Hospodársky denník
USD41,815 Sk
EUR43,109 Sk
CHF26,827 Sk
CZK1,188 Sk
  Utorok  16.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Prečo treba zmeniť daňový systém?


Východisko z množstva novelizácií spočíva v sprehľadnení
Mnoho občanov už vie o tom, že sa pripravuje zmena nášho daňového systému. Keďže nejakú daň platí takmer každý z nás, zväčša sa zaujímame o to, kto znáša bremeno určitej dane, výrobca či spotrebiteľ? Vzhľadom na to, že nám daň z príjmu fyzických osôb obyčajne strhávajú pri našej výplate, dá sa čakať, že každý povie, že ten, čo ju platí. Veci však nie sú také jednoduché. Vzhľadom na to, že očakávame veľké zmeny, pokúsim sa upozorniť okrem incidencie dane aj na iné problémy. Daňová sústava je preto systémom, že je založená na určitých skupinách daní vytvorených na princípe rovnorodosti a spolupatričnosti jednotlivých prvkov (daní) - dane z príjmu, dane z majetku... A práve tento systém a konštrukcia sadzieb daní si zasluhuje mimoriadnu pozornosť. Ľahko zistíme, že dnes tvorí kostru daňovej sústavy 11 zákonov. Týchto 11 zákonov však bolo od roku 1992 dosiaľ novelizovaných mnohokrát (najviac zákon o daniach z príjmov - 16-krát, najmenej zákon o dani z dedičstva, daň z darovania a daň z prevodu a prechodu nehnuteľností - raz). Uvedených 11 zákonov však dopĺňa množstvo ďalších súvisiacich zákonov (zákon č. 610/1992 Zb. o rezervách na účely zákona o daniach z príjmov a pod.) a dohôd o zamedzení dvojakého zdanenia. Zo štúdia znenia a obsahu týchto zákonov vyplýva nevyhnutnosť sprehľadnenia a zjednoznačnenia daňového systému a vytvorenia stabilného systému, ktorý by vytváral pre fyzické a právnické osoby a aj pre zahraničie jasné pravidlá hry. Predovšetkým si však treba uvedomiť, prečo platíme dane? Preto, že štát má poskytovať verejné tovary - výchovu, obranu, zdravotnícke služby, bezpečnosť občana (polícia), pomoc v núdzi (požiarnici) atď. Aby nám ich mohol poskytovať, musí na ne získať financie. Vláda z našich daní musí teda platiť verejné tovary, aby sme sa mali lepšie. Ak očakávame aj splnenie cieľov ekonomického programu vlády (dosiahnutie určitého rastu HDP), potom sa ukazuje potreba zásadných zmien, všeobecne povedané, fiškálnej politiky, a to aj v príjmoch aj vo výdavkoch vlády. Volanie po reforme
Pri reforme daňového systému musí vláda vychádzať z týchto troch kritérií: spravodlivosť (správna, odôvodnená), efektívnosť (nevyvoláva daň konflikty s fungovaním trhového hospodárstva?) a jednoduchosť. Spravodlivosť musí vláda predovšetkým chápať ako spravodlivosť horizontálnu a vertikálnu. Horizontálna spravodlivosť znamená podobné zaobchádzanie s podobne situovanými daňovými subjektmi. V daňovom systéme je tento princíp v praxi ťažko úplne rešpektovať. Povedzme, že ide o daň z príjmu fyzických osôb. Horizontálna spravodlivosť by mala znamenať, že rodiny s rovnakým príjmom by mali platiť rovnakú daň. Zvyčajne nie je problém, ak rodiny nie sú rovnako početné. Pojem horizontálnej spravodlivosti (rovnako situovaná rodina) treba vzťahovať na rovnako početné rodiny, teda porovnávať