|
|||||||||||||||||
Štvrtok 28.Októbra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podarilo sa nájsť liek na neduhy kapitálového trhu?Komisia pre cenné papiere dohliada na transparentnosť a dodržiavanie zákona v Českej republike Netransparentnosť a zjavné porušovanie zákona, ktoré sa v posledných rokoch takpovediac udomácnili na kapitálovom trhu našich českých susedov, sa stalo hlavnou príčinou poklesu záujmu zahraničných investorov o rozvíjanie svojich aktivít v Českej republike. Ustavične sa stupňujúci tlak medzinárodnej verejnosti v oblasti prípadov finančnej kriminality však podnietil Parlament ČR k realizácií dlho očakávanej zmeny pomerov na domácom kapitálovom trhu. Problematika vznikuKomisia pre cenné papiere (KCP) začala svoju činnosť 1. apríla 1998. Nebola však novovytvoreným kontrolným orgánom v Českej republike. Prostredníctvom výmeny predsedu a prezídia sa totiž transformovala z dovtedy pôsobiaceho Úradu pre cenné papiere (ÚCP), ktorý bol odborom ministerstva financií Českej republiky číslo 10. Podstata spomínanej zmeny bola vo výraznejšej orientácii dozoru nad kapitálovým trhom, keďže dozor praktizovaný Úradom pre cenné papiere sa v ničom ani len nepribližoval jednotlivým uznávaným medzinárodným štandardom. Ďalším problémom bola aj malá vážnosť tohto kontrolného orgánu vo finančných kruhoch, čo bolo výsledkom množstva finančných škandálov, na ktoré ÚCP nereagoval alebo reagoval oneskorene a neadekvátne. Novovzniknutá Komisia pre cenné papiere sa odhodlala skutočne dohliadať na transparentné dodržiavanie zákona jednotlivými účastníkmi kapitálového trhu. V centre jej aktivít dominuje postupné zavádzanie štandardných medzinárodných noriem na trh, ktoré by spolu s ozdravovaním domáceho podnikateľského prostredia malo pomôcť Českej republike pri začleňovaní sa do európskeho kapitálového trhu. V súčasnosti sa však Komisia pre cenné papiere nemôže porovnávať s podobnými inštitúciami v zahraničí. Je paradoxné, že tento subjekt má v určitých oblastiach menšie právomoci, ako mal jej predchodca. KCP totiž nemôže vydávať vlastné záväzné predpisy pre regulovanie kapitálového trhu, pretože toto právo aj naďalej zostáva v rukách Ministerstva financií ČR. Z tohto hľadiska je však prekvapujúce, že zodpovednosť za dianie na domácom finančnom trhu sa v plnej miere preniesla na tento novovzniknutý kontrolný orgán. Prelicencovávanie Od konca roku 1998 sa Komisia pre cenné papiere venuje skúmaniu oprávnení niektorých účastníkov českého kapitálového trhu, ktoré sa v mysli podnikateľskej verejnosti udomácnilo skôr pod označením prelicencovávanie. Hlavným cieľom týchto aktivít je zabudovanie európskych štandardov do štruktúry domáceho trhu. Nemožno však zabúdať ani na snahu o systematické zlepšovanie podnikateľských podmienok, ochranu investorov a zvyšovanie profesionality jednotlivých účastníkov kapitálového trhu. V rámci procesu prelicencovávania KCP okrem materiálneho a ekonomického potenciálu zúčastnených podnikateľských subjektov preveruje aj ich personálne a organizačné predpoklady. Jednou zo základných podmienok, ktoré Komisia pre cenné papiere stanovila pre ponechanie oprávnenia jednotlivých hráčov na českom kapitálovom trhu, je dodržiavanie informačnej povinnosti. Toto nariadenie sa vzťahuje predovšetkým na emitentov verejne obchodovateľných cenných papierov. Pri kontrole informačnej povinnosti za rok 1997 a prvý