Hľadajme predsa impulzy Je zvýšenie cestnej dane likvidačné? Rastislav Šepták je jedným z tých opozičných poslancov NR SR, ktorí negatívne hodnotia sériu návrhov vládnych zákonov, zvyšujúcich zaťaženie občanov a podnikateľov. Pri diskusii o návrhu novely zákona o cestnej dani ste podali viacero pozmeňujúcich návrhov, ktoré mali zmierniť dosahy na dopravcov. - Zákon o cestnej dani sa prioritne venuje iba získaniu nových zdrojov pre štátny rozpočet, ale nerieši problémy praxe. Konkrétne ide o daňové zvýhodnenie tých prepravcov, ktorí majú drahšie, no najprísnejším ekologickým normám vyhovujúce vozidlá. Preto som navrhol zníženie daní o 25 % pre takéto vozidlá kategórie euro 1, a 50-percentný pokles dane pre kategóriu euro 2. Okrem toho nemôžeme zdaňovať niekoho, kto nejazdí po našich cestách niekoľko mesiacov v roku rovnako ako toho, kto je na Slovensku celý rok. Veď ten, kto je v zahraničí dlhší čas, platí túto daň v krajine, kde sa nachádza. Tým dochádza k dvojitému zdaneniu, čo je v rozpore so zákonom. So svojimi návrhmi ste však neuspeli. - Opodstatnenosť druhého návrhu uznala aj ministerka financií, avšak podľa nej sa prepravca môže rozhodnúť, kde zaplatí daň podľa toho, kde bude jazdiť. V skutočnosti však prepravca nemôže vedieť mesiac dopredu ako bude vyťažený a kam povezie tovar. Rozumné by preto bolo zavedenie špeciálneho dokladu, kde by prepravcovia dostávali na colniciach potvrdenia o vstupe a výstupe a na základe toho by raz za rok spracovali výšku svojej daňovej povinnosti, ktorú by potom zaplatili. Zákon o cestnej dani v navrhovanej podobe je pre dopravcov likvidačný. Na miesto, ktoré uvoľnia naši prepravcovia, rád príde zahraničný podnikateľ. No a my prídeme o množstvo pracovných príležitostí. Nie je zbytočné navrhovať zmeny v zákonoch, ktoré majú priniesť istý balík peňazí štátnemu rozpočtu? Veď koalícia má väčšinu hlasov a schváli to, čo potrebuje. - Nemôžeme sa na problémy pozerať takýmto zúženým pohľadom a hovoriť iba o príjmoch alebo výdavkoch štátneho rozpočtu. Ak niektorý zákon položí istú skupinu podnikateľov, pôjdu na úrad práce pre podporu v nezamestnanosti. Na to by mohla naša ekonomika doplatiť, pretože už dnes sme v situácii, že zamestnaní nedokážu vyrobiť na nezamestnaných. Čiže, viac ako problémy štátneho rozpočtu musíme riešiť otázku impulzov rozvoja zamestnanosti. Peter Višváder
|
Amsterdam | oblačno | 8 |
Atény | oblačno | 15 |
Belehrad | zamračené | 0 |
Berlín | zamračené | 1 |
Bratislava | veľká oblačnosť | 1 |
Brusel | polojasno | 5 |
Budapešť | sneženie | 0 |
Bukurešť | sneženie | 1 |
Frankfurt | sneženie | 0 |
Helsinki | sneženie | -2 |
Istanbul | oblačno | 10 |
Kodaň | zamračené | 3 |
Kyjev | sneženie | 0 |
Lisabon | polooblačno | 12 |
Londýn | oblačnosť | 7 |
Madrid | oblačno | 10 |
Miláno | oblačno | 5 |
Moskva | zamračené | -7 |
Oslo | zamračené | 0 |
Paríž | oblačno | 5 |
Praha | oblačno | 3 |
Rím | polojasno | 12 |
Sofia | sneženie | 0 |
Štokholm | zamračené | 0 |
Varšava | sneženie | -1 |
Viedeň | veľká oblačnosť | 2 |
Záhreb | oblačno | 0 |
Ženeva | sneženie | 0 |
|
|
|