Hospodársky denník
USD41,682 Sk
EUR42,989 Sk
CHF26,828 Sk
CZK1,186 Sk
  Utorok  23.Novembra 1999

Čo si nevybavíme sami, to nemáme - tvrdia starostovia

Poznatky o vzťahu občanov k samospráve a pripravovanej reforme verejnej správy z doterajších diskusií .Po siedmich odborno-diskusných stretnutiach o modernizácii a reforme verejnej správy v SR je dosť zreteľné, že ochota predstaviteľov územnej samosprávy prevziať kompetencie je väčšia než spokojnosť so súčasným stavom. Konštatovanie z titulku naozaj nie je ojedinelé. Volení predstavitelia obcí a miest sú často v situácii, že keď najbližšiu pomocnú ruku nájdu na konci svojho ramena... Samosprávy sú v prístupe k záležitostiam občanov dynamickejšie, oveľa väčšmi sú späté s ich potrebami a záujmami než predstavitelia štátnej správy. Možno je to celkom prirodzené – tlak obyvateľov ich núti k aktívnemu prístupu, k hľadaniu možností, k iniciatíve, k využívaniu všetkých, aj tých nie práve „hviezdnych“ šancí. Mestá a väčšie obce priamo cítia nedostatok právomocí, sú personálne, organizačne i technicky lepšie vybavené a pripravené na zmeny. Svojím prístupom a ambíciami stelesňujú základný princíp – veď čo by to bola za samospráva, keby nechcela svoje záležitosti spravovať sama? Opatrnejšie k prijímaniu kompetencií sú zatiaľ, čo je iste pochopiteľné, predovšetkým menšie obce. Nie je to prístup ojedinelý – a tiež má svoje opodstatnenie. Mestá a obce už niekoľkokrát ťahali za kratší koniec a pri reforme tohto rozsahu si treba dobre premyslieť všetky okolnosti a podmienky. Spomedzi
navrhovaných kompetencií,
ktoré rámcovo schválila aj vláda, sa diskutuje veľa o školstve, o hospodárskych službách, o kompetenciách v sociálnej oblasti, v životnom prostredí, územnom a stavebnom konaní. Patria totiž k najnáročnejším na zabezpečenie. Slovensko je krajinou malých a ešte menších obcí. Sú ich celé stovky, ale keď budú nositeľmi právomocí a zodpovednosti, musí sa nájsť spôsob, aby ich mohli vykonávať efektívne a kvalitne. Pri hľadaní vhodného modelu sa uvažuje o miestnych správnych jednotkách alebo o integrovaných úradoch. Princíp spočíva v tom, že v samosprávnych úradoch sa budú vykonávať kompetencie spoločne pre viac obcí, pretože je to tak lacnejšie a efektívnejšie, avšak jednotlivé obce nestratia svoje postavenie a svoje právomoci. Nepôjde o strediskové obce z minulosti, pretože tie územná samospráva svorne odmieta. V súvislosti s presunom kompetencií sa všetci bez rozdielu zhodujú na tom, že nový spôsob financovania
verejnej správy bude limitujúcou podmienkou úspešnosti. V tejto etape už zrejme málokto prechováva nádeje, že štát odovzdá kompetencie územnej samospráve v úplnom poriadku, ale bolo by absolútne neprijateľné, aby štát odmietol s presunom kompetencií presunúť aj patričné finančné prostriedky. Výkon kompetencií aj teraz niečo stojí a hoci prostriedkov niet nazvyš, v štátnom rozpočte na rok 1998 bolo na ne vyčlenených približne 43 miliárd korún. Ak pripočítame súčasné rozpočty obcí a miest, územná samospráva na miestnej a regionálnej úrovni by v budúcnosti mohla (mala) rozhodovať o približne 70 miliardách korún. Pred realizáciou prvých krokov reformy by malo byť jasné, ako bude v budúcnosti financovaná celá verejná správa, kto a ako bude rozhodovať o verejných rozpočtoch. Tie budú mať tri zložky – štátny rozpočet, rozpočet samosprávy vyšších územných celkov a rozpočet miestnej samosprávy. Vari
najčastejšia je obava,
že o všetkých troch zložkách bude rozhodovať Národná rada SR – keby sa situácia podobala tej, v akej sa dnes rozhoduje o kapitole miestnych rozpočtov, bola by to „hotová katastrofa“. Poslanci NR SR, mimochodom, nedisponujú veľmi dobrým kreditom. Okrem toho, že sú málo spätí s územím Slovenska, že nedokážu obsiahnuť reálne potreby samosprávy, zaznieva na každom jednom stretnutí aj obava z ich rozhodovania o reforme. Málokto verí, že budú rozhodovať vecne, že budú rešpektovať poznatky územnej samosprávy a že väčšmi než k potrebám občanov a krajiny sa nepriklonia k politickým požiadavkám svojich strán a hnutí. Dosť zlá vizitka pre zákonodarný zbor... Organizátori stretnutí chcú poznať aj názory na to, čo ich účastníci považujú v reforme verejnej správy za najkomplikovanejšie. Najčastejšie odpovede znejú: nedoriešené financovanie, presadzovanie záujmu politických strán, nekompetentné rozhodovanie poslancov NR SR. Bohužiaľ, avšak nielen pre nich. Ak sa o zásadných krokoch reformy nerozhodne začiatkom roku 2000, je pravdepodobné, že bude odsunutá opäť o niekoľko rokov. Je Slovensko dosť bohaté na to, aby opäť otáľalo? Kedy je
vhodný čas na reformu
verejnej správy? Neviem, či existuje správna odpoveď. Ak krajina prosperuje, občania i systém inštitúcií ľahšie znesú zmeny. Ale – potrebujú ich tak veľmi, keď sa im dobre darí? Na druhej strane, ak je krajina v ekonomickej a inej núdzi, najmä jej občania ťažko nesú ďalšiu záťaž v podobe zmien, reorganizácií, vytvárania nových vzťahov a štruktúr. Ale – nepotrebujú zmeny a iný systém inštitúcií práve na prekonanie ťažkostí? Jednoznačnú odpoveď nedáva nikto, ale názory sa skôr prikláňajú k dynamickému postupu. Keď sú zmeny potrebné, keď sa súčasná forma spravovania verejných vecí stala brzdou, potom sa do reformy pustime čo najskôr. Diskusné stretnutia
sú pre organizátorov – ZMOS, splnomocnenca vlády SR pre reformu a zahraničného partnera, Kanadský urbanistický inštitút – zdrojom pozitívnej motivácie do tej miery, do akej prevažuje proaktívny, pozitívny prístup, vedomie zodpovednosti a záujem o veci verejné (teda tiež naše). To, našťastie, platilo na väčšine podujatí. Účastníci, či ich už zaradíme k odbornej alebo k tzv. laickej verejnosti, prichádzajú väčšmi preto, aby vyjadrili svoj názor, než aby vyjadrili svoj hnev. Hoci niekedy vnímajú problémy iba zo svojho osobného a miestneho hľadiska, slúži im ku cti, že pozorne počúvajú a usilujú sa pochopiť aj argumenty, zohľadňujúce celok a prekračujúce jednotlivosti. Na stretnutiach sa viackrát hovorilo o tom, že Slovensku chýba systematická a kvalifikovaná výchova k občianstvu. Absentuje výchova k porozumeniu, tolerancii, k vedomiu spoločných záujmov a spoločných problémov, málo sa posilňuje vedomie občanov o tom, že práve oni sú zdrojom moci, mlčí sa o tom, že silná preferencia osobných a lokálnych výhod môže škodiť celku. Diskusné stretnutia sú aj v tomto smere lastovičkou – o koncepcii reformy verejnej správy, ktorá síce nie je všeliekom, ale pre krajinu má kľúčový význam, sa diskutuje ešte pred jej schválením. Možno to raz nebude také nezvyčajné.
Oľga Gáfriková
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.