môžeme iba rodiny s rovnakým počtom detí. Ale čo ak jedna rodina má mimoriadne vysoké zdravotné výdavky a druhá nemá žiadne? Stále sú rovnako situované? Teda určenie rovnakej situácie pre rodiny je veľmi ťažké. V našom daňovom systéme tento problém ešte nie je dôkladne riešený (v USA dosiahli pomerne dobré výsledky). Ekonómi chápu daňové subjekty ako podobne situované, ak majú podobné schopnosti a podobnú úroveň finančného bohatstva. Nezhodujú sa v tom, aká má byť úľava na daniach, aby odrazila okolnosti daňového subjektu (zdravotný stav...). Komponenty daňového systému, ktoré nespĺňajú bázické štandardy horizontálnej spravodlivosti, treba pokladať za nespravodlivé. Vertikálna spravodlivosť sa spája s progresívnosťou daňového systému. Druhý pojem spravodlivého zdaňovania vychádza úplne z prvého pojmu. Ak rovnaké rodiny treba posudzovať rovnako, z toho vyplýva, že nerovnaké rodiny treba posudzovať nerovnako. Toto sa nazýva teória vertikálnej spravodlivosti. Povediac iba toto, nedostali sme sa príliš ďaleko. V praxi sa tento princíp často chápe ako schopnosť platiť dane, čiže podľa tohto princípu by mali tí, čo sú schopní platiť, platiť najviac. Ale toto nás znovu priviedlo k podobnému problému ako pojem „rovnako situovaných“. Ako totiž odmeriame schopnosť platiť? Mohlo by sa zdať, že podstata dane poskytuje odpoveď. Pri zdaňovaní príjmov meriame schopnosť platiť tým, aký má príjem. Pri majetkových daniach by tou mierou mala byť hodnota majetku. Atď. Sadzby a pásma
Na naše úvahy o potrebe zmeny daňovej sústavy poukážeme iba na niekoľko problémov súčasného daňového systému. Jej dôkladné zhodnotenie by si vyžadovalo výrazne väčší priestor. Jedným z problémov sú daňové pásma v zákone o dani z príjmov. Pri podrobnejšom štúdiu daňových pásem a sadzieb dane z príjmov fyzických osôb, tak ako ich zakotvuje doteraz platný zákon, zistíme, že majú niekoľko povšimnutiahodných vlastností. Predovšetkým vykazujú formálne rast (prijateľný?) prírastku percent zo základu presahujúceho určený príjem, a to o 20 %, 25 %, 32 %, 40 % a 42 %. Tento prírastok je najväčší pri prechode z 32 na 40 %. Dôvod na meniaci sa rast prírastku nie je nikde špecifikovaný, a teda ani zdôvodnený. Zdá sa, že je náhodný a s nepredvídanými dôsledkami. Po druhé, mení sa aj veľkosť intervalu sadzieb dane, daňové pásma: 60-tisíc, 60-tisíc, 60-tisíc, 360-tisíc, 540-tisíc a neurčený interval. Chybou je, že daňové pásmo sa začína rovnakou hodnotou, akou je konečná hodnota predchádzajúceho pásma! Intervaly nie sú ekvidistantné. V dôsledku toho sú, samozrejme, rôzne príjmové skupiny obyvateľstva rôzne a nespravodlivo zdaňované. Spomenuté zabudované vlastnosti sadzieb daní pri výpočte daní z príjmu fyzických osôb majú za následok takéto daňové zaťaženie príjmových skupín nad 60-tisíc Sk: Tabuľka 1: Výpočty percenta dane zo základu pásma
Interval Príjem nad Percento zo Príjem menší Percento nad do 50 % dol. hr. základu o 1 Sk interv. zo základu

60 000 120 000 30 000 25,0 119 999 35,0
120 000 180 000 30 000 23,8 179 999 30,0
