Hospodársky denník
USD41,795 Sk
EUR43,456 Sk
CHF27,03 Sk
CZK1,192 Sk
  Štvrtok  11.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Do roboty na bicykloch


Komentuje Jozef Kunik
Len dlhov, na ktorých splácanie niet koruniek, majú železnice vo výške 36 miliárd korún. Čo mesačne utŕžia za prepravu, je približne 700 miliónov, z toho 600 miliónov zaplatia na mzdy a zvyšok sem-tam za elektrinu, telefóny či naftu. Veriteľov majú po celom Slovensku a najnovší problém s tým, že niekto skupuje ich pohľadávky. Pritom stratová je už nielen osobná doprava, ale tretí rok aj nákladná. Nečudo, objem prepravy tovarov kopíruje krízovú slovenskú ekonomiku a v porovnaní len s minulým rokom doteraz klesol o 18 %. Rastú aj náklady, hoci relatívne sa tvrdou reštrikciou o niečo znížili. Aj tak za 9 mesiacov tohto roka dosiahli výšku až 18,6 mld. Sk, čo je o 634 miliónov viac než plánovali.

Čo je však priam ubíjajúce, to sú finančné náklady. Ako jed v živom organizme pôsobia platby úverov, úrokov a kurzové straty. Bankové úvery a výpomoci - ich dlh dosiahol k 1. 10. 1999 hodnotu 20,4 mld. korún. A tak sa snažia šetriť korunky kde sa len dá, či aj nedá. V tomto i v budúcom roku znížia údržbu tratí, menej sa bude opravovať technika, vozne a lokomotívy. Samozrejme, pocítime to všetci, ktorí používame služby ŽSR, najmä na cestu do práce. Nedá mi nespomenúť aspoň jeden doslova alarmujúci príklad z južného Slovenska. Cestujúcich šokovala informácia, že vypnutím elektriny na určitých traťových úsekoch začas nefungovala ani svetelná vlaková signalizácia. Z hľadiska bezpečnosti to vôbec neznie povzbudzujúco. Súčasné vedenie ŽSR pod vedením generálneho riaditeľa Andreja Egyeda robí čo môže. Znižujú straty a náklady a zvyšujú rast produktivity práce. V tomto roku znížili aj zamestnanosť o 1040 pracovníkov. V súčasnosti zamestnávajú stále neúnosne veľa pracovníkov, a tak plán na rok 2000 im ukladá znížiť počet o ďalších 3000. V budúcich 7. rokoch musia znížiť počet železničiarov až o 16- až l8-tisíc. Vedenie ŽSR ocenilo v uplynulých dňoch fakt, že podľa medzinárodného auditu musí štát uhradiť ŽSR tzv. výkony vo verejnom záujme, čiže platby za osobnú dopravu do práce. Čiže železničiari môžu v roku l999 okrem zálohových platieb vo výške 2,2 mld. Sk požadovať úhradu ďalších 3,55 mld. korún. V budúcom roku musí štát zaplatiť ŽSR za zabezpečenie osobnej dopravy minimálne 4,6 mld. Sk. Podľa redakčných zdrojov však vláda uvažuje iba s úhradou 3,95 mld. Sk. Pričom aj z toho je istých iba 2,7 miliardy a zvyšok v hodnote 1,25 mld. by mala vláda uhradiť zo zisku z rozvojových programov. Mnohí sa však právom pýtame - z akých?! A tak príde nielen k reštrikcii v nákladoch na techniku, ale aj priamo k rušeniu osobnej prepravy. Podľa Odborového zväzu železničiarov, ktorý včera poslal otvorený list premiérovi Dzurindovi, pre nedostatok prostriedkov bude potrebné zrušiť železničnú dopravu na 45 tratiach, čo predstavuje 3O % z celkovej dĺžky siete ŽSR. Odborníci tvrdia, že na takýto postoj štátu k platbám poplatkov za služby vo verejnom záujme i na splácanie dlhov železničiarom ich generálny riaditeľ Andrej Egyed nepristúpi. Už v minulom roku podpísal vzájomnú zmluvu iba po garancii určitých podmienok. Verme, že v záujme ozdravenia pomerov na železnici bude podobne zásadový aj pri podpisovaní budúcoročnej zmluvy so štátom. Jozef Kunik

Amsterdamprehánky11
Atényoblačno21
Belehradzamračené9
Berlínzamračené9
Bratislavazamračené9
Bruseloblačno11
Budapešťzamračené8
Bukurešťpolojasno9
Frankfurtdážď8
Helsinkiprehánky8
Istanbulprehánky15
Kodaňoblačno12
Kyjevoblačno1
Lisabonzamračené18
Londýnpolojasno13
Madridoblačno14
Milánooblačno15
Moskvasneženie-3
Oslooblačno10
Parížoblačno11
Prahadážď9
Rímpolojasno17
Sofiaoblačno9
Štokholmoblačno11
Varšavaoblačno9
Viedeňobčasný dážď9
Záhrebzamračené9
Ženevadážď9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.