Hospodársky denník
USD42,195 Sk
EUR43,041 Sk
CHF26,901 Sk
CZK1,192 Sk
  Piatok  26.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Súkromné krídla letísk


Jedinečný argentínsky model privatizácie
Eduardo Eurnekian, mediálny magnát a jeden z najbohatších podnikateľov v Argentíne, získal 30-ročnú licenciu na správu 33 letísk roztrúsených po celej krajine v najrôznejších klimatických podmienkach. Eurnekian stojí na čele argentínsko-amerického konzorcia Aeropuertos Argentina 2000, ktoré vyhralo v roku 1998 verejnú súťaž na rekonštrukciu a prevádzku najdôležitejších letísk v celej Argentíne. Na rozdiel od ostatných latinskoamerických štátov, privatizujúcich jednotlivé frakcie pozemného vybavenia leteckej dopravy, Argentína riešila problém zastaraných letísk radikálnym spôsobom, zatiaľ ojedinelým na celom kontinente. Mexiko napríklad vyčlenilo 35 z celkových 60 národných letísk a rozdelilo ich na 4 regionálne balíky. Z nich boli v prvej etape odpredané 15-percentné podiely akcií, so záväzkom ponuky odpredaja ďalších percent akcií po uplynutí 3 rokov. Po odskúšaní funkčnosti súkromnej správy chce vláda pristúpiť k odpredaju licencie na najväčšie letisko v krajine, v hlavnom meste Mexiku. V Peru začali opačne. Verejnou súťažou na hlavné letisko v Lime a potom v jednotlivých regiónoch. Súťaž už bola vyhlásená a výber majiteľa licencie bude známy do konca novembra. Chile pred polrokom sprivatizovalo správu letiska v Santiagu a v súčasnosti prebiehajú rozsiahle stavebné práce na trojnásobné zväčšenie kapacity. Majiteľom licencie sa na 30 rokov stalo čílsko-americké konzorcium. Pozornosť Latinskej Ameriky však púta argentínsky systém „vabank“, radikálny, riskantný a finančne mimoriadne náročný. Eurnekianova skupina sa zaviazala preinvestovať 2200 miliónov USD a platiť ročný poplatok argentínskej vláde 5100 miliónov USD. Finančná injekcia do rekonštrukcie je skutočne nevyhnutná. Od poslednej rozsiahlej modernizácie, pred majstrovstvami sveta vo futbale v roku 1978, argentínske letiská stratili nielen na prevádzkovej schopnosti, ale aj na bezpečnosti. Šesťdesiat percent celkovej sumy určenej na modernizáciu pohltí modernizácia dvoch letísk v Buenos Aires, medzinárodného Ezeiza a národného Jorge Newberry, ktoré sa pretransformuje na letisko krátkych letov a súkromných lietadiel. Mimo licenčných podmienok skupina Aeropuertos Argentina 2000 preinvestuje ďalšie milióny na novú prístupovú autostráda na medzinárodné letisko. Zatiaľ čo letecké spoločnosti s veľkým záujmom a nádejami na zlepšenie pracovných podmienok privítali súkromných investorov, cestujúci začínajú pociťovať bremeno uskutočňovanej modernizácie. Všetky tarify za poskytované služby sa znásobili, od pristávacích a odletových poplatkov až po parkovanie lietadiel a áut na parkoviskách. Podľa údajov United Airlines sa ročné poplatky spoločností zvýšili o 2 mil. USD. Nájomné za kancelárske priestory vyletelo z doterajších 12 USD za štvorcový meter na súčasných 40 až 60 USD. Ešte viac sa tento problém týka domácich leteckých spoločností, realizujúcich denne množstvo príletov a odletov. Pozadu nezostala ani vláda. Doterajšie letiskové poplatky cestujúcich, vyrubované vládou a plynúce do jej rozpočtu, sa zvýšili z 13 na 18 USD. Pavel Šípka
Santiago

Amsterdamdážď11
Aténypolooblačno16
Belehradpolooblačno3
Berlínoblačno6
Bratislavapolooblačno6
Bruseldážď11
Budapešťpolooblačno4
Bukurešťsnehové prehánky2
Frankfurthmlisto3
Helsinkisneženie2
Istanbuloblačno10
Kodaňdážď10
Kyjevzamračené-2
Lisabonpolooblačno15
Londýnprehánky14
Madridslnečno15
Milánopolooblačno14
Moskvazamračené-11
Oslodážď6
Parížoblačno10
Prahazamračené4
Rímpolooblačno17
Sofiasnehové prehánky3
Štokholmdážď4
Varšavadážď3
Viedeňpolooblačno6
Záhrebpolooblačno5
Ženevahmlisto5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.