Hospodársky denník
USD42,195 Sk
EUR43,041 Sk
CHF26,901 Sk
CZK1,192 Sk
  Piatok  26.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Internet – obchodný dom nasledujúceho tisícročia


Určite nikto z nás nepochybuje o tom, že žijeme v informačnom veku. Bez informačných technológií a informačných systémov si už dnes rozvoj nevieme ani predstaviť. Kým v začiatkoch informačných technológií trvalo spracovanie informácií niekoľko dní, či v horšom prípade aj týždňov, dnes si uvedomujeme, že úspešnosť firmy na trhu závisí od jej schopnosti získať, spracovať a využiť informácie vo veľmi krátkom čase. Rýchlosť rozhoduje. Zmenu obchodných procesov, ako aj zmenu požiadaviek a potrieb trhu budú môcť nasledovať len tí, ktorí využijú všetky prednosti digitálneho toku informácií. Ťažisko činnosti firiem sa tak presunie do sféry služieb a otvoria sa ďalšie možnosti v oblasti uspokojovania potrieb a požiadaviek zákazníkov na vyššej kvalitatívnej úrovni. Prístup k informáciám by mali mať nielen manažéri firiem na všetkých riadiacich stupňoch, ale prístup k informáciám o firme by mal mať aj zákazník. Vo vyspelých krajinách platí, že kto nie je na internete, neexistuje. Internet sa stal serióznou distribučnou cestou a firmy sa musia o elektronický obchod zaujímať aj preto, aby obstáli v konkurencii. Na Slovensku je ešte pomerne málo firiem, ktoré nasledujú svetový trend a využívajú možnosti internetu na svoju prezentáciu, predaj či priamy kontakt so zákazníkom. V blízkej budúcnosti však možno očakávať, že práve internet sa stane hlavným informačným kanálom, ktorým sa budú sprostredkúvať akékoľvek informácie. „Informačné technológie menia podobu celej ekonomiky, správanie sa podnikateľov i zákazníkov. Nejde len o e-mail, e-komerciu, e-obchod. Ide o ťeŤ ako ekonomickú príležitosť.“ William Daley, minister obchodu USA. Podľa: Gates, B.: Byznys rychlostí myšlenky. Jak uspět v digitálním věku. Management Press, Praha 1999, str. 71 Internet predstavuje moderný nástroj posledných rokov 20. storočia, ktorý zásadným spôsobom mení a uľahčuje spôsob komunikácie medzi ľuďmi, odstraňuje geografické bariéry a skracuje vzdialenosti. Je nevyčerpateľným zdrojom informácií a poučenia o všetkom, čím sa ľudia na svete zaoberajú. Možno ho považovať za najväčší svetový trh tovarov, informácií a služieb. Od roku 1969, keď americká agentúra ARPA prišla s myšlienkou prepojiť jednotlivé počítačové systémy univerzít a federálnych výskumných stredísk medzi sebou, prešiel internet dlhú cestu. Kým v roku 1981 bolo prostredníctvom siete prepojených ešte len 213 hostiteľských počítačov, v roku 1987, keď vznikol World Wide Web, bolo v sieti 150 000 a v roku 1991 už 700 000 hostiteľských počítačov. Najprestížnejším projektom v oblasti využívania informácií na internete bol projekt Globálna informačná infraštruktúra, ktorý vznikol v roku 1994 v USA. Jeho cieľom bolo odstránenie všetkých bariér prístupu k informačným zdrojom, a tým ich maximálna demokratizácia. Vývoj v informačných technológiách napreduje veľmi rýchlo. Dnes, tridsať rokov od vzniku prvej myšlienky o internete, je možné prostredníctvom siete prenášať zvuk, grafický obraz, animácie, videosekvencie, je možné prezrieť si trojdimenzionálny priestor, chytiť a skúmať predmety, prechádzať z miestnosti do miestnosti... Komerčné využívanie Internetu začalo v roku 1990, čo prinieslo následne jeho neuveriteľne rýchly rast. V roku 1994 dosiahol elektronický obchod výšku 200 miliónov dolárov pri 15 miliónoch pripojených používateľov. Každý týždeň je internet bohatší o 3000 hodín videa, 90 000 hodín audiozáznamov, vzniká v priemere 300 000 nových www. stránok. Na internete nezáleží, či ide o veľkú alebo malú firmu. Internet otvára netušené možnosti pre každého. Malé firmy tu môžu súťažiť s kapitálovo silnými spoločnosťami, pričom šance na úspech sú vyrovnané. Virtuálny obchod totiž nepotrebuje ohurujúce kancelárske priestory a vytvoriť webovské stránky je lacnejšie ako platiť drahý prenájom priestorov. Osobný prístup k zákazníkom a cena nižšia, ako ponúkajú hypermarkety pri porovnateľných produktoch, sú konkurenčné výhody obchodovania na internete. Samozrejme, to všetko za využitia najnovších technológií, ako DataWarehouse, DataMart, Call Centre, Sales Automation systémy a marketingové systémy. V tejto súvislosti je nevyhnutné, aby sa na internete prezentovali aj slovenské firmy. Netreba čakať. Elektronický obchod – elektronické prepojenie business operácií zákazníkov, dodávateľov a partnerov - je otvorený pre každého. Využívanie možností, ktoré internet poskytuje, zvyšuje konkurencieschopnosť firiem na trhu. Virtuálne prezentácie za zlomok ceny, ktorá by sa musela platiť pri ich tlačenej forme, možnosť okamžitej aktualizácie prezentovaných informácií, priame oslovovanie zákazníkov, získavanie informácií o jednotlivých segmentoch trhu, ako aj aktivizácia zákazníkov pri vyhľadávaní produktov sú charakteristiky internetu, ktoré ho predurčujú stať sa najväčším obchodným domom nového tisícročia. Doc. Ing. Alžbeta Kiráľová, CSc.
riaditeľka divízie PR
SOFTIP, a. s.

Amsterdamdážď11
Aténypolooblačno16
Belehradpolooblačno3
Berlínoblačno6
Bratislavapolooblačno6
Bruseldážď11
Budapešťpolooblačno4
Bukurešťsnehové prehánky2
Frankfurthmlisto3
Helsinkisneženie2
Istanbuloblačno10
Kodaňdážď10
Kyjevzamračené-2
Lisabonpolooblačno15
Londýnprehánky14
Madridslnečno15
Milánopolooblačno14
Moskvazamračené-11
Oslodážď6
Parížoblačno10
Prahazamračené4
Rímpolooblačno17
Sofiasnehové prehánky3
Štokholmdážď4
Varšavadážď3
Viedeňpolooblačno6
Záhrebpolooblačno5
Ženevahmlisto5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.