Hospodársky denník
USD41,619 Sk
EUR43,005 Sk
CHF26,867 Sk
CZK1,188 Sk
  Streda  24.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Netarifné prekážky


Dovozná prirážka nie je perspektívne riešenie
Spoločnosť Nestlé pôsobí v SR od roku 1992, keď po sprivatizovaní štátneho podniku Carpathia vytvorili Nestlé Food, s. r. o., Prievidza. Táto spoločnosť sa od roku 1992 podieľala ako jeden zo strategických investorov na rozvoji Čokoládovny, a. s., v Českej republike, čo je jedna z najväčších potravinárskych firiem v strednej Európe. Táto firma pôsobila na trhu v Slovenskej republike prostredníctvom Čokoládovny Slovakia. Po rozdelení materskej spoločnosti v ČR k 1. 1. 1999 na akciové podniky Nestlé Čokoládovny a Danone Čokoládovny, prevzalo Nestlé Food Prievidza od spoločnosti Čokoládovny Slovakia predajný tím sortimentu čokoládových a nečokoládových cukroviniek. Vznikla tak jedna z najväčších potravinárskych spoločností na Slovensku. Podľa E. Štefánikovej, konateľky Nestlé Food, sa v tomto roku s tržbami v objeme okolo 3 mld. Sk zaradí na jedno z prvých troch miest v rámci potravinárskych výrobcov. Pestrá ponuka
Podľa M. Fabiana, finančného manažéra firmy, je Nestlé Food jedným z tých dodávateľov, ktorí ponúkajú mimoriadne široký a kompletný sortiment produktov (asi 600 výrobkov). Sortiment zahŕňa dehydrované kulinárske výrobky - polievky, hotové výrobky a bujóny, známe pod značkou Maggi a Carpathia, ale aj známe a obľúbené džemy a marmelády. Tieto skupiny výrobkov sa vyrábajú v Prievidzi. Pod značkou Maggi firma dodáva na trh aj široký sortiment cestovín z tvrdej pšenice. Známe sú čokolády a čokoládové cukrovinky značky Orion a Nestlé, ako aj nečokoládové cukrovinky Sfinx, Lipo, Polo a už i novinka Anticol. Nestlé Food distribuuje na Slovensku tiež svetoznámu instantnú kávu Nescafé, instantné nápoje Nesquik a Granko, a tiež veľmi široký sortiment kvalitných raňajkových cereálií. Tradičným Nestlé produktom je dojčenská výživa. V uplynulom roku začala firma dovážať aj potravu pre zvieratá pod značkami Friskies a Darling. Okrem toho spoločnosť patrí medzi popredných dodávateľov cateringových potravín a polotovarov do jedální, reštaurácií a hotelov, ako aj instantných nápojov do vendingových automatov. Vyrábajú aj industriálne ovocné polotovary pre mliekarne a pekárne. Firma Nestlé Food je podľa E. Štefánikovej významným exportérom v rámci globálnej skupiny Nestlé. Čo sa týka kvality a ceny produktov, je schopná konkurovať firmám v rámci materskej skupiny. Aj to dokazuje, že slovenskí výrobcovia sa môžu úspešne uplatniť na zahraničných trhoch. Export firmy tvorí 65 - 70 percent produkcie v závode v Prievidzi a 40 percent predaja na domácom slovenskom trhu. Podstatná časť tovarov smeruje do Českej republiky, Maďarska, Ruska, na Ukrajinu, do pobaltských republík, štátov bývalej Juhoslávie, Rumunska a Poľska. Spoločnosť svojim partnerom ponúka možnosť uplatnenia ich produkcie na slovenskom trhu, čím dotvára ponuku pre nášho spotrebiteľa. Kontrola pohľadávok
Vývoj v zákazníckom prostredí Nestlé Food stavia firmu pred nové výzvy. Podobne, aj keď s istým oneskorením oproti ČR, dochádza aj na Slovensku ku koncentrácii maloobchodného trhu prostredníctvom vstupu zahraničných reťazcov, ktoré na ňom získavajú silnú pozíciu. To síce, podľa M. Fabiána, prináša skvalitnenie služieb spotrebiteľom a zlepšenie ponuky, pre domácich obchodníkov a výrobcov silnejšiu konkurenciu. Firma Nestlé Food na to reaguje nielen skvalitňovaním svojich služieb všetkým skupinám zákazníkov, ale aj zvýšením opatrnosti najmä v oblasti kontroly pohľadávok, kde je vystavená riziku nezaplatenia tými zákazníkmi, ktorí sa dostanú do problém v súvislosti so stratou trhu. Keďže podnikanie spoločnosti je súčasťou širokej výmeny tovarov v rámci skupiny Nestlé, jej výsledky sú ovplyvňované existenciou tarifných a netarifných prekážok. V podmienkach vzájomne úzko prepojeného medzinárodného obchodu je každé mimoriadne opatrenie typu dovoznej prirážky neočakávanou a ťažko predvídateľnou komplikáciou pri prijímaní podnikateľských rozhodnutí, konštatuje E. Štefániková. Je síce pravda, že dovozná prirážka pôsobí na zníženie dovozu, avšak nepriamo aj na znižovanie konkurencieschopnosti našich domácich výrobcov. Firmu Nestlé Food to motivuje využiť všetky vnútorné rezervy, dodáva M. Fabián, od vlády však očakáva, že vytvorí prostredie priaznivé pre exportérov. Dovozná prirážka nie je perspektívnym riešením a môže spôsobiť len oddialenie riešenia konkurencieschopnosti slovenských exportérov. Navyše, ťažko pochopiteľné sú niektoré nelogickosti pri uplatňovaní výnimiek z dovoznej prirážky (napríklad zelená káva, kakaové bôby) zvýhodňujúce niektorých lokálnych výrobcov v segmentoch trhu, ktoré nemožno označiť za strategické. Aktívna proexportná politika bude isto účinnejšia ako antiimportné opatrenia. Zníženie deficitu na bežnom účte platobnej bilancie by totiž nemalo prameniť z reštriktívnych opatrení, ale zo zdravého a výkonného exportného potenciálu, hovorí E. Štefániková. Domáce suroviny
Výrobcom a dovozcom potravinárskych a nepotravinárskych výrobkov komplikuje situáciu aj existencia opatrení odlišných od bežných v európskych krajinách, ktoré M. Fabián označil ako netarifné prekážky podnikania. Ide najmä o nadštandardné požiadavky na označovanie výrobkov, začnúc znakom „C“ s meniacim sa letopočtom a končiac uvádzaním dátumu výroby popri dátume minimálnej trvanlivosti, ale tiež aj zložitú certifikáciu výrobkov na viacerých inštitúciách, komplikované colné konanie. Nestlé Food sa ako súčasť globálnej skupiny Nestlé opiera o jej silné zázemie vrátane kapitálovej sily. Väčším problémom je, podľa M. Fabiána, podkapitalizovanie maloobchodného sektoru. Menšia ochota finančných inštitúcií poskytovať úvery týmto subjektom môže mať nepriaznivý dosah na ich ďalší osud aj v súvislosti so spomínaným vstupom veľkých zahraničných maloobchodných spoločností na slovenský trh. Tie totiž nemajú problémy s financovaním. Nestlé Food odoberá podstatnú časť surovín pre svoju výrobu od domácich slovenských dodávateľov a výrobcov, pričom v niektorých prípadoch i investuje do ich technológií. V procese spracovania uplatňujú moderné postupy, napríklad využívajú len prírodné konzervačné prostriedky, ako je tuk a soľ. Dovážajú sa iba tie suroviny, ktoré nemajú domáceho dodávateľa v požadovanej kvalite a množstve. Ide o niektoré špeciálne arómy a niektoré zeleniny sušené najnovšou technológiu - mrazením. Očakáva sa však, že aj v tomto segmente sa situácia zmení a nájde sa domáci dodávateľ kvalitných surovín či polotovarov s cenou porovnateľnou so zahraničným producentom. Predpoklady vytvára aj kvalifikovaná pracovná sila, ktorá je napokon stále relatívne lacná, aj keď táto výhoda sa pomaly vytráca. To, samozrejme, platí všeobecne, teda nielen pre Nestlé alebo len pre výrobcov potravín. Anton Legéň
Sept. 1999* 1998 1997 1996 1995 1994
Predaj spolu 3 250 000 1 518 000 1 224 761 938 236 730 261 519 153 Perc. nárast 114 % 24 % 31 % 28 % 41 %
Total Export 820 000 572 055 424 301 355 124 321 435 228 328 Perc. nárast 43 % 35 % 19 % 10 % 41 %
* čísla aj s cukrovinkami
Daňový zisk pred zdanením 150 000 89 752 -12 848 -36 620 -71 179 Perc. nárast 67 % n/a n/a n/a n/a n/a

Amsterdamoblačno8
Atényoblačno15
Belehradzamračené0
Berlínzamračené1
Bratislavaveľká oblačnosť1
Bruselpolojasno5
Budapešťsneženie0
Bukurešťsneženie1
Frankfurtsneženie0
Helsinkisneženie-2
Istanbuloblačno10
Kodaňzamračené3
Kyjevsneženie0
Lisabonpolooblačno12
Londýnoblačnosť7
Madridoblačno10
Milánooblačno5
Moskvazamračené-7
Oslozamračené0
Parížoblačno5
Prahaoblačno3
Rímpolojasno12
Sofiasneženie0
Štokholmzamračené0
Varšavasneženie-1
Viedeňveľká oblačnosť2
Záhreboblačno0
Ženevasneženie0

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.