Hospodársky denník
USD41,56 Sk
EUR43,266 Sk
CHF26,908 Sk
CZK1,188 Sk
  Piatok  12.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kedy treba zelenú kartu?

Na pracovnú cestu do susedných štátov nevybavujeme pre našich vodičov zelenú kartu, pretože colné orgány týchto štátov zelenú kartu od našich vodičov nevyžadujú. Pri ceste do Talianska sa nám stalo, že colník nechcel naše auto pustiť cez hranice, pretože vodič nemal pri sebe zelenú kartu. Podľa našich informácií ani do Talianska nie je zelená karta potrebná. Mohli by ste nám vysvetliť, do ktorých štátov nie je zelená karta potrebná? Prečo od nás taliansky colník pýtal zelenú kartu?

- Popri systéme zelenej karty je Slovenská republika účastníkom aj dodatkového systému garancií za poznávaciu značku. Slovenská poisťovňa, a. s., uzavrela s kanceláriami zelenej karty príslušných štátov dohodu, na základe ktorej ručí za každú škodu, ktorú slovenský motorista spôsobí na území týchto štátov a za ktorú podľa zákonov daného štátu zodpovedá z prevádzky motorového vozidla. Dôkazom existencie poistného krytia na území týchto štátov je slovenské evidenčné číslo vozidla a medzinárodná značka „SK“. Na základe uvedených dohôd môže náš poistený motorista cestovať bez zelenej karty do týchto štátov: Belgicko, Česko, Dánsko, Fínsko, Grécko, Chorvátsko, Francúzsko (Monako), Holandsko, Írsko, Island, Luxembursko, Maďarsko, Nemecko, Nórsko, Portugalsko, Rakúsko, Slovinsko, Španielsko, Švajčiarsko, Švédsko, Taliansko a Veľká Británia (stav k 31. 12. 1999).

Napriek uvedenému musíme upozorniť na to, že zelená karta má význam aj v štátoch, s ktorými je podpísaná dodatková dohoda a do ktorých by sa za normálnych okolností mohlo cestovať aj bez zelenej karty. Colníci iných štátov často nemajú vedomosť o tom, že Slovensko je účastníkom týchto dohôd. Poukazujeme ďalej na to, že napriek podpísaným medzinárodným dohodám vnútroštátne predpisy niektorých štátov (napr. Taliansko, Francúzsko) ukladajú policajným orgánom povinnosť preveriť pri nehode aj to, či vodič motorového vozidla zo štátu, ktorý nie je členom Európskej únie, má so sebou poistku (zelenú kartu). Colníci a policajti v zahraničí zvyčajne nevedia o existencii dodatkových medzinárodných dohôd a v prípade nepredloženia poistky (zelenej karty) požadujú od našich vodičov dodatočné poistenie, príp. majetkovú záruku. Vybavovanie týchto prípadov prostredníctvom príslušnej zahraničnej poisťovne je potom veľmi zdĺhavé. Rovnako aj v prípade nehody v zahraničí má zelená karta ten význam, že poškodený cudzinec môže zo zelenej karty presne odpísať údaje identifikujúce poisteného.

Amsterdamoblačno11
Atényslnečno19
Belehradhmlisto9
Berlínoblačno7
Bratislavahmlisto7
Bruseloblačno11
Budapešťoblačno8
Bukurešťpolooblačno8
Frankfurtoblačno8
Helsinkidážď4
Istanbulslnečno14
Kodaňprehánky5
Kyjevpolooblačno3
Lisabonpolooblačno18
Londýnprehánky12
Madridoblačno16
Milánodážď12
Moskvaoblačno-2
Osloprehánky2
Parížpolooblačno12
Prahaoblačno6
Rímdážď16
Sofiapolooblačno7
Štokholmprehánky5
Varšavapolooblačno3
Viedeňoblačno6
Záhreboblačno8
Ženevahmlisto7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.