Hospodársky denník
USD41,619 Sk
EUR43,005 Sk
CHF26,867 Sk
CZK1,188 Sk
  Streda  24.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hľadajme predsa impulzy


Je zvýšenie cestnej dane likvidačné?
Rastislav Šepták je jedným z tých opozičných poslancov NR SR, ktorí negatívne hodnotia sériu návrhov vládnych zákonov, zvyšujúcich zaťaženie občanov a podnikateľov. Pri diskusii o návrhu novely zákona o cestnej dani ste podali viacero pozmeňujúcich návrhov, ktoré mali zmierniť dosahy na dopravcov. - Zákon o cestnej dani sa prioritne venuje iba získaniu nových zdrojov pre štátny rozpočet, ale nerieši problémy praxe. Konkrétne ide o daňové zvýhodnenie tých prepravcov, ktorí majú drahšie, no najprísnejším ekologickým normám vyhovujúce vozidlá. Preto som navrhol zníženie daní o 25 % pre takéto vozidlá kategórie euro 1, a 50-percentný pokles dane pre kategóriu euro 2. Okrem toho nemôžeme zdaňovať niekoho, kto nejazdí po našich cestách niekoľko mesiacov v roku rovnako ako toho, kto je na Slovensku celý rok. Veď ten, kto je v zahraničí dlhší čas, platí túto daň v krajine, kde sa nachádza. Tým dochádza k dvojitému zdaneniu, čo je v rozpore so zákonom. So svojimi návrhmi ste však neuspeli.
- Opodstatnenosť druhého návrhu uznala aj ministerka financií, avšak podľa nej sa prepravca môže rozhodnúť, kde zaplatí daň podľa toho, kde bude jazdiť. V skutočnosti však prepravca nemôže vedieť mesiac dopredu ako bude vyťažený a kam povezie tovar. Rozumné by preto bolo zavedenie špeciálneho dokladu, kde by prepravcovia dostávali na colniciach potvrdenia o vstupe a výstupe a na základe toho by raz za rok spracovali výšku svojej daňovej povinnosti, ktorú by potom zaplatili. Zákon o cestnej dani v navrhovanej podobe je pre dopravcov likvidačný. Na miesto, ktoré uvoľnia naši prepravcovia, rád príde zahraničný podnikateľ. No a my prídeme o množstvo pracovných príležitostí. Nie je zbytočné navrhovať zmeny v zákonoch, ktoré majú priniesť istý balík peňazí štátnemu rozpočtu? Veď koalícia má väčšinu hlasov a schváli to, čo potrebuje. - Nemôžeme sa na problémy pozerať takýmto zúženým pohľadom a hovoriť iba o príjmoch alebo výdavkoch štátneho rozpočtu. Ak niektorý zákon položí istú skupinu podnikateľov, pôjdu na úrad práce pre podporu v nezamestnanosti. Na to by mohla naša ekonomika doplatiť, pretože už dnes sme v situácii, že zamestnaní nedokážu vyrobiť na nezamestnaných. Čiže, viac ako problémy štátneho rozpočtu musíme riešiť otázku impulzov rozvoja zamestnanosti. Peter Višváder

Amsterdamoblačno8
Atényoblačno15
Belehradzamračené0
Berlínzamračené1
Bratislavaveľká oblačnosť1
Bruselpolojasno5
Budapešťsneženie0
Bukurešťsneženie1
Frankfurtsneženie0
Helsinkisneženie-2
Istanbuloblačno10
Kodaňzamračené3
Kyjevsneženie0
Lisabonpolooblačno12
Londýnoblačnosť7
Madridoblačno10
Milánooblačno5
Moskvazamračené-7
Oslozamračené0
Parížoblačno5
Prahaoblačno3
Rímpolojasno12
Sofiasneženie0
Štokholmzamračené0
Varšavasneženie-1
Viedeňveľká oblačnosť2
Záhreboblačno0
Ženevasneženie0

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.