Hospodársky denník
USD41,425 Sk
EUR42,844 Sk
CHF26,709 Sk
CZK1,179 Sk
  Streda  17.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













SAAB -- Bezpečnosť po švédsky


Základom prieskumu bezpečnosti automobilky Saab je databáza, ktorú zostavili za 30 rokov. Obsahuje podrobné informácie o tisíckach dopravných nehôd. Odborníci Saabu skúmajú miesta havárií a majú prístup k policajným správam, hláseniam poisťovní a informáciám zo servisov. Veľmi podrobný obraz o celom dianí získavajú z lekárskych správ a rozhovorov s účastníkmi nehôd. Lekári a technici Saabu potom spoločne tieto informácie vyhodnocujú, čím získavajú neoceniteľné skúsenosti, a môžu ďalej zvyšovať bezpečnosť vozidiel Saab. Zaväzuje ich právo prevádzkovateľov automobilov Saab na každodenné bezpečné cestovanie. Realita je najdôležitejším zdrojom informácií.


Filozofia automobilky


Automobily Saab sú konštruované tak, aby vodičovi umožnili vyhnúť sa zrážke. Sú však prípady, keď sa zrážke nedá zabrániť -- fyzikálne zákony, alebo keď haváriu zapríčinia ostatní účastníci. Aj vzhľadom na to konštruuje Saab automobily, ktoré obmedzia zranenia cestujúcich na minimum. Pri náraze sú všetky deformačné sily pohlcované a rozkladané tak, aby vozidlo poskytlo cestujúcim maximálnu ochranu. Konštrukcia vozidiel Saab je podriadená potrebám a telesným špecifikám človeka. Cieľom automobilky nie je ohromovať výsledkami bariérových testov na papieri, ale poskytnúť maximálnu bezpečnosť v skutočnom živote. V Saabe sú si vedomí, že práve preto je Saab vyhlasovaný za výrobcu jedného z najbezpečnejších vozidiel, a to nielen poisťovňami. Zrážka je veľmi zložitý rad udalostí. Rýchlosť vozidla je za zlomok sekundy znížená na nulu. Cestujúci po náraze vo vozidle neskončia rovnako ako sám automobil, a ani by nemali. Deformačné zóny prakticky pohltia náraz z akéhokoľvek uhla, bezpečnostné pásy majú určitú vôľu a airbagy sa aktivujú s vopred plánovanou dynamikou. To všetko preto, aby sa pri náraze spomalil pohyb tela, a to čo najjemnejšie, pretože to je jediný spôsob, ako znížiť zranenie na minimum. Sily, ktoré na cestujúcich v tejto chvíli pôsobia, musia smerovať na najpevnejšie časti tela. Z tohto hľadiska je Saab „mäkký“ automobil.

Prejsť bariérovou skúškou nie je cieľ- tam Saab začína
Cieľom automobilky je prepojiť riadenú deformáciu exteriéru s veľmi pevnou a robustnou konštrukciou interiéru. Aj v prípade, že deformačné zóny karosérie pohltili maximum energie nárazu a sú už zdeformované, stále zostáva robustná bezpečnostná klietka okolo kabíny, ktorá vydrží veľmi vysoké tlaky, aby svojou deformáciou neohrozila cestujúcich. Sedadlá hrajú v celkovej bezpečnosti kľúčovú úlohu. Sú konštruované tak, aby bezpečnostnými pásmi, airbagmi a ostatnými prvkami aktívnej bezpečnosti mohli cestujúcich chrániť čo najlepšie. Saab skutočne myslí na všetkých cestujúcich, bez rozdielu postavy, veku i sedadla v automobile. Jeden príklad tohto prístupu je priečka v každom sedadle, ktorá zabráni cestujúcim pri náraze skĺznuť pod bezpečnostné pásy. Každý Saab má viac takýchto detailov, ktoré nie sú viditeľné, ale sú základnými prvkami pasívnej i aktívnej bezpečnosti. Celá táto koncepcia bezpečného interiéru sa nazýva Safe Seat -- bezpečné sedadlo. Pevná konštrukcia dolnej časti prístrojového panela s výplňou na pohltenie energie nárazu chráni vodiča a spolujazdca na prednom sedadle pred poranením kolena v prípade nárazu. Spínacia skrinka je dostatočne ďaleko od kritickej zóny medzi prednými sedadlami (obr. 1). Konštruktérov Saabu skúsenosť naučila, že automobil konštruovaný s ohromujúcimi výsledkami bariérových skúšok nie vždy poskytuje tú najlepšiu bezpečnosť. V praxi totiž platí, že nárazy prichádzajú z najnepredvídateľnejších strán. V Saabe sa preto zamerali na zabezpečenie bezpečnosti bez ohľadu na to, z ktorého smeru náraz prišiel. Náraz zozadu -- vždy skrýva nebezpečenstvo poranenia krčnej chrbtice. Saab je prvý výrobca automobilov, ktorý vyvinul aktívnu opierku hlavy – SAHR (Saab Active Head Restraind – obr. 2) --, ktorá sa pri náraze zozadu sama nastaví do optimálnej polohy. Systém je založený na súhre deformačných zón, sedadiel, bezpečnostných pásov, predpínačov a aktívnych opierok hlavy. Mechanizmus nastavenia polohy riadi pohyb hlavy a krčnej chrbtice tak, aby čo najviac znížil nebezpečenstvo ich poranenia. Predmety v batožinovom priestore môžu spôsobiť zranenie, ak sa pri náraze dostanú do interiéru. Z automobilov so sklápacími sedadlami Saab ponúka pravdepodobne najlepšiu ochranu pred preniknutím nákladu do interiéru (obr. 3). Bočný náraz -- ochrana proti nemu je tiež založená na špecifickom základe. Aj tu je presne stanovené rozdelenie „mäkkých a tvrdých“ zón. Je veľmi ťažké vtlačiť dvere do kabíny -- nosník vo dverách je vyrobený totiž z ocele 3-krát pevnejšej, ako používajú ostatné vozidlá. Vnútrajšok dverí je vyplnený mäkkou hmotou, aby chránil cestujúcich, ale zároveň je konštruovaný na pohltenie a rozloženie síl nárazu zboku (obr. 4). Bočné airbagy sú vstavané do sedadiel a nie do dverí, takže poskytujú rovnakú bezpečnosť bez ohľadu na polohu sedadla. Airbag má dve časti, a tie sa postupne nafukujú v dvoch fázach. Výsledkom je lepšia ochrana hrudníka a hlavy. Crash testy Saabov zahŕňajú viac ako 40 rôznych typov nárazov (obr. 5). Konštrukcia deformačných zón a patentovaný nosník bránia predným kolesám preniknúť pri čelnom náraze do interiéru (obr. 6). Aktívna bezpečnosť
Okrem vynikajúcej pasívnej bezpečnosti má Saab aj vynikajúcu aktívnu bezpečnosť. Motor a poháňacie ústrojenstvo
Motory Saab majú viac než dostatočný výkon, čo vidieť z údajov v kW (alebo k). Podstatnejšie však je, že majú maximálny krútiaci moment už od nízkych otáčok a vo veľkom rozpätí. Týmto využívajú prednosť preplňovaných motorov (turbo motorov). Preto sa dá predbiehať rýchlo a bezpečne (obr. 7). Toto zároveň vysvetľuje, prečo sa v Saabe viac sústreďujú na akceleráciu zo 60 na 120 km/h, ako na klasickú akceleráciu z 0 na 100 km/h. (Poznámka autora: Veľmi vysoko treba hodnotiť bezpečnosť pri motoroch, kde Saab, ako jeden z prvých, poukazuje na dôležitosť krútiaceho momentu proti výkonu. Inak povedané: krútiaci moment má väčšiu vypovedaciu schopnosť o motore, ako výkon, čo už roky zdôrazňujem a vo svojich článkoch aj ) To, čo majitelia Saabov a motoristickí novinári nazývajú „Saab feeling“, je viac, ako len pocit. Je to výsledok snahy skĺbiť motor, podvozok, brzdy, riadenie, sedadlá a riadiace prvky do jedného harmonického celku. Špičkové brzdy s ABS a podvozok zachovávajú stabilitu v ostrých zákrutách a sú aj ďalšie prvky, ktoré sa podieľajú na vynikajúcej aktívnej bezpečnosti. Náročné podmienky škandinávskeho podnebia naučili severanov využívať celú priľnavosť pneumatík -- ich vozidlá sú povestné svojimi „priľnavými“ jazdnými vlastnosťami a schopnosťou vyrovnávať šmyky. Saab dáva včas varovné signály, keď sa blíži hranica, za ktorou je šmyk nevyhnutný. Ak túto hranicu vodič prekročí a dostane šmyk, je jeho vyrovnanie ľahšie, ako vo väčšine iných vozidiel. ABS so systémom EBD (Electronic Brake force Distribution – elektronické rozdeľovanie brzdnej sily) bráni zablokovaniu kolies pri brzdení a pomáha vodičovi vyhnúť sa problémom (obr. 8). Systém EBD rozdeľuje brzdnú silu optimálne medzi štyri kolesá, čím úplne využíva mentálnu priľnavosť pri brzdení, a to s akýmkoľvek nákladom pri každej rýchlosti. TCS – Traction Control System (systém kontroly trakcie) bráni prešmykovaniu kolies na mokrých alebo iných klzkých vozovkách (obr. 9). Dočasným obmedzením výkonu motora je zabezpečená priľnavosť pneumatík, a tým aj ovládateľnosť vozidla na rôzne šmykľavom povrchu. TCS znižuje aj riziko aquaplaningu. Je v ponuke pre väčšinu motorov vozidiel Saab 9-5. Prístup Saabu k bezpečnosti je sčasti dôsledok dedičstva konštrukcie lietadiel a sčasti výsledok dlhodobého výskumu. Prešli cestu k novinkám, ktoré zvyšujú bezpečnosť, a tie sa postupne stali v automobilovom priemysle štandardom. Ich úspech na poli bezpečnosti vidno nielen na oceneniach, ktoré za toto obdobie dostali. Z materiálov Saab Automobile AB
spracoval Ing. Juraj Hilvert
Snímky archív Saab Automobile AB

Amsterdamoblačno5
Atényzamračené14
Belehraddážď7
Berlínpolooblačno2
Bratislavaoblačno3
Bruseloblačno4
Budapešťzamračené3
Bukurešťdážď8
Frankfurtoblačno5
Helsinkisneženie0
Istanbuloblačno11
Kodaňoblačno2
Kyjevjasno1
Lisabonoblačno14
Londýnoblačno10
Madridpolooblačno14
Milánodážď8
Moskvapolooblačno-3
Oslooblačno-2
Parížpolooblačno10
Prahapolojasno5
Rímprehánky15
Sofiaoblačno7
Štokholmoblačno0
Varšavapolooblačno3
Viedeňoblačno4
Záhreboblačno8
Ženevadážď4

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.