polrok 1998 KCP zistila porušenie zákona u 833 emitentov, krotí predstavujú 48 % všetkých prípadov. Uloženie sankcií v celkovom objeme 31,65 milióna Kč prinieslo vytúžený výsledok, keďže ročnú správu za rok 1998 zabudlo poslať už len 9 % emitentov. Otváranie fondov Spomínaná procedúra prelicencovávania sa však nevzťahuje na investičné fondy. V súčasnosti v tomto kapitálovom sektore prebieha podobná štandardná procedúra, známa pod názvom otváranie sa fondov, ktorá by mala byť skončená v roku 2002. Podstatou spomínaného procesu je zákon o investičných spoločnostiach a investičných fondoch, podľa ktorého sa môžu tieto subjekty rozhodnúť o transformácii uzavretého podielového fondu na otvorený. K premene sa vyjadruje i Komisia pre cenné papiere, pričom schvaľuje štatút novovzniknutého otvoreného podielového fondu. Okrem dobrovoľného rozhodnutia o transformácii podielových fondov tento zákon zastrešuje i povinnú premenu. Spomínaná stať zákona sa vzťahuje na tie investičné spoločnosti a uzavreté podielové fondy, ktoré spĺňajú zákonné kritérium o výške priemerného diskontu. Tieto subjekty v súčasnosti majú približne 30-percentný podiel na českom trhu. Ďalším rozhodujúcim kritériom na otvorenie fondu je obchodovateľnosť jeho podielových listov, keďže zo zákona je povinná transformácia aj v prípade, že sa s podielovými listami tohto subjektu neobchoduje na verejnom trhu viac ako 20 pracovných dní za sebou. Prostredníctvom spomínaného zákona o investičných subjektoch sa do dnešného dňa na českom kapitálovom trhu otvorilo 31 uzavretých podielových fondov a 4 investičné fondy. Monitoring trhu Ďalšou úlohou Komisie pre cenné papiere je monitorovanie českého kapitálového trhu. Táto činnosť zahŕňa denné sledovanie a posudzovanie obchodných transakcií, či sa ceny prevodov uskutočňovaných na verejných trhoch nevychyľujú z definovaného cenového pásma. Ide teda predovšetkým o oblasť priamych obchodov s finančným vyrovnaním. Najzákladnejšími prehreškami obchodníkov bývajú spravidla insider trading alebo nedostatočná starostlivosť zúčastnených subjektov. Dozorná činnosť KCP sa sústreďuje i na prešetrovanie sťažností alebo podnetov podaných jednotlivými hráčmi na českom kapitálovom trhu. V poslednom čase najviac sťažností (približne 53 %) smeruje do oblasti kolektívneho investovania. Podľa zúčastnených je hlavnou príčinou ich nespokojnosti predovšetkým nehospodárne nakladanie so spravovaným majetkom. Svoju úlohu tu však zohráva aj nedostatočné plnenie zo zákona vyplývajúcej informačnej povinnosti alebo stanovovanie odkupnej ceny podielových listov. Sťažnosti na obchodníkov s cennými papiermi, ktoré tvoria asi 24 % z celkového objemu, upozorňujú najmä na nekorektnosť ich jednania pri poskytovaní služieb a nedodržiavanie zmluvných podmienok. Ďalšími kritizovanými praktikami týchto podnikateľských subjektov sú aj klamlivá reklama a distribúcia letákov s ponukou odkúpenia cenných papierov za značne znevýhodnené ceny. Podnetom na nápravu sa nevyhla ani oblasť emisií cenných papierov. Trhové subjekty sa sťažujú predovšetkým na poškodzovanie minoritných akcionárov a nedostatočné informovanie verejnosti o realizácii podnikateľských aktivít. Sektor verejných trhov a registrácie cenných papierov by sa zas mal vyvarovať nesprávnej blokácie akcií alebo nekorektnosti pri ich predaji. Legislatívna činnosť |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |