Hospodársky denník
USD41,56 Sk
EUR43,266 Sk
CHF26,908 Sk
CZK1,188 Sk
  Piatok  12.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ďalší súboj titanov?


Odolá Boeing Airbusu A3XX?
Európske konzorcium Airbus Industrie ohrozuje vedúcu pozíciu amerického Boeingu v oblasti obrích dopravných lietadiel. Európa stavia na výrobu vlastných veľkokapacitných obrích lietadiel označovaných aj ako „superjumbo“. Doteraz najväčšie osobné dopravné lietadlo, Boeing 747-400 (známe „Jumbo“) dostáva tvrdého konkurenta v podobe nového obra, Airbusu A3XX. Konkurenčný boj medzi dvoma najväčšími svetovými výrobcami lietadiel - americkou spoločnosťou Boeing a európskym konzorciom Airbus Industrie - sa dostáva do nového štádia. Európske konzorcium totiž avizuje na rok 2003 prvý komerčný let svojho nového tromfu, veľkokapacitného obra A3XX označovaného aj ako „superjumbo“. Ide o prvé veľkokapacitné lietadlo s dvoma palubami po celom trupe lietadla. Vďaka svojim impozantným rozmerom by sa mal počet cestujúcich, ktorý bude schopný prepraviť až na vzdialenosť asi 16 000 km, pohybovať na úrovni 560-600, pričom sa nevylučujú aj modifikácie s ešte väčším počtom cestujúcich podľa požiadaviek jednotlivých leteckých spoločností, ktoré si nový Airbus objednajú. Opatrný Boeing
Kým o výrobe obrieho A3XX muž padlo definitívne rozhodnutie a jeho výrobca okolo neho rozpútal silnú marketingovú kampaň, Boeing na výzvu svojho európskeho konkurenta zatiaľ reaguje opatrne. Dokonca rozširuje názory (pozri oficiálna www stránka Boeing), že veľkokapacitné dvojpalubové lietadlá typu A3XX, schopné prepravovať rádove 500 až 1000 cestujúcich, nebudú mať komerčný úspech. Boeingu v súboji s Airbusom Industrie zatiaľ nahráva do karát niekoľko faktorov. Po prvé, nový Airbus A3XX musí ešte absolvovať dlhé a náročné letové skúšky, kým dostane certifikát na prvý komerčný let. Po druhé, už spomínané „,Jumbo“ (najväčší z modelov 747), ktorý bol doteraz najväčším osobným lietadlom, ešte i dnes, keď v Boeingu oslavujú 30 rokov jeho prevádzky, stále dobre slúži. Navyše, podľa predstaviteľov vedenia i je Boeing schopný v krátkom čase modifikovať model 747 tak, aby kapacitne, komfortom i doletom konkuroval novému A3XX. Výsledkom je pokrok
Do akej miery bude taktika Boeingu v otázke nového veľkokapacitného lietadla európskeho konkurenta úspešná ukáže už najbližšia budúcnosť. Jedno je však isté už dnes. Avizovaný „súboj titanov“ - dvoch najväčších svetových výrobcov lietadiel prináša konkurenciu, ktorá zaručuje ustavičný progres vo vývoji nových a stále zlepšovanie a zdokonaľovanie existujúcich modelov lietadiel. Podobne ako v iných sférach ľudskej činnosti aj v tomto prípade nakoniec tvrdá konkurencia prináša výhody nám, cestujúcim, v podobe bezpečnejšej a lacnejšej leteckej doprave. (mm)

Amsterdamoblačno11
Atényslnečno19
Belehradhmlisto9
Berlínoblačno7
Bratislavahmlisto7
Bruseloblačno11
Budapešťoblačno8
Bukurešťpolooblačno8
Frankfurtoblačno8
Helsinkidážď4
Istanbulslnečno14
Kodaňprehánky5
Kyjevpolooblačno3
Lisabonpolooblačno18
Londýnprehánky12
Madridoblačno16
Milánodážď12
Moskvaoblačno-2
Osloprehánky2
Parížpolooblačno12
Prahaoblačno6
Rímdážď16
Sofiapolooblačno7
Štokholmprehánky5
Varšavapolooblačno3
Viedeňoblačno6
Záhreboblačno8
Ženevahmlisto7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.