Hospodársky denník
USD41,56 Sk
EUR43,266 Sk
CHF26,908 Sk
CZK1,188 Sk
  Piatok  12.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Aj víno môže byť rozumnou investíciou


Dvojka Frankovky za dvadsať, pohárik archívneho Rulandského za päťdesiat, fľaštička Modrého portugalu za sedemsto, Rulandské šedé ročník '79 za štyritisíc... Toto všetko môžete u nás doma „preliať“ hrdlom podľa toho, aký maškrtný máte jazýček a plnú peňaženku. Chytrí však vedia, že víno sa nemusí iba popíjať, chytrí do vína investujú. Pravda, najmä do zahraničných značiek. Tak ako väčšina kvalitných a luxusných vecí, aj víno časom nadobúda na cene. A to poriadne. Napríklad Bordeaux, víno vynikajúcej kvality, pritom vôbec nie nedostupné a exkluzívne, sa môže za posledný rok popýšiť rastom cien o dvadsať až štyridsať percent. Mimoriadne sa totiž vydarilo, a to neušlo pozornosti fajnšmekrov, investorov a špekulantov všetkého druhu. Na víno zaútočili predovšetkým firmy z juhovýchodnej Ázie, ktoré v ňom objavili jednak vynikajúci nápoj, ale aj dobrú investíciu. Špecializované burzy a aukcie im dávajú zapravdu. Pri pohľade na ceny môžu labilnejšie nátury aj skolabovať. Chateau Pétrus z roku 1949 vás vyjde dnes podľa aukčných katalógov na 13 500 dolárov. Svoje o tom vie napríklad muzikálový king Andrew Lloyd Weber, ktorý v apríli 1997 rozpredal svoju bohatú pivnicu a na konto mu pribudlo 3,6 milióna libier. Kto by po takejto sume netúžil. Ibaže recept, ako k nej prísť, nie je úplne jednoduchý. Pár rád však odborníci prezrádzajú. Tak napr. kúpiť litrovku Jablčného dezertného v najbližšej samoobsluhe, zavrieť ju na budúcich päťdesiat rokov do pivnice a „vyraziť“ s ňou potom na aukciu do Sotheby´s nie je práve optimálny plán. Z aukčnej siene vás vyhodia a víno sa nedá potom ani vypiť – čo však o ňom platilo už v čase nákupu. Víno, ktoré má mať funkciu pokladu, musí byť kvalitné, prvotriedne. Čím lepšia a zvučnejšia značka, tým lepšie, pretože sa s nimi najlepšie obchoduje. Na medzinárodnej scéne hrajú prím vína z Francúzska, na aukciách však môžete vidieť aj vína talianske, austrálske, nemecké či americké a objavilo sa na nich aj niekoľko pečatných tokajských. Vína s vinetami ako Chateau Pétrus, Chateau Margaux, Domaine de la Romanee-Conti sú zvyčajnými hitmi veľkých aukcií. Tie usporadúvajú veľké špecializované vinárske spoločnosti, ale aj renomované siene ako napr. Sotheby´s či Christie´s zvyčajne dvakrát do roka. Pravidelné aukcie ešte dopĺňajú rozpredaje veľkých zbierok, ako bola už spomínaná A. Webera. Zdá sa, že slovenskí investori ešte víno ako možnosť na uloženie peňazí neobjavili, žiadnu ponuku na predaj či kúpu ešte naše odborné kruhy neznamenali. Zrejme sa chuť slovenských magnátov utopiť úspory vo víne, bez toho, aby ho otvorili, ešte celkom neprebudila. Rozhodujúce pre cenu nie je iba značka a oblasť, ale aj ročník – ten je dokonca rozhodujúci. Napr. spomínaný Chateau Pétrus má zlatú baňu v ročníku 1990 či 1989. Nemá preto zmysel medzi sebou porovnávať jednotlivé ročníky, ako skôr cenu za jednej ročník v jednotlivých rokoch – podľa toho sa dá poznať, ako investor zarobil. Na aukciách sa väčšinou obchoduje s väčšími fľašami, než aké môžeme vidieť v regáloch obchodu. Populárne sú najmä fľaše magnum, obsahujúce liter a pol cenného moku, najväčšie sú tzv. nebuchadnezzar, čo sú zvyčajne fľaše pätnásťlitrové. Takýto obor, v ktorom sa ukrývalo víno Chateau Mouton-Rothschild 1989, bol vlani predaný v New Yorku v Sotheby´s za 36 800 dolárov. Big botles tiež rastú rýchlejšie na cene práve preto, že sú medzi investormi populárnejšie ako klasické sedmičky. Tak ako na uschovanie balíka peňazí či zlatých tehličiek potrebujete poriadny trezor, žiada si víno špeciálne ošetrenie. Kto do neho chce investovať, musí mať pivnicu so stálou teplotu a skladovať víno naležato – potom je totiž v kontakte s korkom, ktorý sa rozťahuje a nepustí k nemu vražedný vzduch. Je však pravdou, že málokto pozná, ako také zrelé víno chutí. Špekulanti ho väčšinou nikdy neotvoria, milovníci vína zase mávajú strach – zo sklamania. Isto, víno musí dozrieť a vek mu pridá. Iní znalci však upozorňujú, že je to ako so ženou - tri roky urobia z pätnásťročnej krásnu ženu, ďalších päťdesiat rokov naviac už jej veľmi neprospejú. Ale čo na tom, keď , keď (to staré víno) tak dobre zarába? (bj)

Amsterdamoblačno11
Atényslnečno19
Belehradhmlisto9
Berlínoblačno7
Bratislavahmlisto7
Bruseloblačno11
Budapešťoblačno8
Bukurešťpolooblačno8
Frankfurtoblačno8
Helsinkidážď4
Istanbulslnečno14
Kodaňprehánky5
Kyjevpolooblačno3
Lisabonpolooblačno18
Londýnprehánky12
Madridoblačno16
Milánodážď12
Moskvaoblačno-2
Osloprehánky2
Parížpolooblačno12
Prahaoblačno6
Rímdážď16
Sofiapolooblačno7
Štokholmprehánky5
Varšavapolooblačno3
Viedeňoblačno6
Záhreboblačno8
Ženevahmlisto7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.