Hospodársky denník
USD41,56 Sk
EUR43,266 Sk
CHF26,908 Sk
CZK1,188 Sk
  Piatok  12.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Amerika chce silného vodcu


Budúci prezident USA? - Ako Clinton, ale bez tej „batožiny“ „Nezaujíma ma, či prezidentský kandidát v manželstve svojho partnera podvádza alebo nie. Zaujíma ma, čo dokáže urobiť pre túto krajinu. Aspoň kým sedí na zadku v najvyššom úrade.“ Svojská, ale už takmer klasická odpoveď dnešného amerického voliča pokúšajúceho sa doslova odpísať novinárov, pre väčšinu ktorých je stále téma morálnych zásad spätá so šťavnato medializovanou aférou na základe vyčerpávajúco vyrozprávaných zážitkov skúsenej stážistky Moniky Lewinskej v Bielom dome. Áno, morálka hrá aj naďalej značnú úlohu v budúcoročnom rozhodnutí americkej voličskej základne o nastávajúcom prezidentovi, ale nie do takej miery, aby malo byť jej porušenie prvým mužom v štáte servírované pri obede so všetkými detailmi tak, ako v prípade súčasného prezidenta. „Je strašné, že si mládež bude pamätať na Clintona cez Moniku. Zoberte si len tohtoročné halloweenske párty. Každý druhý tínedžer predstavoval buď Clintona, alebo ju,“ poznamenala ironicky Susan, obyvateľka Washingtonu. Voliči „chcú niekoho, kto robil svoju prácu tak dobre, ako Clinton v prípade znižovania daní, pozdvihnutia ekonomiky a znižovania nezamestnanosti, ale bez pokleskov. Chcú Clintona bez tej zbytočnej batožiny“, spečatil názor ľudí v rozhovore pre tlač starosta Philadelphie Ed Rendell, stojaci na čele celonárodnej volebnej komisie demokratov. Aký teda má byť budúci prezident na odštartovanie nového milénia? Možno práve Clinton nastavil voličom zrkadlo. Pretože podľa výskumu Gallupovho inštitútu na vzorke 976 respondentov uskutočneného záverom uplynulého mesiaca, je až 92 percent respondentov presvedčených, že nadchádzajúci prezident musí mať jasnú predstavu o budúcnosti USA. Musí to byť človek s vysokými morálnymi zásadami (80 percent), ale ešte dôležitejšie je, aby dokázal utiahnuť silnú americkú ekonomiku (9 z desiatich respondentov). Malý výskum desiatich náhodne opýtaných Američanov v uliciach Washingtonu, ktorý som si urobila, len potvrdil, že prezident by sa mal zaujímať o veci bežného občana, no najmä by mal mať v zásadných veciach rovnaký názor ako volič. „Som už alergický na to, ak sa kandidát pokúša nasilu robiť veci, o ktorých si myslí, že to volič chce,“ poznamenal nám Howard, 44, miestny stredoškolský učiteľ. Bill Clinton vyhral v roku 1992 voľby aj vďaka svojmu imidžu, predstavám o ekonomike, ktorá prežívala recesiu, a zameraniu sa na strednú ekonomickú triedu silnú svojou voličskou základňou, o ktorú vtedy neprejavoval jeho rival G. Bush senior záujem. Dnes niektorí nepoznajú programy kandidátov, ba niektorí majú problémy aj s uhádnutím, kto je ten texaský guvernér, zatiaľ úspešne sa usilujúci o Biely dom za republikánov, či kedysi vynikajúci basketbalista, ktorý sa zmenil na politika a do predvolebného ringu vstupuje v drese demokratov. Ale všetci vedia, čo hľadajú: charakter, kompetentnosť a priameho rečníka, ktorý sa zaujíma o život aj chudobného smrteľníka. Ako tvrdí jedna z opýtaných, je potrebné, aby budúci prezident „veril vo vlastné myšlienky, filozofiu a v súdnosť a bojoval za ne“. „Ani náhodou ma nezaujíma, či slúžil v armáde alebo nie, a už vonkoncom či chodí do kostola, ak nevedie morálny