Hospodársky denník
USD41,237 Sk
EUR42,889 Sk
CHF26,772 Sk
CZK1,183 Sk
  Piatok  19.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Chcú pomôcť naozaj, či ,,len"?


Daň z príjmu trvá na odpisových limitoch áut
Vlnu protestov podnikateľov vyvolala minuloročná zmena v zákone o dani z príjmov, ktorá zaviedla limit odpisov vstupnej ceny automobilov na 450-tisíc Sk. Hoci v pozadí tohto kroku bolo jasne cítiť snahu vlády pomôcť si v príjmoch štátneho rozpočtu a znížiť schodok obchodnej bilancie, ministerka financií B. Schmögnerová argumentovala tým, že podnikatelia nepotrebujú luxusné autá. A ak, tak nech si ich kúpia iba tí, ktorí si časť z ich ceny môžu financovať z vlastného zisku. Po roku je čas na hodnotenie tohto kroku. Príležitosťou na to je aj príprava nového zákona o dani z príjmov. V ňom sa môže limit buď zrušiť, alebo zvýšiť aspoň na 750-tisíc Sk. Ukazuje sa, že jeho zavedenie nepomohlo ani obchodnej bilancii, ani štátnemu rozpočtu. Podľa analýzy Združenia podnikateľov Slovenska, v položke dovoz - vývoz automobilov Slovensko aj tento aj minulý rok zaznamenalo kladné saldo iba vďaka tomu, že export automobilov a ich komponentov z Volkswagenu Slovakia prevyšuje hodnotu dovážaných vozidiel. Bolo to tak aj v čase, keď odpisové limity v zákone o dani z príjmov neexistovali. Čiže, vplyv na obchodnú bilanciu zo zavedenia limitov pre odpisy nebol nijaký. Naopak, svojou povahou to bolo určite jedno z opatrení, ktoré sa podieľalo na medziročnom poklese predaja (za prvých desať mesiacov rokov 1998 a 1999) osobných automobilov o 7873 kusov. Z toho 6000 pripadá na lacnejšie autá strednej a nižšej triedy. V tomto údaji nie je zahrnutý predaj luxusných áut nad 1 mil. Sk. Nepotvrdila sa teda úvaha ministerstva, že počet predaných automobilov zostane zachovaný a súčasne dôjde k štrukturálnym zmenám v prospech lacnejších vozidiel na úkor drahších. Stráca štát
Pokles predaja sa negatívne premieta na príjmovej stránke štátneho rozpočtu. Pri priemernej cene vozidla strednej triedy 750-tisíc Sk, ktorého dovoz do SR je celkovo zaťažený odvodmi do štátneho rozpočtu (dovozná prirážka, clo, DPH) vo výške 37,5 %, predstavuje výpadok pri spomenutých 7873 vozidlách 1,7 až 2 mld. Sk. Isteže, tento pokles predaja a následný výpadok príjmov štátneho rozpočtu nevznikol len v dôsledku zavedenia odpisových limitov v zákone o dani z príjmov, ale odzrkadľuje aj kúpyschopnosť (bežných občanov, ale aj podnikateľskej sféry). Práve to je jeden zo signálov, že podnikatelia už siahajú na svoju podstatu a nemôžu si dovoliť obmieňať svoj vozidlový park tak, ako by to potrebovali alebo ako na to boli zvyknutí. Práve tu opäť významne vstupuje do „hry“ aj spomenutá možnosť odpisovania. Jednoducho preto, lebo počet stratových firiem na Slovensku výrazne vzrastá a ísť so 100- až 400-tisícami nad rámec možností odpisovania je nad ich sily. Snaha pomôcť?
Štátnemu rozpočtu na rok 2000 chýbajú ekonomické prepočty jednotlivých krokov. V tomto prípade by bolo treba spočítať, čo je pre štátny rozpočet výhodnejšie. Či je suma, o ktorú sa zavedením limitov odpisovania zvýšil daňový základ podnikateľov, vyššia ako spomenutá dvojmiliardová ročná strata z dovozu automobilov. Vzhľadom na to, že príjmovosť a ziskovosť slovenských podnikateľských subjektov z roka na rok klesá (uznáva to aj štátny rozpočet tým, že sa v ňom znižuje predpokladaný výnos dane z príjmov právnických osôb), je viac ako pravdepodobné, že strata 2 mld. Sk vzniknutá spomalením predaja a dovozu automobilov je vyššia. Preto by sa odpisové limity v zákone o dani z príjmov mali zrušiť alebo podstatne zvýšiť, ako jeden z dôležitých faktorov na oživenie predaja automobilov. Ak uznáme argumentáciu pracovníkov ministerstva financií, že nielen sadzby, ale aj odpisové položky a daňovo uznateľné náklady sa významne podieľajú na výške daňového zaťaženia, bol by to prejav dobrej vôle zo strany vlády, že podnikateľom chce pomôcť v skutočnosti a nielen politicky alebo deklaratívne. O to viac, že spomínaná analýza potvrdila, že ju to nebude stáť ani korunu. Peter Višváder

Amsterdampolooblačno5
Aténypolojasno22
Belehradoblačno5
Berlínpolooblačno4
Bratislavaveľká oblačnosť3
Bruseloblačno4
Budapešťveľká oblačnosť4
Bukurešťoblačno5
Frankfurtoblačno4
Helsinkioblačno0
Istanbulpolojasno18
Kodaňoblačno4
Kyjevzamračené-2
Lisabonpolojasno13
Londýnpolojasno7
Madridoblačno13
Milánodážď7
Moskvasnehové prehánky-3
Oslopolojasno4
Parížpolooblačno5
Prahasnehové prehánky1
Rímdážď10
Sofiaoblačno7
Štokholmpolojasno3
Varšavaoblačno0
Viedeňveľká oblačnosť4
Záhrebdážď4
Ženevasnehové prehánky2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.