180 000 540 000 180 000 52,0 539 999 84,0 540 000 1 080 000 270 000 48,0 1 079 999 68,0 1 080 000 a viac 460 000 51,9 1 999 999 69,8 Ak by sme predpokladali, že daňovník bude mať príjem rovný základu príslušnej skupiny plus priemer intervalu tejto skupiny, potom percentá dane zo základu nadobudnú hodnoty uvedené v treťom stĺpci v tabuľke 1. V skupine nad 60-tisíc Sk už zaplatí 25 %, teda prírastok 10 %. Najväčšiu daň oproti základu skupiny zaplatí príjmová trieda 180-tisíc až 540-tisíc Sk, a to 52 %. Volatilita percent je veľká. Nepoukazujú na možný zámer tvorcu tohto systému zdaňovania. V prípade, že by daňovník dosahoval príjmy na hornej hranici intervalu príslušnej skupiny, tak sa významne zmení percento zaplatenej dane oproti základu. Kvantifikuje ho posledný stĺpec. V skupinách nad 60-tisíc Sk je najnižšie percento v príjmovej triede 120-tisíc až 180-tisíc Sk a najvyššie v príjmovej skupine nad 1 080 000 Sk, a to asi 84,0 %. Sociálne príspevky
Ekonómi klasifikujú dane ako progresívne, proporcionálne alebo regresívne. V prípade progresívnej dane, podiel príjmu platený v podobe daní rastie, ak príjem jednotlivca rastie. Pri proporcionálnej dani tento zlomok je konštantný. V prípade regresívnej dane podiel príjmu platený ako daň klesá, ak príjem rastie. Uvedená tabuľka neindikuje ako nazvať náš daňový systém dane z príjmu fyzických osôb. Iný príklad, ktorý chcem v krátkosti analyzovať, sú príspevky na sociálne zabezpečenie. V štatistike vlády sa „daň vyskytujúca sa na výplatnej listine“ eufemisticky nazýva príspevky na sociálne zabezpečenie, hoci tieto „príspevky“ sú ďaleko od toho, aby boli dobrovoľnými, čo nám indikuje pojem príspevok. Pojem skôr zvýrazňuje fakt, že (nie ako iné dane) príjmy z tejto špecifickej dane sa „odkladajú“ bokom, aby sa z nich vytvorili fondy sociálneho zabezpečenia na to, aby sa z nich platili benefity tým, čo sú na penzii, prípadne tým, ktorí sú chorí či nezamestnaní atď. Napriek názvu sociálne zabezpečenie, tieto fondy nie sú skutočným zabezpečením. Svedčí o tom naša dnešná situácia. Fondy teda neposkytujú to, čo vyplýva z pojmu zabezpečenie. V niektorých krajinách sú súkromné penzijné fondy fondmi istoty, zabezpečenia. V našom systéme platíme počas obdobia aktívnej pracovnej činnosti. Má to byť investícia pre daňovníka, ktorú by si mal vybrať vtedy, keď bude na penzii, nezamestnaný či chorý. Náš systém nefunguje takto. Súčasný systém jednoducho berie príspevky od tých, čo pracujú (pracujúcej generácie) a presúva ich na súčasnú generáciu na dôchodku (v penzii). Penzie teda nie sú dividendy z investovania, ktoré terajší poberatelia penzií urobili, keď ešte pracovali. Sú to jednoducho - nazývam ich - „dane z výplatnej listiny“, ktorú platia v súčasnosti pracujúci daňovníci tejto dane. Počas mnohých rokov tento systém, nazval by som ho, plať počas aktívnej činnosti, spôsoboval to, že každá generácia odchádzajúca do dôchodku získavala viac úžitku ako prispela v dani z výplatnej listiny. „Príspevky na sociálne zabezpečenie“ boli (sú) skutočne dobrou investíciou? Zámer sa spoliehal na rast