Prekážky cestnej doprave Komentuje Ivan Mitošinka Podmienky podnikania v medzinárodnej cestnej doprave na Slovensku obnažujú rad problémov. Vzhľadom na ich rozsah a závažnosť žiada sa pripomenúť, že doprava vytvára až sedem percent HDP. Čiže objem devízového inkasa za cestnú dopravu predstavuje takmer 40 percent našich devízových príjmov. Či sa táto zaujímavá suma zvýši, alebo bude stagnovať, či nebodaj dôjde k jej zníženiu, na tom sa podieľa viac faktorov. V tejto oblasti sa už dlhšie pozorujú ustavične sa zhoršujúce podmienky na podnikanie. Je to zákonité: nijakú priepasť nemožno preskočiť na dva razy. Ekonomický vývoj a naša celková mizéria sa ako malária prenášajú z odvetvia do odvetvia a neobišla ani medzinárodnú cestnú dopravu. Vytváranie jednotného vnútorného trhu EÚ v doprave je založené na opatreniach zameraných na liberalizáciu a harmonizáciu podmienok. Európska únia poskytla dopravcom možnosť zabezpečovať bez diskriminácie služby aj v inom štáte ako v tom, kde sídlia. Liberalizáciou trhu vznikli podmienky na jeho bezproblémové fungovanie stanovením pravidiel z hľadiska odbornosti dopravcov, bezpečnosti, sociálnych opatrení a povinnosti poskytovať služby verejnosti. Cieľom jednotnej legislatívy bolo vymedziť aj silné jednotné ochranárske pravidlá na ochranu trhu dopravcov, ako aj proti ich takmer nekontrolovateľnej sile. Je to pochopiteľné, veď práve mobilita tohto druhu služieb znamenala v nejednej krajine sveta - v prípade sporu štát verzus dopravca - začiatok veľkých spoločenských kríz. Tretím faktorom je aproximácia práva, ktorá by mala umožniť aj slovenským dopravcom otvoriť dvere do krajín EÚ. Podnikanie v doprave u nás rieši zákon NR SR o cestnej doprave. Je dokladom, že ani tu sme nedokázali preskočiť priepasť. Zákon mal premietnuť medzinárodné dohody v tejto oblasti, ktoré sme podpísali. Neviem, kde sa stala chyba, ale zdá sa mi, že zákonodarcovia nepochopili šírku reglementácie v EÚ. V súčasnosti sa pripravuje rozsiahla novela uvedenej právnej normy, ktorá predstavuje ďalšie priblíženie sa podmienkam na cestnú dopravu v krajinách EÚ. Rozšíri sa ním možnosť používať na dopravu v rámci podmienok TIR aj ďalšie vozidlá, nielen ťažké ťahače. Novela bližšie stanovuje aj verejný záujem v pravidelnej autobusovej doprave a vymedzuje spôsob financovania výkonov vo verejnom záujme. Sprísňuje a rozširuje kritériá bezúhonnosti a odbornej spôsobilosti podnikateľa.
|
Amsterdam | oblačno | 15 |
Atény | slnečno | 27 |
Belehrad | slnečno | 24 |
Berlín | polojasno | 17 |
Bratislava | slnečno | 17 |
Brusel | polojasno | 15 |
Budapešť | slnečno | 18 |
Bukurešť | oblačno | 17 |
Frankfurt | slnečno | 18 |
Helsinki | oblačno | 6 |
Istanbul | polojasno | 20 |
Kodaň | prehánky | 14 |
Kyjev | oblačno | 10 |
Lisabon | prehánky | 16 |
Londýn | oblačno | 16 |
Madrid | prehánky | 18 |
Miláno | polojasno | 22 |
Moskva | dážď | 5 |
Oslo | prehánky | 8 |
Paríž | polojasno | 20 |
Praha | polojasno | 15 |
Rím | slnečno | 27 |
Sofia | prehánky | 18 |
Štokholm | dážď | 11 |
Varšava | polojasno | 20 |
Viedeň | slnečno | 17 |
Záhreb | slnečno | 25 |
Ženeva | slnečno | 18 |
|
|
|