|
|||||||||||||||||
Utorok 16.Novembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prečo treba zmeniť daňový systém?Východisko z množstva novelizácií spočíva v sprehľadnení Mnoho občanov už vie o tom, že sa pripravuje zmena nášho daňového systému. Keďže nejakú daň platí takmer každý z nás, zväčša sa zaujímame o to, kto znáša bremeno určitej dane, výrobca či spotrebiteľ? Vzhľadom na to, že nám daň z príjmu fyzických osôb obyčajne strhávajú pri našej výplate, dá sa čakať, že každý povie, že ten, čo ju platí. Veci však nie sú také jednoduché. Vzhľadom na to, že očakávame veľké zmeny, pokúsim sa upozorniť okrem incidencie dane aj na iné problémy. Daňová sústava je preto systémom, že je založená na určitých skupinách daní vytvorených na princípe rovnorodosti a spolupatričnosti jednotlivých prvkov (daní) - dane z príjmu, dane z majetku... A práve tento systém a konštrukcia sadzieb daní si zasluhuje mimoriadnu pozornosť. Ľahko zistíme, že dnes tvorí kostru daňovej sústavy 11 zákonov. Týchto 11 zákonov však bolo od roku 1992 dosiaľ novelizovaných mnohokrát (najviac zákon o daniach z príjmov - 16-krát, najmenej zákon o dani z dedičstva, daň z darovania a daň z prevodu a prechodu nehnuteľností - raz). Uvedených 11 zákonov však dopĺňa množstvo ďalších súvisiacich zákonov (zákon č. 610/1992 Zb. o rezervách na účely zákona o daniach z príjmov a pod.) a dohôd o zamedzení dvojakého zdanenia. Zo štúdia znenia a obsahu týchto zákonov vyplýva nevyhnutnosť sprehľadnenia a zjednoznačnenia daňového systému a vytvorenia stabilného systému, ktorý by vytváral pre fyzické a právnické osoby a aj pre zahraničie jasné pravidlá hry. Predovšetkým si však treba uvedomiť, prečo platíme dane? Preto, že štát má poskytovať verejné tovary - výchovu, obranu, zdravotnícke služby, bezpečnosť občana (polícia), pomoc v núdzi (požiarnici) atď. Aby nám ich mohol poskytovať, musí na ne získať financie. Vláda z našich daní musí teda platiť verejné tovary, aby sme sa mali lepšie. Ak očakávame aj splnenie cieľov ekonomického programu vlády (dosiahnutie určitého rastu HDP), potom sa ukazuje potreba zásadných zmien, všeobecne povedané, fiškálnej politiky, a to aj v príjmoch aj vo výdavkoch vlády. Volanie po reforme Pri reforme daňového systému musí vláda vychádzať z týchto troch kritérií: spravodlivosť (správna, odôvodnená), efektívnosť (nevyvoláva daň konflikty s fungovaním trhového hospodárstva?) a jednoduchosť. Spravodlivosť musí vláda predovšetkým chápať ako spravodlivosť horizontálnu a vertikálnu. Horizontálna spravodlivosť znamená podobné zaobchádzanie s podobne situovanými daňovými subjektmi. V daňovom systéme je tento princíp v praxi ťažko úplne rešpektovať. Povedzme, že ide o daň z príjmu fyzických osôb. Horizontálna spravodlivosť by mala znamenať, že rodiny s rovnakým príjmom by mali platiť rovnakú daň. Zvyčajne nie je problém, ak rodiny nie sú rovnako početné. Pojem horizontálnej spravodlivosti (rovnako situovaná rodina) treba vzťahovať na rovnako početné rodiny, teda porovnávať môžeme iba rodiny s rovnakým počtom detí. Ale čo ak jedna rodina má mimoriadne vysoké zdravotné výdavky a druhá nemá žiadne? Stále sú rovnako situované? Teda určenie rovnakej situácie pre rodiny je veľmi ťažké. V našom daňovom systéme tento problém ešte nie je dôkladne riešený (v USA dosiahli pomerne dobré výsledky). Ekonómi chápu daňové subjekty ako podobne situované, ak majú podobné schopnosti a podobnú úroveň finančného bohatstva. Nezhodujú sa v tom, aká má byť úľava na daniach, aby odrazila okolnosti daňového subjektu (zdravotný stav...). Komponenty daňového systému, ktoré nespĺňajú bázické štandardy horizontálnej spravodlivosti, treba pokladať za nespravodlivé. Vertikálna spravodlivosť sa spája s progresívnosťou daňového systému. Druhý pojem spravodlivého zdaňovania vychádza úplne z prvého pojmu. Ak rovnaké rodiny treba posudzovať rovnako, z toho vyplýva, že nerovnaké rodiny treba posudzovať nerovnako. Toto sa nazýva teória vertikálnej spravodlivosti. Povediac iba toto, nedostali sme sa príliš ďaleko. V praxi sa tento princíp často chápe ako schopnosť platiť dane, čiže podľa tohto princípu by mali tí, čo sú schopní platiť, platiť najviac. Ale toto nás znovu priviedlo k podobnému problému ako pojem rovnako situovaných. Ako totiž odmeriame schopnosť platiť? Mohlo by sa zdať, že podstata dane poskytuje odpoveď. Pri zdaňovaní príjmov meriame schopnosť platiť tým, aký má príjem. Pri majetkových daniach by tou mierou mala byť hodnota majetku. Atď. Sadzby a pásma Na naše úvahy o potrebe zmeny daňovej sústavy poukážeme iba na niekoľko problémov súčasného daňového systému. Jej dôkladné zhodnotenie by si vyžadovalo výrazne väčší priestor. Jedným z problémov sú daňové pásma v zákone o dani z príjmov. Pri podrobnejšom štúdiu daňových pásem a sadzieb dane z príjmov fyzických osôb, tak ako ich zakotvuje doteraz platný zákon, zistíme, že majú niekoľko povšimnutiahodných vlastností. Predovšetkým vykazujú formálne rast (prijateľný?) prírastku percent zo základu presahujúceho určený príjem, a to o 20 %, 25 %, 32 %, 40 % a 42 %. Tento prírastok je najväčší pri prechode z 32 na 40 %. Dôvod na meniaci sa rast prírastku nie je nikde špecifikovaný, a teda ani zdôvodnený. Zdá sa, že je náhodný a s nepredvídanými dôsledkami. Po druhé, mení sa aj veľkosť intervalu sadzieb dane, daňové pásma: 60-tisíc, 60-tisíc, 60-tisíc, 360-tisíc, 540-tisíc a neurčený interval. Chybou je, že daňové pásmo sa začína rovnakou hodnotou, akou je konečná hodnota predchádzajúceho pásma! Intervaly nie sú ekvidistantné. V dôsledku toho sú, samozrejme, rôzne príjmové skupiny obyvateľstva rôzne a nespravodlivo zdaňované. Spomenuté zabudované vlastnosti sadzieb daní pri výpočte daní z príjmu fyzických osôb majú za následok takéto daňové zaťaženie príjmových skupín nad 60-tisíc Sk: Tabuľka 1: Výpočty percenta dane zo základu pásma Interval Príjem nad Percento zo Príjem menší Percento nad do 50 % dol. hr. základu o 1 Sk interv. zo základu 60 000 120 000 30 000 25,0 119 999 35,0 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |