Hospodársky denník
USD42,03 Sk
EUR43,037 Sk
CHF26,916 Sk
CZK1,191 Sk
  Štvrtok  25.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Sochár elementárnych tvarov


Slovenská národná galéria v Bratislave sprístupnila vo svojich priestoroch výstavu diel výraznej osobnosti moderného slovenského sochárstva Rudolfa Uhra (1913 - 1987). Pochádzal z Lubiny pri Trenčíne. Spočiatku študoval na Učiteľskom ústave (Prešov, Modra), potom - ako mimoriadny poslucháč - na Oddelení kreslenia a maľovania Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave (1941 - 1943) u prof. Jozefa Kostku. Venoval sa tiež organizačnej a kultúrno-spoločenskej práci. Zapojil sa aj do tvorby monumentálno-dekoratívnych diel a vytvoril sochárske pomníky a pamätníky v Lubine, Handlovej, Ružomberku, ďalej portréty P. Jilemnického, V. Majakovského, S. Chalupku, L. van Beethovena a niekoľko voľných sochárskych diel v exteriéri L. van Beethovena a v exteriéri v Bratislave, Čadci i v Hoteli Panoráma na Štrbskom plese. Okrem toho urobil aj rozmernú plastiku pre československý pavilón na EXPO v Osake (1970). Jeho tvorba bola ocenená viacerými cenami a uznaniami. V 70. rokoch však do jeho práce zasiahli ideológovia normalizácie, navyše postihla ho ťažká choroba, ktorá mu čoraz viac bránila rozvíjať a ďalej prehlbovať svoje umelecké zámery. To všetko podstatne vplývalo na jeho sochárske realizácie, ktoré sa v tom čase sústredili na najpôvodnejší a hádam i najvlastnejší sochársky materiál, akým je hlina. Vytvoril viacero glazovaných keramík doplnených o farebný akcent, ktorými deklaroval vlastný názor na podstatu sochárstva, ktoré je - podľa neho - „večné a trvalé ako zem“. Výstava predstavuje umelcovo dielo ako jeden ucelený, postupne sa odvíjajúci príbeh, na začiatku ktorého stojí očarenie lyricko-poetickými črtami života, k tomu sa pripája dramatická formulácia tvaru v 60. rokoch, a napokon príklon k odhaľovaniu archetypu - pratvaru skutočnosti - reality javov, tak ako sa ho pokúsil objaviť na pozadí elementárnych sochárskych znakov a foriem, anticipujúcich zároveň svoju pevnú zviazanosť s tradíciami domáceho prostredia i vzťah k výdobytkom moderného európskeho umenia (Constantin Brancusi, Ossip Zadkine). Rudolf Uher samostatne vystavoval v Bratislave, Brne, Prahe i vo Viedni a jeho diela boli prezentované na významných prehliadkach českého a slovenského umenia doma i v zahraničí (Bratislava, Praha, Bochum, Benátky, Middelheim, Paríž, Essen, Berlín a i.) Prítomná výstava, ktorú sprevádza monografia umelcovej tvorby editorov Michala Uhra a Jiřího Šetlíka, potrvá v Slovenskej národnej galérii do 16. januára 2000. Ľubomír Podušel
Snímka archív autora

Amsterdamdážď8
Atényprehánky18
Belehradpolooblačno1
Berlínsneženie-1
Bratislavaoblačno2
Bruseldážď5
Budapešťoblačno2
Bukurešťzamračené7
Frankfurtoblačno2
Helsinkisneženie-1
Istanbulzamračené17
Kodaňdážď4
Kyjevhmla-1
Lisabonslnečno12
Londýndážď8
Madridslnečno13
Milánopolooblačno11
Moskvahmla-4
Oslosneženie0
Parížzamračené6
Prahaoblačno1
Rímpolooblačno12
Sofiaoblačno1
Štokholmsneženie1
Varšavazamračené-1
Viedeňoblačno2
Záhrebzamračené1
Ženevapolooblačno1

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.