|
|||||||||||||||||
Piatok 26.Novembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hrozba či príležitosť?Rozvoj elektronických komunikačných infraštruktúr, hlavne internetu, náhle mení pravidlá, ktorými sa riadili manažéri organizácií dlhé desiatky rokov. Hovoríme o e-ekonomike ako o novom prostredí, v ktorom je pružné využívanie možností e-obchodu obrovskou príležitosťou pre všetkých, ktorí včas zareagujú a pohotovo prehodnotia svoje podnikateľské podmienky a predpoklady. Internet je známy ako ideálne miesto na bezprecedentný rast firiem, ktoré včera založil neznámy študent, aby sa zajtra stal milionárom. E-obchod však neignorujú ani veľké, za starých podmienok osvedčené firmy aj pre ne je príležitosťou na ďalší rast, ponuku nových produktov a služieb alebo na interné zvyšovanie vlastnej efektívnosti. Ak ste spokojní so súčasným stavom a rast nepotrebujete, riskujete, že sa z veľkej príležitosti zrazu stane hrozba rýchleho konca. Možno namietnete, že na Slovensku zatiaľ nie sú vytvorené podmienky porovnateľné s vyspelými krajinami. Štúdia firmy Andersen Consulting v krajinách V4 ukazuje, že zaostávanie za priemerom EÚ v parametroch s významným vplyvom na rozvoj e-obchodu (napr. počet pripojení na internet na 1000 obyvateľov, náklady na prístup na internet, počet kreditných kariet na 1000 obyvateľov) nie je také priepastné, ako by sme očakávali. Tieto začiatočné podmienky sú relevantné najmä pre elektronický obchod s obyvateľstvom, v zásade však neobmedzujú e-obchod medzi podnikmi. Pre slovenské podniky je tu zjavná príležitosť využiť istú váhavosť v krajinách západnej Európy (v porovnaní s USA) a znížiť náskok tamojších firiem. Takéto snaženia by tiež mali mať plnú podporu zo strany štátu. Na slovenskom internete však zatiaľ nájdete len sporadické pokusy malých firiem veľké nemenia svoj štýl podnikania, riešenia sú obmedzené na webovské stránky. Aj v najlepších slovenských bankách môžete cez internet nanajvýš vytvoriť jednorazový alebo trvalý platobný príkaz pri všetkých ďalších aktívnych operáciách musíte naďalej chodiť do pobočky. Slovenský e-banking je ukážkou nedocenenia možností, ktoré nové technológie poskytujú. E-víťazi sa neobmedzia na vytvorenie web stránky či automatizáciu niektorých zákazníckych služieb budú plne integrovať nové kanály odbytu do celkového zákazníckeho modelu, zladeného s podnikateľskou stratégiou, budú aktualizovať celú procesnú architektúru podniku. E-obstarávanie ponúka výhody V e-obchode medzi podnikmi možno dosiahnuť významné prínosy aj vo sfére obstarávania. Treba si však uvedomiť, že neexistuje jediné správne riešenie pre e-obstarávanie všetkých vstupov, ktoré podnik potrebuje. Vaša stratégia na tomto úseku by mala zohľadňovať dva kľúčové faktory: strategický význam nakupovanej komodity a možnosť, resp. vašu ochotu striedať dodávateľov (čo môže byť vo svete e-obchodu spojené s väčšími nákladmi). Pre obstarávanie strategických zdrojov s jedným dodávateľom (napr. výrobné komponenty) je riešením EDI prepojenie vášho plánovacieho systému so systémom dodávateľa. Pre prevádzkové zdroje s jediným dostupným dodávateľom s výhodou využijeme jeho webovskú stránku. Na obstarávanie prevádzkových zdrojov, pri ktorých sa môžeme zamerať na vybraných dodávateľov a využívať dlhodobé zmluvy, poskytuje e-obstarávanie príležitosť zabezpečiť dlhodobé prínosy. Pri klasickom prístupe je ťažké udržať dlhodobo potrebnú disciplínu v organizácii dlhodobé kontrakty sú postupne menej rešpektované, pričom kontrola a vykazovanie týchto nákupov sú ťažké aj v prípade, že využívate štandardný ERP informačný systém. Kvalitné riešenie e-obstarávania zabezpečí využívanie dlhodobých zmlúv z jednoduchého dôvodu pre pracovníka je omnoho príjemnejšie žiadať o nákup materiálu, ktorý v katalógu na intranete organizácie ponúka vybraný dodávateľ (materiál je presne opísaný, prípadne zobrazený), ako žiadať o nákup od iného dodávateľa klasickou cestou. Aplikácia e-obstarávania zabezpečí aj schválenie požiadavky zodpovedným pracovníkom a doručenie požiadavky/objednávky dodávateľovi. Okamžitý zber údajov o uskutočnených nákupoch a ich automatické spracovanie umožní koordinátorovi nákupu rokovať v budúcnosti s dodávateľom na základe presných podkladov. Ak ste sa už rozhodli vydať sa e-cestou, nezabudnite na niekoľko dobrých rád: Požadované spôsobilosti, poradie ich realizácie, ako aj použitú technológiu treba určiť na základe čo najpresnejšie vyčíslených prínosov pre podnik. Gestormi projektov musia byť vrcholoví manažéri podniku (úroveň viceprezidentov) a musia sa aktívne podieľať na ich vedení. IT poskytuje zdroje na podporu implementácie novej technológie aktivizácia IT však nepostačuje. Treba zmeniť procesy, musia sa zmeniť ľudia, často i stratégia podniku. Pri viacerých iniciatívach je potrebné silné riadenie celého Programu zmien, ktoré zabezpečí zladenie všetkých projektov jeden integrovaný plán s jedným vedúcim. Erik Heveši Manažér pre spoluprácu s priemyselnými podnikmi Andersen Consulting, s. r. o., Bratislava |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |