Hospodársky denník
USD41,237 Sk
EUR42,889 Sk
CHF26,772 Sk
CZK1,183 Sk
  Piatok  19.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Aby prežili, vozia pod cenu


Ťažký bude začiatok roka pre autodopravcov
Slovenských nákladných dopravcov čakajú zrejme vážne problémy. Už dlhšie upozorňujú na nevýhodné pracovné podmienky. Zvýšenie spotrebnej dane z uhľovodíkových palív a cestnej dane znamená ďalší nárast
vstupných nákladov, ktoré si dopravcovia nedokážu započítať do ceny. Podľa prepočtov Výskumného ústavu pri Ministerstve dopravy v Žiline náklady jedného bežného nového vozidla, ktoré stojí vyše 5 mil. Sk, predstavujú na 1 km 33 Sk. Do Českej republiky sa však napríklad jazdí za 27 Sk. Silnie tlak zahraničných dopravcov z okolitých krajín, ktorí sa dokážu presadiť lacnejšími službami. Už teraz mnohé dopravné firmy vozia pod cenu, len v záujme prežitia. Situácia ani doteraz nebola ružová. Čo nákladným dopravcom prinesie zvýšenie spotrebnej dane z uhľovodíkových palív a cestnej dane? Ako to zmení situáciu na trhu dopravcov? „Jednoznačne sa zvýšia náklady. Najťažší bude začiatok roka, pretože zákonné poistenie musíme zaplatiť do konca januára a cestnú daň v prvom štvrťroku. Pritom prepráv je v zime menej a konkurencia je veľká,“ konštatuje Júlia Veselá z Eurotransu Prešov a dodáva, že autá sotva zarobia na seba, na svoje náklady: „Iste pôjdeme do straty. Pôjde nám len o to, aby sme prežili, zisk nebude.“ Podľa dopravcu z Humenného sa náklady nezvýšia o dve koruny na kilometer. Nová ponuka na naftu má pre veľkoodberateľa cenu bez dane 20,35 Sk a s daňou vyskočí na 24,20 Sk. Firma investovala milión korún do tankovacej pumpy, pričom návratnosť vychádzala na tri roky, teraz sa zvýšila na 25 rokov. Dopravcovia teda už na nafte neušetria. Podľa prepočtov humenskej firmy ešte v auguste stál liter nafty 16,04 Sk. Zvýšenie o štyri koruny predstavuje v kilometrovom rozpočte 700 Sk na 1000 km. Ak náklady na kilometer doteraz predstavovali 32 Sk, zvýšia sa na 34 Sk na kilometer. Potvrdil, že je veľmi ťažké
na trhu zvýšiť ceny, pretože sú podpísané zmluvy. Navyše, je relatívny dostatok dopravcov a mnohí budú robiť aj za nižšie ceny v strate. Tým však do krachu strhnú aj tých, ktorí pod cenu jazdiť nechcú. Humenský dopravca už teraz vyrába stratu. Náklady sa zvýšia na 34 Sk/km, ale firma jazdí za 31 Sk/km. Do Česka sa napríklad jazdí za 26,50 Sk. Upozornil, že českí dopravcovia sú už teraz lacnejší ako slovenskí. Doteraz slovenské firmy dokázali konkurovať aspoň poľským a maďarským dopravcom, ale už nebudú. Cena slovenskej nafty sa dostala na úroveň nemeckej. Pritom nemeckí dopravcovia majú okrem toho aj lacnejšie vozidlá. Vozidlo, ktoré v Nemecku stojí 4,2 mil. Sk, na Slovensku vyjde na 5 mil. Sk. Dôvodom je dovozná prirážka, nákup prostredníctvom dílerov. Na rapídne zvyšovanie ceny nafty upozorňuje aj J. Migel z popradskej spoločnosti Bel glass: „Od nového roka sa cena nafty zdvihla o 50 percent a cenu pre zákazníka nemôžeme zvýšiť ani o 20 percent.“ Jeho skúsenosť je, že viacerí zákazníci radšej kupujú vlastné autá
a jazdia vo vlastnej réžii: „Prepočítali si, že za tri roky prepravy cez dopravcu zaplatia viac, ako keď kúpia vozidlá a dopravu robia sami. Nebyť toho, že autá využívame aj pre vlastnú potrebu, už by sme autodopravu nerobili.“ Zástupcovia spoločnosti Chedos zo Svitu predpokladajú, že klienti sa budú orientovať viac na zahraničné firmy a rovnako bude narastať tlak dopravcov zo zahraničia. Zdôraznili, že je nenormálne, ak nafta je pre slovenskú firmu lacnejšia v Českej republike ako v tuzemsku. Aj oni očakávajú, že preniesť dosah zvýšenia vstupov bude ťažké. Posledné úpravy môžu podľa ich predbežných odhadov zvýšiť náklady o 10 percent. Jednoznačne je potrebné zvýšiť ceny. Ako však dodali, konkurencia rada skočí, aby vykonala prepravu za starú cenu. Nie je to normálne, ale deje sa to. Veronika Fitzeková

Amsterdampolooblačno5
Aténypolojasno22
Belehradoblačno5
Berlínpolooblačno4
Bratislavaveľká oblačnosť3
Bruseloblačno4
Budapešťveľká oblačnosť4
Bukurešťoblačno5
Frankfurtoblačno4
Helsinkioblačno0
Istanbulpolojasno18
Kodaňoblačno4
Kyjevzamračené-2
Lisabonpolojasno13
Londýnpolojasno7
Madridoblačno13
Milánodážď7
Moskvasnehové prehánky-3
Oslopolojasno4
Parížpolooblačno5
Prahasnehové prehánky1
Rímdážď10
Sofiaoblačno7
Štokholmpolojasno3
Varšavaoblačno0
Viedeňveľká oblačnosť4
Záhrebdážď4
Ženevasnehové prehánky2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.