Šijú pre trh západných krajín Objednávky až po overovacích zákazkách Zatiaľ poslednú dcérsku spoločnosť v Spišskej Novej Vsi otvorila prešovská spoločnosť OZKN. V prevádzke, kde prešovský odevný producent investoval 5 mil. Sk, našlo umiestnenie 50 pracovníkov, ktorí takmer tri mesiace šijú overovacie zákazky pre firmy Transpres a Quelle. Od privatizácie v roku 1995 firma postupne menila stratégiu a namiesto budovania veľkého komplexu začal podnik budovať dcérske spoločnosti. Prvú v Kráľovskom Chlmci otvorili v roku 1996 a zamestnáva dvesto pracovníkov. Ako zdôrazňuje prezident spoločnosti Dušan Migaš, v tomto regióne nebola nikdy tradícia odevnej výroby, s jej umiestnením majú však veľme dobré skúsenosti. Podnik sa dobre rozvíja, denne ušijú 1800 nohavíc, pričom takmer 100 percent produkcie ide na export pre nemeckú firmu Mac Jeans. V máji 1997 podnik kúpil vo Veľkom Šariši Aktual mode, kde zamestnáva 180 pracovníkov. Hlavný výrobný program tvorí šitie hasičských uniforiem pre nemecký trh. Celá produkcia tejto dcérskej spoločnosti sa exportuje. Na tomto príklade sa jasne ukazuje, že keď sa výroba racionalizuje, ľahšie sa nájde dobrý partner, modifikuje sa prísun materiálu, dosahujú sa aj dobré ekonomické výsledky, zdôrazňuje D. Migaš: Keď sme firmu kupovali, vykazovala účtovnú stratu 3,5 mil. Sk a k tohtoročnému septembru je hrubý zisk 9 mil. Sk. Tretiu dcérsku spoločnosť otvorili v máji v Bardejove. Investície do vytvorenia prevádzky dosiahli 11,5 mil. Sk. Štyri dcérske spoločnosti za štyri roky pôsobenia vytvorili úplne nové pracovné miesta v lokalitách, kde firma dovtedy nepôsobila. Vo všetkých dcérskych spoločnostiach má materská firma zastúpenie od 20 do 80 percent. Za štyri roky investovali 120 mil. Sk. Najviac do technického rozvoja. Za deväť mesiacov vyrobili v spoločnosti OZKN Prešov tovar v objeme 280 mil. Sk, čo predstavuje úroveň minulého roka. Do konca roka plánujú dosiahnuť odbyt vo výške 330 mil. Sk. Hrubý zisk za deväť mesiacov predstavuje 8 mil. Sk, pričom firma v minulom roku vyprodukovala stratu 24 mil. Sk. Odevný výrobca ušije denne 850 oblekov, pričom až 94 percent produkcie vyváža na trhy západnej Európy. Prevažnú časť, 85 percent výroby, tvorí mzdová práca. Najviac produkcie, 40 percent, smeruje na taliansky trh, do Francúzska 30 a na nemecký trh 18 percent produkcie. Podnik pracuje aj na plnej konfekcii. Pod značkou Luca Toscani ponúka 100-percentný slovenský výrobok ušitý z domácich materiálov. Veronika Fitzeková
|
Amsterdam | oblačno | 8 |
Atény | oblačno | 15 |
Belehrad | zamračené | 0 |
Berlín | zamračené | 1 |
Bratislava | veľká oblačnosť | 1 |
Brusel | polojasno | 5 |
Budapešť | sneženie | 0 |
Bukurešť | sneženie | 1 |
Frankfurt | sneženie | 0 |
Helsinki | sneženie | -2 |
Istanbul | oblačno | 10 |
Kodaň | zamračené | 3 |
Kyjev | sneženie | 0 |
Lisabon | polooblačno | 12 |
Londýn | oblačnosť | 7 |
Madrid | oblačno | 10 |
Miláno | oblačno | 5 |
Moskva | zamračené | -7 |
Oslo | zamračené | 0 |
Paríž | oblačno | 5 |
Praha | oblačno | 3 |
Rím | polojasno | 12 |
Sofia | sneženie | 0 |
Štokholm | zamračené | 0 |
Varšava | sneženie | -1 |
Viedeň | veľká oblačnosť | 2 |
Záhreb | oblačno | 0 |
Ženeva | sneženie | 0 |
|
|
|