Hospodársky denník
USD41,237 Sk
EUR42,889 Sk
CHF26,772 Sk
CZK1,183 Sk
  Piatok  19.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ojedinelý prípad úspešnej privatizácie


Z torza automobilky je dnes úspešný výrobný komplex
Nie je nijako jednoduché nájsť u nás príklad úspešnej veľkej privatizácie. Aj v tomto nejde o privatizáciu na „slovenský spôsob“, kde sa odovzdávali podniky a závody neschopným prívržencom vládnuceho hnutia, nemajúcim žiadne predpoklady oživiť a zabezpečiť prosperitu tohto majetku. Tam by sme ho naozaj márne hľadali. Ide o privatizáciu zahraničným partnerom, ktorý má všetky predpoklady na úspešné prevzatie podniku, ktorého prosperita bola mimo možností jeho vlastníka - nášho štátu. Ide o prevzatie BAZ - Bratislava transnacionálnou spoločnosťou, koncernom Volkswagen. Niektoré súvislosti
Slovenské orgány si v minulosti veľa sľubovali od výstavby automobilky. Pred tridsiatimi rokmi sa táto výstavba stala doslova celonárodnou akciou. Prakticky celé Slovensko verilo v budúcu výrobu a ľahkú dostupnosť vlastného automobilu, ktorý väčšinou v týchto rokoch nebol občanom až tak ľahko dostupný. Okrem toho, výroba automobilov súvisela i s hrdosťou celého národa na vlastný priemysel a jeho potenciál. Veľká časť chápala i širšie súvislosti zavedenia tejto výroby. Chápala, že automobilový priemysel je vlastne kľúčovým rozvojovým odvetvím vo svete, že súčasná etapa vývoja ľudskej civilizácie je veľmi úzko spätá s automobilizmom. Vedela o tom, že toto odvetvie vykazuje ustavične nadpriemerný rast a zisk, že je stále perspektívnym odvetvím priemyslu, a takým i dlho zostane v nasledujúcich rokoch budúceho storočia. Že jeho rozvoj sa premieta hlboko do štruktúry výroby celej ekonomiky a podmieňuje rovnako jej rozvoj, dynamizuje ho. Ako vieme, neexistuje zatiaľ žiadny iný prostriedok, ktorý by mohol automobil nahradiť. Motorizácia je ustavične na postupe. K zmene v ďalších desaťročiach, ako sa zdá, môže dôjsť, ale iba výmenou hnacieho agregátu. Táto zmena v podstate nemôže mať prevratný vplyv na celkovú koncepciu tohto dopravného prostriedku a jeho používania. Doterajšie úsilie o nový druh pohonu nie je však príliš úspešné a zdá sa, že zatiaľ nemáme riešenie, ktoré by bolo široko využiteľné. Rovnako je dôležité, že nové trendy v technike a technológii, známe ako informačné technológie, nachádzajú pri konštrukcii automobilov, ich výrobe a použití tohto dopravného prostriedku plné uplatnenie. Výroba automobilov, ako aj sám automobil, sú postupne automatizované. Socialistický svet zostával v podstate mimo tohto rozvoja a stupeň výroby a vybavenia spoločnosti automobilom je vlastne už roky indikátorom priemyselného rozvoja krajiny, dokonca súčasne indikátorom dosiahnutej úrovne spotreby. Rozvoj automobilizmu má hlboký dosah na celú spoločnosť, ako sa všeobecne uznáva a predstavuje v mnohých štátoch, rozhodujúcu hnaciu civilizačnú silu. Anabáza výroby
Ak ide o slovenskú automobilku, nemôžem byť neosobný. Viacero rokov môjho života je spojené s týmto úsilím. Roky sme sa na Slovensku usilovali o vlastnú automobilku, ktorá by sa okrem podielu na riešení motorizácie krajiny podieľala na celkovom rozvoji krajiny a na jej exporte, ako je vopred naznačené, teda bola i kľúčovou exportnou komoditou. A tieto snahy pretrvávali na Slovensku od 60. rokov. No k vlastnému riešeniu dochádza až v 90. rokoch. Dokonca ani vybudovanie rozsiahlych kapacít v 70. - 80. rokoch neprináša ešte riešenie. Proponovaný výrobný program, pre ktorý sa podnik budoval, nebol v ďalšom období naplnený skutkami. Zmeny programového riešenia podniku počas týchto rokov boli na pokračovanie, no žiadny variant nebol konečný a po prerokovaní na príslušných federálnych orgánoch stanovili Federálne