Do roboty na bicykloch Komentuje Jozef Kunik Len dlhov, na ktorých splácanie niet koruniek, majú železnice vo výške 36 miliárd korún. Čo mesačne utŕžia za prepravu, je približne 700 miliónov, z toho 600 miliónov zaplatia na mzdy a zvyšok sem-tam za elektrinu, telefóny či naftu. Veriteľov majú po celom Slovensku a najnovší problém s tým, že niekto skupuje ich pohľadávky. Pritom stratová je už nielen osobná doprava, ale tretí rok aj nákladná. Nečudo, objem prepravy tovarov kopíruje krízovú slovenskú ekonomiku a v porovnaní len s minulým rokom doteraz klesol o 18 %. Rastú aj náklady, hoci relatívne sa tvrdou reštrikciou o niečo znížili. Aj tak za 9 mesiacov tohto roka dosiahli výšku až 18,6 mld. Sk, čo je o 634 miliónov viac než plánovali. Čo je však priam ubíjajúce, to sú finančné náklady. Ako jed v živom organizme pôsobia platby úverov, úrokov a kurzové straty. Bankové úvery a výpomoci - ich dlh dosiahol k 1. 10. 1999 hodnotu 20,4 mld. korún. A tak sa snažia šetriť korunky kde sa len dá, či aj nedá. V tomto i v budúcom roku znížia údržbu tratí, menej sa bude opravovať technika, vozne a lokomotívy. Samozrejme, pocítime to všetci, ktorí používame služby ŽSR, najmä na cestu do práce. Nedá mi nespomenúť aspoň jeden doslova alarmujúci príklad z južného Slovenska. Cestujúcich šokovala informácia, že vypnutím elektriny na určitých traťových úsekoch začas nefungovala ani svetelná vlaková signalizácia. Z hľadiska bezpečnosti to vôbec neznie povzbudzujúco. Súčasné vedenie ŽSR pod vedením generálneho riaditeľa Andreja Egyeda robí čo môže. Znižujú straty a náklady a zvyšujú rast produktivity práce. V tomto roku znížili aj zamestnanosť o 1040 pracovníkov. V súčasnosti zamestnávajú stále neúnosne veľa pracovníkov, a tak plán na rok 2000 im ukladá znížiť počet o ďalších 3000. V budúcich 7. rokoch musia znížiť počet železničiarov až o 16- až l8-tisíc. Vedenie ŽSR ocenilo v uplynulých dňoch fakt, že podľa medzinárodného auditu musí štát uhradiť ŽSR tzv. výkony vo verejnom záujme, čiže platby za osobnú dopravu do práce. Čiže železničiari môžu v roku l999 okrem zálohových platieb vo výške 2,2 mld. Sk požadovať úhradu ďalších 3,55 mld. korún. V budúcom roku musí štát zaplatiť ŽSR za zabezpečenie osobnej dopravy minimálne 4,6 mld. Sk. Podľa redakčných zdrojov však vláda uvažuje iba s úhradou 3,95 mld. Sk. Pričom aj z toho je istých iba 2,7 miliardy a zvyšok v hodnote 1,25 mld. by mala vláda uhradiť zo zisku z rozvojových programov. Mnohí sa však právom pýtame - z akých?! A tak príde nielen k reštrikcii v nákladoch na techniku, ale aj priamo k rušeniu osobnej prepravy. Podľa Odborového zväzu železničiarov, ktorý včera poslal otvorený list premiérovi Dzurindovi, pre nedostatok prostriedkov bude potrebné zrušiť železničnú dopravu na 45 tratiach, čo predstavuje 3O % z celkovej dĺžky siete ŽSR. Odborníci tvrdia, že na takýto postoj štátu k platbám poplatkov za služby vo verejnom záujme i na splácanie dlhov železničiarom ich generálny riaditeľ Andrej Egyed nepristúpi. Už v minulom roku podpísal vzájomnú zmluvu iba po garancii určitých podmienok. Verme, že v záujme ozdravenia pomerov na železnici bude podobne zásadový aj pri podpisovaní budúcoročnej zmluvy so štátom. Jozef Kunik
|
Amsterdam | prehánky | 11 |
Atény | oblačno | 21 |
Belehrad | zamračené | 9 |
Berlín | zamračené | 9 |
Bratislava | zamračené | 9 |
Brusel | oblačno | 11 |
Budapešť | zamračené | 8 |
Bukurešť | polojasno | 9 |
Frankfurt | dážď | 8 |
Helsinki | prehánky | 8 |
Istanbul | prehánky | 15 |
Kodaň | oblačno | 12 |
Kyjev | oblačno | 1 |
Lisabon | zamračené | 18 |
Londýn | polojasno | 13 |
Madrid | oblačno | 14 |
Miláno | oblačno | 15 |
Moskva | sneženie | -3 |
Oslo | oblačno | 10 |
Paríž | oblačno | 11 |
Praha | dážď | 9 |
Rím | polojasno | 17 |
Sofia | oblačno | 9 |
Štokholm | oblačno | 11 |
Varšava | oblačno | 9 |
Viedeň | občasný dážď | 9 |
Záhreb | zamračené | 9 |
Ženeva | dážď | 9 |
|
|
|