život,“ povedal mi ďalší z opýtaných Casey, 23-ročný mladý právnik. Reagoval tak na moju otázku vychádzajúcu z výskumu spomínaného Gallupovho inštitútu, podľa ktorého si 37 percent respondentov myslí, že by mal navštevovať pravidelne bohoslužby a 23 percent vojenskú službu. „Áno, niekedy na tom ľudia trvali, ale teraz by mohol aj Clinton demokratom len pohoršiť,“ dodal k tomu 43-ročný predavač Alan. Tým myslel hlavne prezidentovo nedávne konštatovanie, že obaja demokratickí kandidáti, John McCain a Al Gore, ktorí si to odslúžili vo Vietname, majú veľmi dobré šance na úspech u voličov v budúcich voľbách, keďže slúžili v armáde. Aj títo dvaja demokrati však strácajú na texaského guvernéra nielen pokiaľ ide o finančnú závlahu kampane (G. Bush jr. zozbieral za prvých šesť mesiacov tohto roka 57 mil. USD, pričom na kampaň mal ešte v októbri 37,7 miliónov dolárov, čím za ním ďaleko zaostal taký Steve Forbes so zvyškom 1,8 miliónov dolárov na druhom mieste a na treťom John McCain s 2,1 milióna dolárov zvyškom), ale aj pre vlastné hrabanie sa na piesočku. Najmä viceprezident Al Gore a jeho protikandidát v demokratických primárkach Bill Bradley najnovšie napr. súperia o to, kto vymyslí lepší plán zdravotnej starostlivosti občanov, keďže podľa odhadov až 44 miliónov Američanov nie je zdravotne poistených. Goreho program CHIP (Children s Health Insurance Program), ktorý by mal zabezpečiť poistenie pre všetky deti do roku 2005, by stál vrecká daňových poplatníkov 1,2 miliárd dolárov, kým Bradleyho plán poistenia vraj len polovicu. Ak sa pamätáme, Clintonovi podobný návrh programu bezplatnej zdravotnej starostlivosti pomohol pred pár rokmi do Bieleho domu, aj keď sa nakoniec vôbec nerealizoval. Ako však vyplýva z ďalšieho výskumu verejnej mienky, pre voličov je síce veľmi dôležitá zdravotná, liečebná a sociálna starostlivosť, vzdelávací systém a ekonomika, ale nie osamote. Vynikajúci rečník spĺňajúci a napĺňajúci voličove predstavy tak nemusí byť stelesnením demokratického kandidáta. Toho republikánskeho, hovoríme o G. Bushovi jr., by potenciálne mohlo ohroziť len jeho priznanie, že v mladosti skúsil drogu (čo mu zazlieva 30 percent respondentov). Aj keď zo svojej mladíckej minulosti sa zatiaľ vysekal, vo voľbách sa to môže prejaviť. Slávka Blazseková
Washington - Bratislava
Tabuľka:
Názory Američanov na budúceho prezidenta
Musí mať víziu o budúcnosti USA 92 %
Musí udržať silnú ekonomiku 89 %
Je silným a rozhodným vodcom 89 %
Stará sa o potreby ľudí ako som ja 82 %
Vie, ako zvládnuť úrad vo Washingtone 82 %
Stará sa o potreby chudobných 81 %
Ma dobrý morálny charakter 80 %
Je verný svojmu partnerovi 55 %
Všeobecne súhlasí vo veciach, ktoré ma trápia 51 %
Navštevuje pravidelne bohoslužby 37 %
Nikdy neužíval ilegálne drogy 30 %
Slúžil vojenskú službu 23 %
Zdroj: Gallupov inštitút na vzorke 976 respondentov

Amsterdamoblačno11
Atényslnečno19
Belehradhmlisto9
Berlínoblačno7
Bratislavahmlisto7
Bruseloblačno11
Budapešťoblačno8
Bukurešťpolooblačno8
Frankfurtoblačno8
Helsinkidážď4
Istanbulslnečno14
Kodaňprehánky5
Kyjevpolooblačno3
Lisabonpolooblačno18
Londýnprehánky12
Madridoblačno16
Milánodážď12
Moskvaoblačno-2
Osloprehánky2
Parížpolooblačno12
Prahaoblačno6
Rímdážď16
Sofiapolooblačno7
Štokholmprehánky5
Varšavapolooblačno3
Viedeňoblačno6
Záhreboblačno8
Ženevahmlisto7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.