Hospodársky denník
USD41,619 Sk
EUR43,005 Sk
CHF26,867 Sk
CZK1,188 Sk
  Streda  24.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ktoré umenie je to pravé?


Investícia do umenia bola, je a bude riskantná. Napokon, ktorá riskantná nie je! Vynucuje si to jeho povaha. Umenie nie je tovarom v tradičnom slova zmysle. Kúpiť obraz neznamená iba vložené, resp. uložené peniaze, ale chceme, aby dielo okrem toho, že zaplní steny, aj obohatilo náš duchovný život. V tomto zmysle je cena kvalitného diela finančne ťažko merateľná. Napríklad faktickú cenu diel obdobia renesancie alebo starých gréckych sochárov nie je možné určiť. Pokiaľ sa uvádzajú, sú to ceny iba približné, aj keď sú akokoľvek závratné. Svojou umelecko-historickou hodnotou patria k duchovnému bohatstvu ľudského pokolenia. Autentická hodnota umeleckých diel v tomto zmysle neexistuje, pretože ju nemožno vyčísliť.

Je to podobné, ako chcieť kúpiť Zem – túto planétu. Zem na kúpu nie je, či sa to niekomu páči, alebo nie. Nie je ani dôvod prečo ju kupovať – patrí všetkým. Pýtať sa koľko stojí je nemožné, pretože presahuje svojou výlučnosťou možnosti chápania nášho materialistického chápania sveta. Iba duchovne sme schopní pochopiť jej cenu. S umením je to podobné. Je bohatstvom všetkých, pretože sa zrodilo v určitých kultúrno-historických podmienkach a je jednou zo správ, ktoré sme o sebe dostali v časoch, keď neexistovali médiá. Na rozdiel od Zeme však môžeme jednotlivé druhy umenia vlastniť. Otázkou zostáva ako a ktoré umelecké diela kupovať. Ako teda určiť, či obraz, soška, porcelán je či nie je kvalitný. Pritom však nemožno devalvovať výtvarné umenie tvrdením, že jeho kvalita nie je rozhodujúca a že ju možno iba ťažko určovať. Prestalo by totiž byť obchodne i zberateľsky zaujímavé. Aj napriek „neuchopiteľnosti“ výtvarného diela je možné objektívne určiť jeho úroveň a význam. Znalci majú „nos“ a sú schopní vytušiť v umelcovi budúcu osobnosť, a tým aj predpoklad záruky dobre vložených peňazí. V roku 1995 sa obraz Picassa z roku 1903 predal v aukčnej sieni Sotheby´s v New Yorku za 26,5 milióna dolárov. Tento obraz ponúkli Donald a Jean Stralenovi, ktorí ho v roku 1946 kúpili za 20-tisíc dolárov! Ako teda určiť, čo je dobré umelecké dielo, a čo je predpokladom jeho kvality? Je to pôvodnosť, miera precítenia a vnútorného bohatstva autora, jeho životný a ľudský postoj a pochopiteľne miera jeho talentu. Pokiaľ obraz či iné dielo nemá v sebe tieto vlastnosti, môže byť akokoľvek výtvarne efektné a zaujímavé, zostáva prázdne, bezobsažné, a teda bezcenné, pretože nemá (a ani nemôže) čo „povedať“. Kto určí a objaví tieto znaky? Človek, ktorý je okrem odborných znalostí obdarený mimoriadnou schopnosťou empatie. Bohužiaľ, aj tu je často želanie otcom myšlienky a predáva sa, aj dobre kupuje i takáto bezobsažná, hoci efektná výtvarná produkcia. Samozrejme, stane sa iba obyčajnou dekoráciou, nie dobrou investíciou. Ani výška predajných a dosiahnutých kúpnych cien nezaručuje hodnotu diela. Rovnako návštevnosť a masovosť obecného záujmu nič nevypovedá o kvalite umelca. Isto, nemožno nikoho nútiť, aké umenie či neumenie má kupovať. Pokiaľ však nie je kupujúci vedený iba snobským záujmom a ide mu naozaj o hodnotnú investíciu, treba si nákup pozorne premyslieť a rozhodovať uvážlivo. Okrem samého diela je dobre poznať aj ďalšie doplňujúce informácie o umelcovi: účasť na výstavách a na akých, v ktorej predajnej galérii je svojím dielom zastúpený, v akých zbierkach ho nájdete... Pravda pozor, kdekto sa v katalógu honosí tým, že ho prezentujú v zbierkach po celom svete. Abstraktný príklad : pokiaľ zistíte, že „vṓ umelec vystavoval v Centre Pompidou v Paríži (čo je pre súčasného umelca do roku 2080 prakticky nemožné), neváhajte s jeho cenou ani minútu, pretože sa dá takmer s istotou predpokladať, že jeho obrazy práve v tejto chvíli už zdobia interiéry významných parížskych zberateľov a obchodníkov s umením. Vždy sa predávalo dobré i zlé umenie a každé malo a má svojho kupca. Tí sa od seba odlišovali kúpyschopnosťou, intelektom i postavením na spoločenskom rebríčku. U nás trh s umením iba vzniká. Záujemcovia, kupci i zberatelia by mali vedieť, že obozretnosť potenciálnych nákupov sa prejaví v kvalite ich budúcich zbierok, ktoré sa stanú súčasťou ich spoločenskej prestíže. Ak teda investujeme do kvalitného umenia, investujeme aj sami do seba. Je to nadčasová investícia, ktorá nás môže prerásť i zvečniť. Iba drahé autá v garážach tieto ambície nemajú. Kvalitné umelecké zbierky však áno.

(buj)

Amsterdamoblačno8
Atényoblačno15
Belehradzamračené0
Berlínzamračené1
Bratislavaveľká oblačnosť1
Bruselpolojasno5
Budapešťsneženie0
Bukurešťsneženie1
Frankfurtsneženie0
Helsinkisneženie-2
Istanbuloblačno10
Kodaňzamračené3
Kyjevsneženie0
Lisabonpolooblačno12
Londýnoblačnosť7
Madridoblačno10
Milánooblačno5
Moskvazamračené-7
Oslozamračené0
Parížoblačno5
Prahaoblačno3
Rímpolojasno12
Sofiasneženie0
Štokholmzamračené0
Varšavasneženie-1
Viedeňveľká oblačnosť2
Záhreboblačno0
Ženevasneženie0

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.