Hospodársky denník
USD42,195 Sk
EUR43,041 Sk
CHF26,901 Sk
CZK1,192 Sk
  Piatok  26.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Bilancia Gažovičovej tvorby


Slovenská národná galéria v Bratislave pripravila monografickú prehliadku tvorby jednej z významných osobností súčasnej slovenskej grafickej scény – Vladimíra Gažoviča. Stalo sa tak pri príležitosti neuveriteľných 60. narodenín umelca, ktoré dali podnet na to, aby sa jeho tvorba predstavila takpovediac v plnej šírke. Vladimír Gažovič študoval na Vysokej škole výtvarných umení u prof. Vincenta Hložníka v rokoch 1961 – 1967. Potom absolvoval štipendijný pobyt na Akadémii výtvarných umení vo Viedni (1969 – 1970), a napokon navštevoval Štátnu výtvarnú akadémiu v Amsterdame (1979). Zároveň v rokoch 1967 – 1982 pôsobil ako pedagóg na svojej alma mater, a od začiatku sa popritom systematicky venoval voľnej tvorbe. Jej genéza sa odvíja, obrazne povedané, na ceste hľadania nových vyjadrovacích postupov klasických grafických techník, z ktorých osobitnú úlohu zohrala v jeho prípade litografia. Presnejšie farebná litografia. Gažovič patrí k priekopníkom tejto disciplíny u nás (hoci bola objavená už pred sto rokmi), pričom arzenál jej výpovedných hodnôt prispôsobil vlastným možnostiam magicko-fantazijného prejavu. Tým súčasne prehĺbil a tiež rozvinul poeticko-imaginatívnu líniu súčasného slovenského výtvarného umenia. Dokladá to napr. cyklus litografií Pocty, venovaný veľkým osobnostiam českého a slovenského umenia, ďalej séria listov pod názvom Americký pás cudnosti, v ktorom reaguje na výsledky svojho pobytu v USA, takisto cyklus Keby som mal iný model alebo voľné grafické listy vytvorené ako samostatné ilustrácie k Ovídiovým Premenám. K tomu treba pripočítať celý rad voľných kresieb, kombinovaných techník či malieb, ustavične zdokonaľujúcich umelcovu výtvarnú lexiku. V Gažovičovom prípade však nie je dôležitý len spôsob, ale aj obsah výpovede. Ten sa týka našich hodnotových systémov a základných morálnych vlastností, ktoré podliehajú veľkým zlomom. Azda aj preto sú jeho diela pre niekoho na pohľad zložito zašifrované, či dokonca ťažko pochopiteľné. O to viac však priťahujú svojou neopakovateľnou silou, aktivovanou množstvom symbolov, znakov, metaforických podobenstiev i alegórií. To všetko bez toho, aby autor „zahmlieval“, čo chce v konečnom dôsledku povedať. Naopak, jeho grafické listy sú plné presvedčivých významov, len ich treba pohľadať, nájsť a dešifrovať. Identifikovať s celým tým marazmom ľudskej zloby, zákernosti, primitívnej nenávisti a neznášanlivosti, ako aj mamonárstva, ktoré sa skrývajú za všetkými tými rozmanitými tvárami na jeho grafických obrazoch, kde ľudia - teda my - figurujú vo svojej nahote rovnako bezbranní. O to viac priťahujú dnes jeho diela tých, ktorí v súčasnom stave rozkladu spoločenského vedomia a devastácie morálnych hodnôt, čo na nás útočí takmer zo všetkých strán, dokážu ešte „prekonať svoj tieň“ a oceniť tie právne hodnoty – fakt, že skutočná pravda sa nedá oklamať. Ľubomír Podušel
Snímka a. a.

Amsterdamdážď11
Aténypolooblačno16
Belehradpolooblačno3
Berlínoblačno6
Bratislavapolooblačno6
Bruseldážď11
Budapešťpolooblačno4
Bukurešťsnehové prehánky2
Frankfurthmlisto3
Helsinkisneženie2
Istanbuloblačno10
Kodaňdážď10
Kyjevzamračené-2
Lisabonpolooblačno15
Londýnprehánky14
Madridslnečno15
Milánopolooblačno14
Moskvazamračené-11
Oslodážď6
Parížoblačno10
Prahazamračené4
Rímpolooblačno17
Sofiasnehové prehánky3
Štokholmdážď4
Varšavadážď3
Viedeňpolooblačno6
Záhrebpolooblačno5
Ženevahmlisto5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.