Prežijú iba silní a veľkí? V posledných rokoch môžeme pozorovať vo všetkých odvetviach svetovej ekonomiky všeobecné snahy o globalizáciu. Veľké a úspešné spoločnosti sa postupne stávajú univerzálnymi, keď často odkúpia úspešnú malú firmu v novom regióne alebo v inom priemyselnom odvetví. Majú obrovský potenciál, ktorý im zabezpečuje silné postavenie vo svojej hlavnej oblasti. Jednoducho by sa to dalo prirovnať ku každodennej situácii v prírode, keď veľké ryby požierajú malé, aby sa stali ešte väčšími a silnejšími. Podobná situácia sa však objavuje aj v neľútostnej konkurencii na trhu. Samozrejme, že každý chce byť ešte úspešnejší a získať ešte vyšší zisk. Veď to je aj poslaním podnikania. Každá spoločnosť musí pozorne sledovať záujmy svojich zákazníkov a využiť svoju jedinečnosť vo svoj prospech. Často sa stáva, že na trhu si pokojne nažíva niekoľko spoločností. A keď sa objaví silný protivník, ktorý je ochotný investovať do výskumu, výroby a marketingu, vtedy sa začína boj o zákazníka na život a na smrť. V nedávnej minulosti bolo možné pozorovať podobný vývoj, ktorý iniciovali hlavne úspešné ázijské spoločnosti. Ich príkladom môžu byť viaceré japonské či kórejské konglomeráty, ktorých expanzia však bola pribrzdená ničivou ázijskou krízou. Nemôžeme si však myslieť, že sa tým globalizačné snahy skončili. Je síce možné hovoriť o čiastočnom pribrzdení rastúceho tempa, ale vývoj bude napredovať rovnakým smerom. V súčasnosti však už možno hovoriť o zmene nástrojov, ktoré budú spoločnosti používať. Najväčšiu perspektívu so sebou prináša internet, ktorý ponúka nepredstaviteľné možnosti. Môžeme teda skonštatovať, že nie sila a veľkosť sú najdôležitejšou podmienkou na prežitie a úspech, ale práve schopnosť prispôsobenia sa trhu a využitia všetkých dostupných možností. Budúcnosť je v elektronickom obchode, ktorý je vo svete už pomerne dosť rozvinutý a postupne začína prenikať aj na Slovensko. Tak sa naskytá aj našim spoločnostiam šanca presadiť sa na svetových trhoch. Veď zákazníci už majú k dispozícii rôzne vyhľadávacie programy, ktoré vyhľadajú všetky ponuky požadovaných tovarov či služieb nachádzajúcich sa na internete. Základné faktory, podľa ktorých sa kupujúci najčastejšie rozhodujú, sú kvalita a cena. Kvalita našich výrobkov nezriedka dosahuje svetové parametre a ceny zvyčajne nie sú príliš vysoké, pretože naša ekonomika má viacero konkurenčných výhod v porovnaní s ostatnými krajinami. Hlavnou podmienkou budúceho rozvoja je teda nevyhnutnosť dať o sebe vedieť. Pokiaľ zákazníci o nás nevedia, nemôžu sa pre naše výrobky ani rozhodnúť. Investovanie do informačných technológií preto nie sú iba zbytočne vyhodené peniaze, ako sa ešte stále mnohí naši manažéri nazdávajú. Vladimír Gajdoš
|
Amsterdam | dážď | 11 |
Atény | polooblačno | 16 |
Belehrad | polooblačno | 3 |
Berlín | oblačno | 6 |
Bratislava | polooblačno | 6 |
Brusel | dážď | 11 |
Budapešť | polooblačno | 4 |
Bukurešť | snehové prehánky | 2 |
Frankfurt | hmlisto | 3 |
Helsinki | sneženie | 2 |
Istanbul | oblačno | 10 |
Kodaň | dážď | 10 |
Kyjev | zamračené | -2 |
Lisabon | polooblačno | 15 |
Londýn | prehánky | 14 |
Madrid | slnečno | 15 |
Miláno | polooblačno | 14 |
Moskva | zamračené | -11 |
Oslo | dážď | 6 |
Paríž | oblačno | 10 |
Praha | zamračené | 4 |
Rím | polooblačno | 17 |
Sofia | snehové prehánky | 3 |
Štokholm | dážď | 4 |
Varšava | dážď | 3 |
Viedeň | polooblačno | 6 |
Záhreb | polooblačno | 5 |
Ženeva | hmlisto | 5 |
|
|
|