Hospodársky denník
USD42,195 Sk
EUR43,041 Sk
CHF26,901 Sk
CZK1,192 Sk
  Piatok  26.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hrozba či príležitosť?


Rozvoj elektronických komunikačných infraštruktúr, hlavne internetu, náhle mení pravidlá, ktorými sa riadili manažéri organizácií dlhé desiatky rokov. Hovoríme o e-ekonomike ako o novom prostredí, v ktorom je pružné využívanie možností e-obchodu obrovskou príležitosťou pre všetkých, ktorí včas zareagujú a pohotovo prehodnotia svoje podnikateľské podmienky a predpoklady. Internet je známy ako ideálne miesto na bezprecedentný rast firiem, ktoré včera založil neznámy študent, aby sa zajtra stal milionárom. E-obchod však neignorujú ani veľké, za starých podmienok osvedčené firmy – aj pre ne je príležitosťou na ďalší rast, ponuku nových produktov a služieb alebo na interné zvyšovanie vlastnej efektívnosti. Ak ste spokojní so súčasným stavom a rast nepotrebujete, riskujete, že sa z veľkej príležitosti zrazu stane hrozba rýchleho konca. Možno namietnete, že na Slovensku zatiaľ nie sú vytvorené podmienky porovnateľné s vyspelými krajinami. Štúdia firmy Andersen Consulting v krajinách V4 ukazuje, že zaostávanie za priemerom EÚ v parametroch s významným vplyvom na rozvoj e-obchodu (napr. počet pripojení na internet na 1000 obyvateľov, náklady na prístup na internet, počet kreditných kariet na 1000 obyvateľov) nie je také priepastné, ako by sme očakávali. Tieto začiatočné podmienky sú relevantné najmä pre elektronický obchod s obyvateľstvom, v zásade však neobmedzujú e-obchod medzi podnikmi. Pre slovenské podniky je tu zjavná príležitosť využiť istú váhavosť v krajinách západnej Európy (v porovnaní s USA) a znížiť náskok tamojších firiem. Takéto snaženia by tiež mali mať plnú podporu zo strany štátu. Na slovenskom internete však zatiaľ nájdete len sporadické pokusy malých firiem — veľké nemenia svoj štýl podnikania, riešenia sú obmedzené na webovské stránky. Aj v najlepších slovenských bankách môžete cez internet nanajvýš vytvoriť jednorazový alebo trvalý platobný príkaz — pri všetkých ďalších aktívnych operáciách musíte naďalej chodiť do pobočky. „Slovenský e-banking“ je ukážkou nedocenenia možností, ktoré nové technológie poskytujú. „E-víťazi“ sa neobmedzia na vytvorenie web stránky či automatizáciu niektorých zákazníckych služieb — budú plne integrovať nové „kanály odbytu“ do celkového zákazníckeho modelu, zladeného s podnikateľskou stratégiou, budú aktualizovať celú procesnú architektúru podniku. E-obstarávanie ponúka výhody
V e-obchode medzi podnikmi možno dosiahnuť významné prínosy aj vo sfére obstarávania. Treba si však uvedomiť, že neexistuje jediné správne riešenie pre e-obstarávanie všetkých vstupov, ktoré podnik potrebuje. Vaša stratégia na tomto úseku by mala zohľadňovať dva kľúčové faktory: strategický význam nakupovanej komodity a možnosť, resp. vašu ochotu striedať dodávateľov (čo môže byť vo svete e-obchodu spojené s väčšími nákladmi). Pre obstarávanie strategických zdrojov s jedným dodávateľom (napr. výrobné komponenty) je riešením EDI prepojenie vášho plánovacieho systému so systémom dodávateľa. Pre prevádzkové zdroje s jediným dostupným dodávateľom s výhodou využijeme jeho webovskú stránku. Na obstarávanie prevádzkových zdrojov, pri ktorých sa môžeme zamerať na vybraných dodávateľov a využívať dlhodobé zmluvy, poskytuje e-obstarávanie príležitosť zabezpečiť dlhodobé prínosy. Pri klasickom prístupe je ťažké udržať dlhodobo potrebnú disciplínu v organizácii — dlhodobé kontrakty sú postupne menej rešpektované, pričom kontrola a vykazovanie týchto nákupov sú ťažké aj v prípade, že využívate štandardný ERP informačný systém. Kvalitné riešenie e-obstarávania zabezpečí využívanie dlhodobých zmlúv z jednoduchého dôvodu – pre pracovníka je omnoho príjemnejšie žiadať o nákup materiálu, ktorý v katalógu na intranete organizácie „ponúka“ vybraný dodávateľ (materiál je presne opísaný, prípadne zobrazený), ako žiadať o nákup od iného dodávateľa klasickou cestou. Aplikácia e-obstarávania zabezpečí aj schválenie požiadavky zodpovedným pracovníkom a doručenie požiadavky/objednávky dodávateľovi. Okamžitý zber údajov o uskutočnených nákupoch a ich automatické spracovanie umožní koordinátorovi nákupu rokovať v budúcnosti s dodávateľom na základe presných podkladov. Ak ste sa už rozhodli vydať sa e-cestou, nezabudnite na niekoľko dobrých rád: Požadované spôsobilosti, poradie ich realizácie, ako aj použitú technológiu treba určiť na základe čo najpresnejšie vyčíslených prínosov pre podnik. Gestormi projektov musia byť vrcholoví manažéri podniku (úroveň viceprezidentov) a musia sa aktívne podieľať na ich vedení. IT poskytuje zdroje na podporu implementácie novej technológie — aktivizácia IT však nepostačuje. Treba zmeniť procesy, musia sa zmeniť ľudia, často i stratégia podniku. Pri viacerých iniciatívach je potrebné silné riadenie celého Programu zmien, ktoré zabezpečí zladenie všetkých projektov — jeden integrovaný plán s jedným vedúcim. Erik Heveši
Manažér pre spoluprácu s priemyselnými podnikmi
Andersen Consulting, s. r. o., Bratislava

Amsterdamdážď11
Aténypolooblačno16
Belehradpolooblačno3
Berlínoblačno6
Bratislavapolooblačno6
Bruseldážď11
Budapešťpolooblačno4
Bukurešťsnehové prehánky2
Frankfurthmlisto3
Helsinkisneženie2
Istanbuloblačno10
Kodaňdážď10
Kyjevzamračené-2
Lisabonpolooblačno15
Londýnprehánky14
Madridslnečno15
Milánopolooblačno14
Moskvazamračené-11
Oslodážď6
Parížoblačno10
Prahazamračené4
Rímpolooblačno17
Sofiasnehové prehánky3
Štokholmdážď4
Varšavadážď3
Viedeňpolooblačno6
Záhrebpolooblačno5
Ženevahmlisto5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.