Hospodársky denník
USD41,56 Sk
EUR43,266 Sk
CHF26,908 Sk
CZK1,188 Sk
  Piatok  12.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Technický sneh ako prírodný

Aktívne využívanie času v rámci našich dovoleniek zohráva čím ďalej, tým väčšiu úlohu. Predovšetkým v zime, keď sa človek túži „zohriať“ pohybom, rastie záujem o krátkodobé, hlavne víkendové, ale aj zimné dovolenkové pobyty. Slovensko, ktoré pokrývajú z dvoch tretín hory, má vhodné reliéfne a klimatické predpoklady na zimné športy. Regióny zhodnocujú svoj potenciál a v lyžiarskych strediskách investujú spoločnosti do umelého zasnežovania. Človek prírode nerozkáže a mechanické zasneženie svahu garantuje lyžiarom dobré podmienky na lyžovanie a čo je dôležité - predlžuje zimnú sezónu. A tak sa snežné delá stávajú štandardným vybavením väčšiny zimných stredísk.

Medzi prírodným a technickým snehom naoko nie sú žiadne rozdiely. Oba typy tvorí voda. Technický sneh má však dlhšiu životnosť a pomalšie sa topí. Sklz lyží je zase lepší na prírodnom snehu. Dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje podmienky na lyžovanie, je podklad. Na pokrytie trávnatých svahov stačí niekoľko desiatok centimetrov snehu, kosodrevina a skalnaté bloky vysokohorských stredísk vyžadujú skutočne „vysokú“ nádielku snehu. Investície do umelého zasnežovania sú spojené aj s investíciami do úpravy svahov tak, aby zodpovedali medzinárodne uznávaným normám, a tým zabezpečili bezpečnosť lyžiarov. No napriek všetkému, úspech závisí od komplexnosti vybavenia strediska, teda od schopnosti poskytnúť turistovi náhradné služby v čase, ak počasie nepraje snehu a iným zimným radovánkam.

Lyžujeme radi a často? Pohľad na informácie z prieskumu, ktorý poskytol Ústav turizmu, nepotvrdzuje, že by Slovensko v súčasnosti patrilo medzi vyhľadávanú krajinu zimných športov, a zo strany domáceho obyvateľstva pobyt na horách vyhľadáva ročne necelá tretina dovolenkujúcich. Vysoký záujem je o silvestrovské pobyty, po nich nasledujú vianočné a prázdninové (dovolenky s deťmi). Rast záujmu o víkendové lyžovanie vytvára v zimných strediskách skôr neželaný tlak na prepravnú kapacitu. Bežná čakacia lehota na vlek by mala byť 10 - 15 minút, avšak s prekročením jeho vyťaženia nad 50 percent sa, samozrejme, znásobuje aj čas čakania. Regulácia počtu návštevníkov a ich spokojnosť s kvalitou služieb je v rukách zimného strediska. Aktivity jednotlivých stredísk presvedčujú, že záujem o klienta majú. Nielen o zahraničného, ale aj domáceho.

Rudolfa Vallová

tabuľka

Účel dovolenkového pobytu domácich hostí v percentách

Účel pobytu 1997 1998 1999

Pobyt na horách 33,0 38,1 31,6

Pobyt pri vode 22,3 27,7 23,2

Návšteva známych 16,1 13,0 12,5

Liečebný pobyt 10,2 9,4 14,4

Pobyt na vidieku 8,6 5,6 6,7

Mestský turizmus 3,0 1,8 3,2

Kombinovaný pobyt 4,8 2,6 4,4

Okružné cesty 0,8 1,0 1,1

Iný typ 1,3 0,8 2,9

Zdroj: Ústav turizmu

tabuľka

Účel návštevy zahraničných návštevníkov z jednotlivých vysielajúcich krajín v percentách

Účel návštevy ČR PR Rak. MR Ukr. Nem.

Pracovná cesta 38,9 10,8 26,5 12,5 22,6 17,1

Tranzit 9,5 29,5 30,1 25,6 12,8 41,8

Návšteva rodiny 27,2 4,7 18,0 26,4 20,6 9,3

Nákupná turistika 2,6 15,1 16,5 17,3 35,9 1,4

Lyžovanie 3,0 5,0 0,2 3,4 0,7 2,2

Rekreačný pobyt 10,0 14,4 4,2 6,3 4,1 17,4

Kult. poznávací 7,1 18,3 2,6 6,7 3,2 4,8

Liečebný pobyt 1,6 2,2 1,9 1,8 0,0 6,0

Zdroj: Ústav turizmu

Amsterdamoblačno11
Atényslnečno19
Belehradhmlisto9
Berlínoblačno7
Bratislavahmlisto7
Bruseloblačno11
Budapešťoblačno8
Bukurešťpolooblačno8
Frankfurtoblačno8
Helsinkidážď4
Istanbulslnečno14
Kodaňprehánky5
Kyjevpolooblačno3
Lisabonpolooblačno18
Londýnprehánky12
Madridoblačno16
Milánodážď12
Moskvaoblačno-2
Osloprehánky2
Parížpolooblačno12
Prahaoblačno6
Rímdážď16
Sofiapolooblačno7
Štokholmprehánky5
Varšavapolooblačno3
Viedeňoblačno6
Záhreboblačno8
Ženevahmlisto7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.