tak populácie, ako aj ekonomický rast. Keďže populácia trvalo rastie, mohlo by sa zdať, že bude čoraz viac mladých ľudí, ktorých budú zdaňovať v podobe príspevkov na sociálne zabezpečenie, aby sa mohli zaplatiť dôchodky penzionovanej generácie. Keďže aj mzdy rastú, rovnaká daň z výplatnej listiny (príspevky na sociálne zabezpečenie) umožňuje vláde vyplácať penzie každej generácii, ktoré sú väčšie, ako bol skutočný príspevok príslušnej generácie (desať percent z miezd teraz by malo byť viac ako 10 % z miezd pred 10 rokmi). Z výplatnej listiny
Dnes však už pociťujeme, že tento magický rast prestal. Trvalý rast reálnych miezd nie je realitou. Reálne mzdy dnes a pred desiatimi rokmi sú skoro rovné. Počas posledných desať rokov však vyplatené penzie rástli (bola aj valorizácia). Mzdy však nie. Teda bremeno financovania sociálneho zabezpečenia rástlo. Okrem toho, pri všetkých daniach je dôležité to, kto znáša dôsledky zvýšenia daňového bremena (aká je incidencia daní). Teória dokázala záver, ktorý možno takto naformulovať: čím je krivka ponuky neelastickejšia, tým väčšia je časť, ktorú budú platiť ponúkajúci (výrobcovia). V tomto duchu sa tiež žiada povedať niekoľko úvah o našej dani z „výplatnej listiny“. Náš zákon ustanovuje takéto výšky príspevkov do fondov sociálneho zabezpečenia: Príspevok Príspevok zamestnávateľa zamestnanca Zdravotné 10,0 3,7 nemocenské 3,4 1,4 Dôchodkové 21,6 5,9 Fond zamestnanosti 3,0 1,0
Spolu 38,0 12,0
Teda 76 % platí zamestnávateľ a 24 % platí zamestnanec ako príspevok do sociálneho zabezpečenia. Bežne sa chápe tento problém tak, že je to jedno, akú časť príspevku platí zamestnávateľ a akú zamestnanec (incidencia). Teória na to poukazuje a prax to potvrdzuje, že z ekonomického hľadiska tento problém treba dôkladne uvážiť. Daňový systém má rešpektovať spomenuté tri princípy. Na objasnenie uvažujme prostredníctvom tohto príkladu. Povedzme, že zamestnanec zarobí 100 Sk na deň a pritom povedzme, že zákon stanovuje, že sa platí 16-percentný príspevok na sociálne zabezpečenie. Nech sa delí na polovicu medzi zamestnávateľa a zamestnanca. Čo stojí podnik zamestnanie zamestnanca? Stojí ho 100 Sk vo forme mzdy plus 8 Sk ako daň z výplatnej listiny, teda 108 Sk/deň. Koľko dostane robotník? Dostane mzdu 100 Sk, z ktorej mu však zamestnávateľ zrazí 8 Sk ako príspevok do fondov. Teda zamestnanec dostane 92 Sk na deň. Rozdiel medzi mzdou zaplatenou a mzdou prijatou je 108 - 92 = 16 Sk. (Pokračovanie)
Prof. Ing. J. Husár, CSc.
Ekonomická univerzita
Bratislava

Amsterdamoblačno9
Atényoblačno14
Belehradoblačno7
Berlínpolooblačno5
Bratislavapolooblačno5
Bruseloblačno10
Budapešťpolojasno5
Bukurešťprehánky9
Frankfurtoblačno6
Helsinkisnehové prehánky1
Istanbuloblačno14
Kodaňoblačno4
Kyjevoblačno5
Lisabonpolojasno15
Londýnoblačno12
Madridpolooblačno10
Milánoprehánky12
Moskvasneženie-3
Oslooblačno4
Parížpolooblačno10
Prahapolojasno5
Rímprehánky15
Sofiaoblačno9
Štokholmoblačno0
Varšavapolooblačno3
Viedeňoblačno6
Záhreboblačno9
Ženevaoblačno7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.