takéto veci stíhaný, ale pri prvých podozreniach sa tieto pojmy budú určite vyjasňovať. Pri nedoplatkoch na daniach tvrdíte, že sa blíži čas, keď vláda konkrétne a jednoznačne zasiahne proti tým, o ktorých roky vie, že neplatia. Kedy a proti komu? - Nebudem menovať, prinieslo by to opačný efekt, ako chceme dosiahnuť. Problém je v tom, že daňové nedoplatky sa v minulosti dlhodobo nabaľovali, z roka na rok sa odpúšťali a všetci sme sa tvárili, že raz príde niekto, kto to zaplatí. Medzitým mnohé spoločnosti zanikli, iné sa transformovali a záväzky sa stali pre štát nedobytné. Preto treba zaviesť režim, že ak vznikne podlžnosť, bude sa vymáhať v čase. Na to má slúžiť aj nedávno prijatý novelizovaný zákon č. 511 o správe daní, ktorý zaviedol na to určený nástroj daňové exekúcie. Avšak ako pracujú daňové úrady? V prospech podvodníkov. Po niekoľkých mesiacoch od podania daňového priznaniach zistia, že daň nie je vyrovnaná. Pošlú prípis ďalšie týždne. Idú na kontrolu ďalšie týždne. A medzitým ten, kto zaplatiť od začiatku nechce, už majetok prevedie. A potom sa vyvŕšia už iba na tých poctivých, ktorí zostávajú, platiť by aj chceli, ale nemôžu... - Daňové úrady poukazovali práve na to, že nemali dosť nástrojov na vymáhanie daní. Preto sme prijali uvedenú novelu. Isteže teraz nedôjde naraz k dorúbeniu daní. Treba nájsť určitý mechanizmus na vyrovnanie týchto dlhov, napríklad splátkové kalendáre. Problém, ktorý deformuje podnikateľské prostredie u nás, sa nazýva: zdĺhavé rozhodovanie súdov a vymáhateľnosť súdnych rozhodnutí. Ako je možné, že o niektorých problémoch rozhodne súd o týždeň a rovnako zložité alebo jednoduché prípady trvajú mesiace, ba roky? Odborná prax navrhuje: stanovme zákonom súdom termín, dokedy musia rozhodnúť. Súhlasíte? - Nie je to priechodný návrh. Je ťažké povedať sudcovi, dokedy má mať dostatok dôkazov a rozhodnúť. Ak by sme ho takto znásilňovali, došlo by k tomu, že budú vydané súdne rozhodnutia, ktoré nebudú opreté o dostatočné zistenie skutkového stavu a budú nasledovať opravné prostriedky. Tým by sa spory znova predĺžili. Minister spravodlivosti má v prvom štvrťroku 2000 predložiť materiál o súčasnom stave a perspektívach súdnictva, kde sa bude zaoberať aj touto otázkou. Ako ju teda možno riešiť? - Bude treba posilniť najmä obchodné úseky súdov a urobiť to aj za cenu zvýšenia stavu sudcov. S tým, že keď sa vyrovnáme so súčasným náporom nerozhodnutých sporov, potom môžeme tieto počty redukovať a hľadať iné mechanizmy riešenia. Isteže, čiastočne môže problém vyriešiť aj prijatie nových zákonov, úprava v rýchlosti konania, ale sudca, ktorý má povedzme 600 prípadov, to asi zo dňa na deň bez nejakých väčších investícií do justície nemôže v krátkom čase zvládnuť. Je normálne, ak bankrot trvá niekoľko rokov? - Nie. Pripravuje sa zákon o konkurze a vyrovnaní, ktorý nám umožní dosiahnuť cieľ, ktorý má tento proces sledovať. Ide o to, že bankrot nemá byť len synonymom položenia firmy, ale aj jej prípadného oživenia. Kde je problém? - V tom, že rozhodujúci veritelia majú veľmi malý vplyv na to, ako konkurzné konanie prebieha. Chceme ich viac zatiahnuť do tohto procesu. Prečo ste to už neurobili? Vládnete už rok. Nebojíte sa, že spustenie mechanizmu bankrotov prinesie zvýšenie nezamestnanosti? Teda toho, za čo ste kritizovali predchádzajúcu vládu? - Spoločenské vzťahy nemožno upraviť bez serióznych analýz. A my sme prevzali moc v štádiu, keď legislatívny systém v krajine efektívne nefungoval. Prevzali sme ju v čase, keď boli tieto problémy nahromadené. Preto si príprava tohto zákona žiadala určité analýzy a porovnania s tým, ako je to v iných krajinách. Dnes už existuje výstup z týchto analýz, aj návrh zákona a som presvedčený, že ho rýchlo prerokujeme. Nemáme záujem rozbiť podnikateľskú sféru. Práve naopak, chceme ju priviesť k tomu, aby aj ona mala určité istoty. Odkedy? - V tomto roku bude novela zákona o konkurze a vyrovnaní preložená do legislatívneho procesu. Peter Višváder Hospodárske trestné činy Skrátenie dane*31,5% Porušovanie predpisov v styku s cudzinou*12,7% Falšovanie...*9,6% Porušovanie autorského práva*8,9% Skrátenie poplatkov*8,2% Neoprávnené podnikanie*7,8% Ostatné*21,3% Zdroj: GP SR Graf: Hd |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |