Bilancia Gažovičovej tvorby Slovenská národná galéria v Bratislave pripravila monografickú prehliadku tvorby jednej z významných osobností súčasnej slovenskej grafickej scény Vladimíra Gažoviča. Stalo sa tak pri príležitosti neuveriteľných 60. narodenín umelca, ktoré dali podnet na to, aby sa jeho tvorba predstavila takpovediac v plnej šírke. Vladimír Gažovič študoval na Vysokej škole výtvarných umení u prof. Vincenta Hložníka v rokoch 1961 1967. Potom absolvoval štipendijný pobyt na Akadémii výtvarných umení vo Viedni (1969 1970), a napokon navštevoval Štátnu výtvarnú akadémiu v Amsterdame (1979). Zároveň v rokoch 1967 1982 pôsobil ako pedagóg na svojej alma mater, a od začiatku sa popritom systematicky venoval voľnej tvorbe. Jej genéza sa odvíja, obrazne povedané, na ceste hľadania nových vyjadrovacích postupov klasických grafických techník, z ktorých osobitnú úlohu zohrala v jeho prípade litografia. Presnejšie farebná litografia. Gažovič patrí k priekopníkom tejto disciplíny u nás (hoci bola objavená už pred sto rokmi), pričom arzenál jej výpovedných hodnôt prispôsobil vlastným možnostiam magicko-fantazijného prejavu. Tým súčasne prehĺbil a tiež rozvinul poeticko-imaginatívnu líniu súčasného slovenského výtvarného umenia. Dokladá to napr. cyklus litografií Pocty, venovaný veľkým osobnostiam českého a slovenského umenia, ďalej séria listov pod názvom Americký pás cudnosti, v ktorom reaguje na výsledky svojho pobytu v USA, takisto cyklus Keby som mal iný model alebo voľné grafické listy vytvorené ako samostatné ilustrácie k Ovídiovým Premenám. K tomu treba pripočítať celý rad voľných kresieb, kombinovaných techník či malieb, ustavične zdokonaľujúcich umelcovu výtvarnú lexiku. V Gažovičovom prípade však nie je dôležitý len spôsob, ale aj obsah výpovede. Ten sa týka našich hodnotových systémov a základných morálnych vlastností, ktoré podliehajú veľkým zlomom. Azda aj preto sú jeho diela pre niekoho na pohľad zložito zašifrované, či dokonca ťažko pochopiteľné. O to viac však priťahujú svojou neopakovateľnou silou, aktivovanou množstvom symbolov, znakov, metaforických podobenstiev i alegórií. To všetko bez toho, aby autor zahmlieval, čo chce v konečnom dôsledku povedať. Naopak, jeho grafické listy sú plné presvedčivých významov, len ich treba pohľadať, nájsť a dešifrovať. Identifikovať s celým tým marazmom ľudskej zloby, zákernosti, primitívnej nenávisti a neznášanlivosti, ako aj mamonárstva, ktoré sa skrývajú za všetkými tými rozmanitými tvárami na jeho grafických obrazoch, kde ľudia - teda my - figurujú vo svojej nahote rovnako bezbranní. O to viac priťahujú dnes jeho diela tých, ktorí v súčasnom stave rozkladu spoločenského vedomia a devastácie morálnych hodnôt, čo na nás útočí takmer zo všetkých strán, dokážu ešte prekonať svoj tieň a oceniť tie právne hodnoty fakt, že skutočná pravda sa nedá oklamať. Ľubomír Podušel Snímka a. a.
|
Amsterdam | dážď | 11 |
Atény | polooblačno | 16 |
Belehrad | polooblačno | 3 |
Berlín | oblačno | 6 |
Bratislava | polooblačno | 6 |
Brusel | dážď | 11 |
Budapešť | polooblačno | 4 |
Bukurešť | snehové prehánky | 2 |
Frankfurt | hmlisto | 3 |
Helsinki | sneženie | 2 |
Istanbul | oblačno | 10 |
Kodaň | dážď | 10 |
Kyjev | zamračené | -2 |
Lisabon | polooblačno | 15 |
Londýn | prehánky | 14 |
Madrid | slnečno | 15 |
Miláno | polooblačno | 14 |
Moskva | zamračené | -11 |
Oslo | dážď | 6 |
Paríž | oblačno | 10 |
Praha | zamračené | 4 |
Rím | polooblačno | 17 |
Sofia | snehové prehánky | 3 |
Štokholm | dážď | 4 |
Varšava | dážď | 3 |
Viedeň | polooblačno | 6 |
Záhreb | polooblačno | 5 |
Ženeva | hmlisto | 5 |
|
|
|