|
|||||||||||||||||
Pondelok 22.Novembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ojedinelý prípad úspešnej privatizácieZ torza automobilky je dnes úspešný výrobný komplex (Dokončenie z 19. 11) Súčasný stav V roku 1998 podiel exportu Volkswagen Slovakia na celkovom exporte Slovenska bol 14,9 %, v prvom polroku 1999 je to 17,9 %, a tento podiel bude ďalej rásť. Niektoré výroky predsedu predstavenstva koncernu Volkswagen Dr. F. Piecha. Podmienky, ktoré má Volkswagen Slovakia, pokladá za doslova podobné snu: - Porovnáva predovšetkým vzdelanostnú úroveň v Bratislave so stavom v Nemecku, kde túto vzdelanostnú úroveň má okolo 60 % osadenstva, vo VW Slovakia vyše 90 % má skončené odborné vzdelanie. - Z hľadiska finančných aspektov treba vidieť, že mzdové náklady na 1 hod. sú v Nemecku v násobkoch vyššie ako v Bratislave, zatiaľ 1:10 a v Šanghaji v Číne dokonca 1:20, tieto náklady budú i v týchto krajinách postupne rásť. - Z uvedeného vyplýva, že iba zmiešaná kalkulácia umožňuje udržať počet pracovníkov v západnej Európe, čo je jadro výpovede Dr. F. Piecha, postupom času vstupom Slovenska do EÚ sa bude situácia postupne meniť. - Stupeň automatizácie je relatívne oproti nemeckým závodom v Bratislave nižší, aj keď posudzujúc to z hľadiska úrovne slovenského priemyslu je vysoký. - Náklady na logistiku vo Volkswagene Slovakia sú stále ešte vysoké, je málo miestnych dodávateľov subdodávok a očakáva, že subdodávatelia sa usídlia v okolí automobilky. Automobil Revue, Schweiz 14. 10. 1999 Hlboký prienik automobilového priemyslu do celej slovenskej priemyslovej výroby je zatiaľ pred nami. Možno to vidieť z nasledujúcich faktov. Za prvý polrok 1999 predstavoval export 35,4 mld. Sk, no vysoký bol aj dovoz. Aktívne saldo predstavovalo iba 7,8 mld. Sk. Z uvedeného vidno rozsiahly priestor, ktorý tu existuje pre slovenský priemysel, podieľať sa na finalizácii automobilov svojou výrobou. Je to veľká šanca. Kvalita výrobkov a presnosť ich dodávok sú základnými podmienkami úspechu. Jedným z novozriaďovaných subdodávateľov má byť prevádzka Volkswagen Slovakia - Martin. Je všeobecne známe, že už tento rok má byť uvedená do prevádzky táto nová kapacita výroby komponentov s rozlohou 20-tisíc štvorcových kilometrov. Na začatie výroby vytvorili pracovný tím výrobárov, kvalitárov, plánovačov, personalistov, pracovníkov finančného útvaru, kontroly a logistiky. Pri plnom využití prevádzky pôjde o zamestnanosť asi 500 pracovníkov, ktorých prijímanie sa má začať už v tomto mesiaci. Ide o pracovníkov strojárskej kvalifikácie. Dá sa predpokladať, že v tomto prípade je to jeden z prvých krokov v budovaní širokého zázemia siete subdodávateľov pre automobilový priemysel. Potenciál podniku Rýchly rast kapacít tohto podniku a jeho výrobnej spôsobilosti je obdivuhodný. Kto pracoval v podmienkach strojárskej výroby, si vie predstaviť to ohromné množstvo problémov, ktoré treba denne riešiť a vyriešiť. Ide o problémy rôzneho druhu, nielen technické, technologické, ale tiež investičné, organizačné, finančné, personálne a ďalšie iné, aké si človek stojaci mimo nedokáže vôbec predstaviť. A to všetko musí byť prekonané za pochodu, pri doslova exponenciálnom raste výroby a jej rozširovaní. To všetko mohlo byť prekonané iba za vedenia a konkrétnej účasti vynikajúcich odborníkov na všetky druhy týchto prác zo strany materskej organizácie - koncernu Volkswagen a jeho centrály. Pochopiteľne, pri využití vlastných odborníkov. Predsedom predstavenstva je, ako vieme, Ing. Jozef Uhrík, CSc., ktorý je od začiatku ústrednou osobnosťou Volkswagenu Slovakia. Je skutočne kľúčovým hráčom v úsilí vybudovať na Slovensku prosperujúci automobilový priemysel s hlavnou jednotkou, karosársko-montážnym podnikom v Bratislave. V jeho osobe poskytlo Slovensko pre túto nesmierne zložitú činnosť to najlepšie, čo mohlo. Je odchovancom našej bývalej najúspešnejšej organizácie v československom strojárstve ZŤS - Martin, v ktorej prešiel jej riadiacou hierarchiou. Od asistenta postupne až k zástupcovi generálneho riaditeľa, zodpovedného za stratégiu trustu, a jej generálneho riaditeľa, a neskoršie prvého námestníka ministra hutí, strojárstva a elektrotechniky. Bol roky aj mojím spolupracovníkom. Poznal som ho ako neobyčajne talentovaného, invenčného, technicky a ekonomicky erudovaného inžiniera, spôsobilého zastávať v riadení priemyslu tie najvyššie pocty v našej spoločnosti. Celkovo po zoznámení sa s výsledkami ekonomickej činnosti Volkswagenu Slovakia a prehliadky niektorých prevádzok, s obdivom, uznaním a úctou sa musím vyjadriť k práci vedenia tohto podniku, ako aj centrály koncernu Volkswagen. Svojím myslením som stále strojár, organizátor tejto výroby a vidím to množstvo veľkých i malých vecí, ktoré museli byť a musia byť ustavične riešené. A oni to dokázali v rekordne krátkom čase a vybudovali z torza automobilky ozajstný automobilový komplex. Taký komplex, ktorý by aj v minulosti bol pre nás samých dokonca i v rámci ČSFR nedosiahnuteľný. Herbert Ďurkovič |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |