Zbierky magnetom i prestížou Richard Wallace bol bohatý Brit, ktorý miloval život, umenie, ženy a Francúzsko. Po jeho smrti prešla slávna zbierka umeleckých diel osemnásteho storočia, ktorú čiastočne zdedil a čiastočne sám vybudoval, z Francúzska do rúk Britov. História jeho zbierok by vydala na napínavý román. Žil vo Francúzsku, jeho legendárnu zbierku však po jeho smrti získali Briti. Dôvodom nebola národná hrdosť, ale prostý fakt, že Francúzi nedokázali splniť Wallaceove túžby. Vždy totiž túžil stať sa komandorom Čestnej légie, ibaže Francúzi mu ponúkli iba stužku. Angličania ho naopak urobili baronetom. Francúzi tak môžu dodnes iba slzy roniť, pretože základ Wallaceových zbierok tvorí práve umenie národa Galov. Príbeh tohto vášnivého milovníka krásy a umenia sa začína už na konci osemnásteho storočia u istého Francisa Seymour-Conwaya, z ktorého sa v roku 1793 stal prvý markíz z Hertfordu. Bol zanieteným zberateľom kvalitného umenia: šesť diel Canalettových, ktoré sú dnes vo Wallaceovej zbierke, získal práve on. Jeho syn v zbieraní pokračoval, hoci nikdy nič nekúpil. Dvakrát sa oženil s bohatou dedičkou, ktorá mu ako veno priniesla aj umelecké diela. Jeho pričinením sa zbierka rozrástla predovšetkým o obrazy Gainsborougha a Reynoldsa, a to vrátane slávneho Portrétu Nelly O´Brienovej. V osobe tretieho markíza z Hertfordu vstupuje na britskú spoločenskú scénu divoký a nespútaný bonviván, ktorý dokázal inšpirovať nejedného spisovateľa (lord Steyne z Thackerayho Trhu márnosti ako by mu z oka vypadol). Proti vôli rodičov sa v roku 1798 oženil a vďaka využitiu nesmierneho bohatstva Marii Fagnaniovej sa Wallace pustil do budovania zbierky, ktorá nemá obdoby. Aj jeho syn pokračoval v zhromažďovaní všetkého cenného a vzácneho. Bol ešte väčším milovníkom života ako jeho otec. K jeho láskam patrila napríklad preslávená madame Sabatier, ktorú zvečnil Baudelaire vo svojich Kvetoch zla. Wallace sa pohyboval v prostredí umelcov, priatelil sa s Théophilom Gautierom, s Mussetom, Flaubertom... Za svojho života často hovoril o tom, že by chcel zbierku odkázať Britom, avšak v testamente ju zanechal manželke. Až ona neskôr predala všetky nádherné diela Fragonardove, Watteauove, všetok prekrásny sévreský porcelán vyrábaný na zákazku pre madame Pompadour, všetok nábytok, ktorý slúžieval vo Versailles Ludvikovi XV. Alebo Marii Antoinette, do rúk Veľkej Británie. Jediným podpisom darovacej zmluvy vstúpila do histórie. Ani renesanční mecenáši umenia neboli nikdy takí štedrí ako táto dcéra obyčajného parížskeho voňavkára. Dnes patrí väčšina zo zbierky medzi poklady nevyčísliteľnej hodnoty a poznať ju patrí k imidžu úspešného človeka. Mnohí by radi videli aspoň časť v niektorej renomovanej aukčnej sieni, ibaže to sú márne sny. Text pod ilustr. 1/ Aj modrá pozlátená váza slúžievala na versaillskom kráľovskom dvore. 2/ Do Wallaceových zbierok patria aj veľké kolekcie vzácneho porcelánu predovšetkým zo Sévres, ktorý slúžil francúzskym kráľom. 3/ Základom obrazovej zbierky je francúzske maliarstvo 18. stor., napr. aj tento nádherný obraz od Fragonarda. (buj)
|
Amsterdam | oblačno | 8 |
Atény | polooblačno | 22 |
Belehrad | oblačno | -2 |
Berlín | zamračené | 2 |
Bratislava | veľká oblačnosť | 1 |
Brusel | oblačno | 9 |
Budapešť | zamračené | 0 |
Bukurešť | polooblačno | 8 |
Frankfurt | sneženie | -1 |
Helsinki | sneženie | -3 |
Istanbul | dážď | 17 |
Kodaň | zamračené | 3 |
Kyjev | dážď | 4 |
Lisabon | oblačno | 12 |
Londýn | veľká oblačnosť | 7 |
Madrid | polooblačno | 10 |
Miláno | oblačno | 4 |
Moskva | zamračené | -7 |
Oslo | zamračené | 0 |
Paríž | oblačno | 5 |
Praha | oblačno | 3 |
Rím | polojasno | 14 |
Sofia | oblačno | 8 |
Štokholm | zamračené | 0 |
Varšava | oblačno | 0 |
Viedeň | veľká oblačnosť | 1 |
Záhreb | polojasno | 2 |
Ženeva | sneženie | 0 |
|
|
|