centrum štátu, predstavované konkrétnymi osobami, nevedelo uniesť, aby časť výroby osobných automobilov formou modernej výroby zabezpečovalo Slovensko. Nevedel som pochopiť logiku tohto prístupu a nechápem ju dodnes. Dohodol som sa s federálnymi orgánmi, predstavovanými hlavne českou stranou, na mnohých ekonomických i chúlostivých otázkach. Riešenie, ktoré bolo prijateľné pre obe strany, sa zvyčajne vždy našlo. No v otázke osobných automobilov, kde by do výroby bolo zapojené vážnejšou mierou i Slovensko, takýto návrh nebol nikdy dosť dobrý a bol zamietnutý. Na tomto procese som sa zúčastňoval osobne iba niekoľko rokov, aj tak som sa podieľal v tomto čase na formulovaní a prerokovaní mnohých variantov riešenia, ktoré boli napokon odmietnuté. No boli aj takí, ako napríklad Ing. Ján Sapák, CSc., ktorý podstatnú časť svojho produktívneho veku strávil s touto problematikou a ustavične spracúval nový návrh riešenia. Bolo nás podstatne viac, ktorí sa usilovali o zavedenie paralelnej výroby osobných automobilov. Bol to vrcholne správny zámer, no nedokázali sme ho presadiť. Boli to nekonečné cvičenia s novými a novými variantmi, ktoré vlastne neboli vážne myslené. Nešlo tiež o akúkoľvek automobilovú výrobu. Išlo o karosársko-montážny závod, kde by počty kusov napĺňali požiadavku aspoň technologického minima. Teda aspoň taký počet vyrábaných kusov, takú sériovosť, keď merné náklady s ďalšou sériovosťou už neklesajú, ale menia sa na priamku. Samo Slovensko nemalo vlastné možnosti zaviesť a rozvinúť takúto výrobu. Nemalo nielen právomoci, nemalo možnosť sústredenia zdrojov v tak krátkom čase, a to tak finančných, ako aj technických a technologických na jednu úlohu. Bola to veľmi zložitá úloha i pre celú československú ekonomiku. Prečo ten výsmech?
Vybudované kapacity zostávali nevyužité a náhradné výroby boli doslova karikatúrou pôvodných zámerov na vybudovanie modernej automobilky. A tak to pretrvávalo roky. Pôvodný nositelia tejto myšlienky boli kritizovaní, zosmiešňovaní a ironizovaní. A tak to pretrváva v komunikačných prostriedkoch prakticky až dodnes, aj samo začatie výstavby podniku BAZ Bratislava bolo nedávno v televízii predmetom výsmechu. K zásadnej zmene dochádza až v roku 1991 vstupom transnacionálnej korporácie - koncernu Volkswagen do tohto podniku a zmontovaním prvého vozidla Volkswagen - Passat. Sériová montáž tohto typu automobilu bola v počte 2230 kusov realizovaná v roku 1992 a v ďalších rokoch montáž a výroba neuveriteľne narastali. Zámer koncernu Volkswagen bol v súlade s predchádzajúcimi predstavami na začiatku 70. rokov vybudovať karosársko-montážny závod v Bratislave na výrobu osobných automobilov s kapacitou 150-tisíc osobných automobilov a výrobu prevodoviek 400-tisíc kusov ročnej výroby. Vlastný nábeh výroby bol možný iba predchádzajúcimi krokmi, vybudovaním kapacít BAZ Bratislava, výrobných plôch s príslušnou infraštruktúrou i kvalifikovanou pracovnou silou, teda príslušnými odborníkmi. Mal som možnosť pred niekoľkými dňami vidieť po desiatich rokoch opäť tento podnik. Je to pre každého bývalého účastníka, často s márnym úsilím, veľkým zadosťučinením. Počas niekoľkých rokov sa veľmi rýchlo dostal z predchádzajúceho marazmu a dnes predstavuje z hľadiska ekonomických výsledkov, ako aj použitej technológie a organizácie práce určite slovenskú priemyselnú jednotku. Koncern Volkswagen
Vstup tohto koncernu do našej ekonomiky má pre priemysel, dovolím si tvrdiť, doslova historický význam. Z výročnej Obchodnej správy za rok 1998 sa môžeme napríklad dozvedieť, že koncern Volkswagen bol úspešný, aj keď celkovo vo svete dochádzalo k poklesu automobilovej výroby. Bol to dôsledok krízových javov v niektorých svetových regiónoch Južnej Ameriky, Ázie a Ruska. Celkový pokles tejto výroby vo svete predstavuje necelé 3 %. Koncern Volkswagen bol aj napriek tomu úspešný. Výroba vzrástla o 12,4 % na takmer 4,9 milióna vozidiel, počet zamestnancov vzrástol o 18-tisíc pracovných miest na takmer 300-tisíc, obrat dosiahol 134 mld. DEM a zisk dosiahol historickú výšku. Pozícia koncernu medzi svetovými výrobcami sa ďalej posilnila. Vo výročnej správe sa zdôrazňuje individualizácia dopytu zákazníka a jeho uspokojovanie, potreba plne sa prispôsobiť týmto rastúcim nárokom v stratégii koncernu. Týmto výzvam trhu zodpovedá dnešná politika koncernu a jednotlivé prvky podnikateľskej stratégie ako modelová politika a stratégia jednotnej platformy vozidiel. Dosahuje sa tým široká rôznorodosť výrobkov, flexibilita a potrebná hospodárnosť výroby. Koncern v súčasnosti pristupuje na trhu okrem upevňovania svojej doterajšej pozície k tlaku na vrcholový luxusný trh. Umožňuje to získanie firiem ako Rolls Royce a Bentley. Do budúcnosti stoja pred koncernom úlohy: osvojenie si opatrení pre najvyššiu kvalitu výrobkov, zabezpečenie zvýšenia odbytu a zníženie nákladov, ovládnutie dôsledkov pôsobenia hospodárskej krízy v spomínaných svetových regiónoch, integrácia nových značiek do koncernu, ako aj zlepšenie dodacích lehôt. Koncern Volkswagen pôsobí na všetkých dôležitých trhoch sveta. Pôsobí nielen ako dodávateľ, ale v prevládajúcej väčšine ako výrobca v týchto teritóriách: okrem strednej Európy aj vo východnej Európe, v Severnej Amerike (v Kanade a dodáva i do USA), Južnej Amerike (Brazília, Argentína), v južnej Afrike a Ázii (Čína a dodáva i do Japonska). Odbyt automobilov:
1998 1997 %
Spolu 4 747 818 4 250 414 +11,7
Doma 1 152 004 992 886 +16,1
Zahraničie 3 595 214 3 257 528 +10,4
Volkswagen osobné 3 099 117 2 737 199 +13,2
Volkswagen úžitkové 223 878 209 654 +6,8
Audi 605 658 551 871 +9,7
Seat 432 784 405 326 +6,8
Škoda 385 556 346 364 +11,8
Rolls Royce/Bentley 765
Podiel Volkswagenu na trhu osobných automobilov v západnej Európe v roku 1998 dosiahol 18 %. Podiel Volkswagenu na trhu osobných automobilov na svetovom trhu v roku 1998 zaznamenal 11,5 %. Vo výskume a vývoji koncernu Volkswagen pracovalo v roku 1998 viac ako 16-tisíc pracovníkov, asi 5,5 % z celkového počtu pracovníkov a pod. Už v polovici 80. rokov významný svetový politológ John Naisbitt píše: „Tridsať automobilových výrobcov, súťažiacich v medzinárodnom meradle, sa koncom 80. rokov zníži na sedem alebo osem spoločností - možno iba Volkswagen, Nissan, Toyota a GM. Internacionalizácia svetového automobilového priemyslu je nevyhnutná.“ V celej šírke mu to nevyšlo, ale globalizácia výroby, kapitálu, obchodu, technických, intelektuálnych zdrojov a informácií vo svete prudko pokračuje. Volkswagen patrí do veľmi úzkeho kruhu najúspešnejších svetových automobiliek. Má všetky predpoklady na ďalší rozvoj, zdokonaľovanie výrobkov a ich kvalitatívnych charakteristík, ako aj samých výrobných procesov využívaním najnovších technológií a najprogresívnejšej organizácie práce. Byť súčasťou tejto korporácie je zárukou prežitia vo svetovej hospodárskej súťaži na náročných automobilových trhoch. (Pokračovanie)
Herbert Ďurkovič

Amsterdampolooblačno5
Aténypolojasno22
Belehradoblačno5
Berlínpolooblačno4
Bratislavaveľká oblačnosť3
Bruseloblačno4
Budapešťveľká oblačnosť4
Bukurešťoblačno5
Frankfurtoblačno4
Helsinkioblačno0
Istanbulpolojasno18
Kodaňoblačno4
Kyjevzamračené-2
Lisabonpolojasno13
Londýnpolojasno7
Madridoblačno13
Milánodážď7
Moskvasnehové prehánky-3
Oslopolojasno4
Parížpolooblačno5
Prahasnehové prehánky1
Rímdážď10
Sofiaoblačno7
Štokholmpolojasno3
Varšavaoblačno0
Viedeňveľká oblačnosť4
Záhrebdážď4
Ženevasnehové prehánky2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.