|
|||||||||||||||||
Utorok 2.Novembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V súlade s normamiLakovňa bez povolenia Naším handicapom bola aj v minulom roku nevyrovnanosť kapacít v oblasti výroby a lakovania, zdôrazňuje hovorca predstavenstva Volkswagen Slovakia, a. s., Jozef Uhrík. Keďže kapacita súčasnej lakovne je nedostatočná, len v roku 1998 pre potrebu spoločnosti doviezli k celkovej montáži zo sesterských závodov koncernu 50-tisíc lakovaných karosérií. Výstavba novej lakovne sa začala pripravovať už v januári 1998. Vybudovanie jej prvej etapy predstavuje investíciu vo výške 4 mld. korún. Celý proces schvaľovania projektu sa uskutočňoval podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, tzv. EIA. V záverečnej správe, ktorú spracovalo ministerstvo životného prostredia, sa odporúča technologické riešenie s použitím vodou riediteľných farieb v procese striekania vrchnej farby hneď od začiatku prevádzky, čo manažment Volkswagenu akceptoval. Rovnako aj ďalšie odporúčania, ktoré sa týkali merania emisií a imisií a dodržiavania ďalších predpisov. Tak ako stanovuje EIA, uskutočnilo sa aj verejné prerokovanie projektu za účasti občanov. A práve tu je kameň úrazu. V súlade s normami EÚ K projektu totiž vyslovilo výhrady občianske združenie s názvom Žijeme na zelenom okraji Bratislavy. Hoci zástupcovia Volkswagenu Slovakia zodpovedali na všetky otázky jeho predstaviteľky a všetkými možnými spôsobmi sa snažili argumentmi a výsledkami meraní vyvrátiť jej pochybnosti, žiaľ, bez úspechu. Občianske združenie sa v stanovenom termíne odvolalo, a tak stavebné povolenie na novú lakovňu nie je dodnes schválené. Pritom podľa J. Uhríka nová lakovňa bude vyhovovať nielen slovenským normám, ale aj normám platným v rámci EÚ. Ekológia je prioritou našej spoločnosti od začiatku jej činnosti, dodal J. Uhrík. Vedúca oddelenia životného prostredia a. s. Volkswagen Slovakia Renáta Valeková dodáva, že do ochrany ovzdušia, vôd, ale i do oblasti odpadového hospodárstva investovali veľa prostriedkov, a tak neplatia žiadne pokuty za porušovanie stanovených limitov. Strašenie dioxínmi, ktoré podľa občianskeho združenia budú pri prevádzke novej lakovne unikať do ovzdušia, nie je dokázané. Pri technologickom procese totiž žiadne dioxíny nevznikajú. Nebezpečná hra? Podľa zmluvy z roku 1991 mal bratislavský Volkswagen zabezpečovať kapacitu na výrobu 30-tisíc vozidiel, 200-tisíc prevodoviek a zamestnať 1500 pracovníkov. Vzhľadom na to, že sa nám podarilo vybudovať organizáciu, ktorá svojimi parametrami dokázala, že je životaschopná a môže sa stať rovnocenným partnerom pre ostatné podniky koncernu Volkswagen, rozšíril sa program pre Volkswagen Slovakia. Jeho výsledkom je, že oproti pôvodným zámerom sme vlani vyrobili 125-tisíc vozidiel, 320-tisíc prevodoviek a 7 miliónov komponentov. Zamestnali sme vyše 5200 pracovníkov a založili nový program v lokalite Nitra, dodáva J. Uhrík. Ak chce ísť Volkswagen ešte ďalej, musí sa doriešiť disproporcia medzi kapacitami výroby karosérií a lakovania. V týchto dňoch už mala prvá etapa novej lakovne nabehnúť do skúšobnej prevádzky. Bez stavebného povolenia to však nie je možné. Zabrzdenie realizácie celej myšlienky však môže skomplikovať situáciu aj s rozšírením výroby. Zverejňovanie nepravdivých informácií ohrozuje dokonca aj nový, pripravovaný projekt s názvom Colorado. J. Uhrík o ňom zatiaľ len prezradil, že ide o projekt terénnych vozidiel. V súvislosti s článkami v niektorých - aj zahraničných médiách, ktoré vrhajú tieň na dobrý imidž Volkswagenu Slovakia, J. Uhrík nevylúčil, že v ich pozadí môže začínať nebezpečná hra o projekt, aký v slovenskom strojárstve nebude mať obdoby. Hoci sa rozhodlo, že ho získa SR, stále si naň brúsia zuby aj iní. Zdena Rabayová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |