|
|||||||||||||||||
Piatok 26.Novembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ako nše firmy ovplyvní elektronické obchodovanie?Andy Grove, najvyšší riaditeľ Intelu, tvrdí, že do piatich rokov budú všetky firmy internetovskými, alebo nebudú firmami vôbec. Odkiaľ tá sebaistota a prečo to tvrdí? Alebo vlastne, týka sa to aj mňa a našej firmy? Ak by bola naša firma spojená s našimi zákazníkmi a našimi dodávateľmi elektronicky do elektronického reťazca, objednávky zákazníkov by sa okamžite dostali cez určitý systém až k našim dodávateľom. Boli by sme rýchlejší a pravdepodobne aj lacnejší. Ak by v tom reťazci mali podobné napojenie systémov aj naši zákazníci a dodávatelia, výsledkom tohto procesu by bolo dramatické znižovanie nákladov v celom reťazci a vyššia rýchlosť pri dodávkach tovaru alebo služieb. Konkurenčná výhoda vznikajúca z takéhoto prepojenia by stála minimálne za úvahu. Ak sa naša firma rozhodne sprístupniť informácie o jednotlivých výrobkoch alebo službách (napr. technické parametre, požiadavky na údržbu, náhradné dielce, nové verzie a pod.), a tak umožní prístup k ich objednávaniu, posunie sa do vyššej ligy v úrovni služieb zákazníkom. A ak by sme ešte dokázali umožniť, aby si jednotliví zákazníci sami cez internet overili stav svojich objednávok, stav ich rozpracovanosti a aktualizovanú lehotu dodávky, odbremenili by sme našich zamestnancov. Navyše, ak by sme boli schopní umožniť nášmu predajcovi vstúpiť priamo do nášho podnikového systému počas jeho návštevy zákazníka a okamžite overiť stav na sklade, potvrdiť lehotu dodávky, skontrolovať výšku a počet jeho neuhradených faktúr, prípadne priamo objednať chýbajúce časti dodávky od našich dodávateľov, bol by náš predajca oveľa výkonnejší a lacnejší. V prípade prístupu cez mobilný telefón predajcu alebo internetový prehliadač na monitore zákazníka riešenie by bolo jednoduché a lacné. Network efekt Ak je naša firma dodávateľom spoločnosti, ktorá už používa podobný otvorený systém, je veľmi pravdepodobné, že nás bude žiadať, aby som sa zapojil do reťazca. Uvedomí si totiž, že zníženie nákladov, zefektívnenie podnikových procesov, zvýšenie príjmov a z toho plynúce konkurenčné výhody, sa budú môcť ďalej rozširovať, ak náš podnik začne pracovať podobným spôsobom. Tento tlak a požiadavky na prispôsobenie sa novému druhu spolupráce nazývajú odborníci zaoberajúci sa elektronickým obchodovaním network efekt alebo sieťový efekt. V ktorých priemyselných odvetviach bude tento efekt silnejší a kedy bude pôsobiť? Forrester research, americká firma pôsobiaca v oblasti marketingových prieskumov a analýz informačných technológií, spracovala začiatkom tohto roka odhad, ktoré priemyselné odvetvia budú kedy týmto efektom postihnuté (pozri obr.). Každé priemyselné odvetvie má v grafe vyznačené dva dátumy. Prvý predstavuje čas, kedy sa v tomto odvetví začínajú objavovať firmy s opísaným systémom. Druhý predstavuje čas, kedy takýto systém má tzv. kritické množstvo firiem v tomto odvetví. Keď počet firiem v odvetví dosiahne kritické množstvo, začína sa prudký rozmach opísaných systémov. Používanie takýchto systémov už potom prestáva byť konkurenčnou výhodou, ale stáva sa nevyhnutnosťou k prežitiu firmy. Takže obdobie medzi týmito dvoma predpokladanými dátumami predstavuje obdobie, v ktorom nasadenie takéhoto systému umožní firme získať konkurenčnú výhodu. Ak to trocha preženieme, po tomto období už nemusíme existovať. Preto si Andy Grove z Intelu dovolí tvrdiť vetu z úvodu tohto článku. Konkurencia Network efekt nie je jediným tlakom na pripojenie sa do reťazca. Ako v každom odvetví, veľký vplyv má aj druh konkurencie. Či je to konzervatívne, stabilné odvetvie iba s niekoľkými hráčmi, ktorí majú určitým spôsobom rozdelený trh, alebo sa nachádzame v priemysle, kde si viacerí konkurenti idú nemilosrdne po krku, využívajúc všetky spôsoby, aby získali zákazníkov? V tvrdom konkurenčnom prostredí je oveľa väčšia pravdepodobnosť, že jednotlivý hráči nasadia uvedený systém rýchlejšie. Otvára existencia elektronického obchodovania možnosti novým firmám vzniknúť a začať pôsobiť na mojom trhu? Posledné odhady investičných firiem investujúcich do podnikateľských zámerov nových firiem (hlavne v elektronickom obchodovaní, ktoré láka investorov najviac) ukazujú, že novoprišelci potrebujú často len dva roky od založenia firmy po získanie konkurenčnej výhody. To nám veľa času nenecháva, pretože takéto firmy už vznikajú. Existujú už takéto riešenia? Na Slovensku existuje niekoľko dodávateľov riešení pre riadenie firiem, patriacich do informačného priemyselného odvetvia Systémy pre plánovanie podnikových zdrojov alebo Systémy pre riadenie podnikov ( z anglického ERP: Enterprise Resource Planning alebo BMS: Business Management System), ktorých predstaviteľmi sú napríklad SAP pre väčšie systémy alebo Scala pre stredné. Mimo nich existujú aj na slovenskom trhu produkty, ponúkajúce firmám obchodovanie cez internet. Väčšinou sú to však dva rozdielne systémy, ktoré je potrebné určitým spôsobom prepojiť, napr. všetky objednávky prijaté cez internet musí pracovník, či už manuálne, alebo elektronicky, nasypať k ostatným objednávkam vnútorného podnikového systému. V tom lepšom prípade je vypracované priame prepojenie, pracujúce dávkovo v určitých intervaloch. Každé prepojenie medzi rôznymi systémami je menej výhodné ako jeden systém, či už pre poruchovosť, podporu a možný konflikt medzi dvoma dodávateľmi v prípade problémov. Efektným riešením je teda systém umožňujúci aj podnikové riadenie našej firmy aj elektronické obchodovanie medzi firmami, a to celé v jednom. Scala doteraz ponúkala len klasický podnikový systém s riadením marketingových, finančných, logistických, výrobných, servisných alebo projektových procesov firmy. Avšak posledná verzia Scala 5.1, uvedená oficiálne na slovenský trh v októbri 1999, ponúka ako nadstavbu nad klasický informačný systém možnosť elektronického obchodovania, nazvanú Scala.Solutions. Znamená to existenciu jedného systému umožňujúceho všetky tieto činnosti s jedným zdrojom dát (eliminujúceho požiadavky na presypávanie) a v reálnom čase (takže náš obchodný zástupca v Nemecku nepovie: Podľa posledných údajov máme na sklade 36 kusov profilu Y, ale sediac za internetovým prehliadačom nášho zákazníka povie: Momentálne máme na sklade 36 kusov profilu Y, ale môžem okamžite objednať dodatočných 14 kusov s dodacou lehotou 2 týždne a zadať do výroby požiadavku na výrobu profilov Z.). Ak máme iba ten istý systém na riadenie podnikových procesov aj elektronické obchodovanie, dokážem preniesť výhody jedného systému do druhého. Napríklad: Ak je v podnikovom systéme zavedená výška kreditu 1 000 000 Sk pre zákazníka Prodis (systém neumožní potvrdiť novú objednávku pre Prodis, ak má zákazník neuhradené faktúry nad túto výšku), systém pre elektronické obchodovanie nepotvrdí objednávku zákazníkovi ani pri objednávaní cez internet, ani cez mobilný telefón. Kto z nás? |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |