Hospodársky denník
USD42,195 Sk
EUR43,041 Sk
CHF26,901 Sk
CZK1,192 Sk
  Piatok  26.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zákony hľadiska


Vyberáte sa do divadla? Tak potom nezaškodí prečítať si nasledujúce riadky, ktoré možno prispejú k dokonalému zážitku z umeleckého diela. Kým v kine získava celá sála viac či menej rovnaký dojem, v divadle sa vnímanie predvádzaného predstavenia môže odlišovať doslova rad od radu. Nie je nezvyčajné, že divákovi v piatom rade bude predstavenie pripadať ako výborné, kým divák balkónový odíde uprostred hry. Dôvodom nebude skutočnosť, že ho nudila sama hra. Kým je však piaty rad pre komornú drámu ideálny, pre Shakespearovho Kráľa Leara môže byť menšou katastrofou. Ako teda vnímame výkony na javisku? Ak sedíte v 1. až 4. rade, tak si všímate a vnímate predovšetkým detaily: postrehnete chvenie rias, nepatrné nervózne gesto, nadvihnutie obočia. Nemôžete očami obsiahnuť celé javisko naraz, preto sa sústredíte na jednotlivé postavy a ich správanie sa. Dívate sa hercom doslova do očí. Niekedy však táto intimita môže znamenať aj to, že sa vám herecké výkony zdajú exaltované – predovšetkým vo väčšej sále a pri klasickej dráme. O 5. rade sa vraví , že je to miesto ideálne. Diváci v predchádzajúcich štyroch radoch vám ešte nebránia vo výhľade, nie ste ani príliš vzdialený od javiska, aby ste nepostrehli aj jemné gestá. Navyše, už nemusíte mať pocit, že sa nielen vy pozeráte hercovi do očí, ale aj herec sa pozerá priamo na vás. Od 6. radu (až po 13 metrov) už prestávate byť indivíduom komunikujúcim priamo s hercom, ale stávate sa súčasťou komunity – publika. Ešte však stále nie ste pripravený o možnosť vidieť výraz tváre a vidíte aj celé javisko. Od 13 do 20 metrov sú postavy vzdialenejšie, výraz tváre nie je možné dobre rozoznať. Určujúci je hlasový výkon herca. Osoba na javisku prestáva byť určitým hercom, ale stáva sa postavou, abstraktnou figúrkou s určitým vzorcom správania sa a konania. Nad 20 metrov sú mimika a pohľady bezpredmetné. Javisko začína pripomínať obrazové plátno ako v kine. Pokiaľ je na programe náročný kus s dlhými monológmi, ktorým chýbajú výraznejšie gradácie, môžete sa začať nudiť. Balkón si nie nadarmo vyslúžil prívlastok „bidielko“. Nemusí byť síce príliš vzdialené od javiska, ale aj tak je už v akomsi vyhnanstve. Pre herca je balkón príliš vzdialený. Divákovi nezostáva nič iné, než iba počúvať, prezerať si divadlo, prípadne nazerať do orchestriska či hlavnej sály a kritizovať prítomných. (bj)

Amsterdamdážď11
Aténypolooblačno16
Belehradpolooblačno3
Berlínoblačno6
Bratislavapolooblačno6
Bruseldážď11
Budapešťpolooblačno4
Bukurešťsnehové prehánky2
Frankfurthmlisto3
Helsinkisneženie2
Istanbuloblačno10
Kodaňdážď10
Kyjevzamračené-2
Lisabonpolooblačno15
Londýnprehánky14
Madridslnečno15
Milánopolooblačno14
Moskvazamračené-11
Oslodážď6
Parížoblačno10
Prahazamračené4
Rímpolooblačno17
Sofiasnehové prehánky3
Štokholmdážď4
Varšavadážď3
Viedeňpolooblačno6
Záhrebpolooblačno5
Ženevahmlisto5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.