Súkromné krídla letísk Jedinečný argentínsky model privatizácie Eduardo Eurnekian, mediálny magnát a jeden z najbohatších podnikateľov v Argentíne, získal 30-ročnú licenciu na správu 33 letísk roztrúsených po celej krajine v najrôznejších klimatických podmienkach. Eurnekian stojí na čele argentínsko-amerického konzorcia Aeropuertos Argentina 2000, ktoré vyhralo v roku 1998 verejnú súťaž na rekonštrukciu a prevádzku najdôležitejších letísk v celej Argentíne. Na rozdiel od ostatných latinskoamerických štátov, privatizujúcich jednotlivé frakcie pozemného vybavenia leteckej dopravy, Argentína riešila problém zastaraných letísk radikálnym spôsobom, zatiaľ ojedinelým na celom kontinente. Mexiko napríklad vyčlenilo 35 z celkových 60 národných letísk a rozdelilo ich na 4 regionálne balíky. Z nich boli v prvej etape odpredané 15-percentné podiely akcií, so záväzkom ponuky odpredaja ďalších percent akcií po uplynutí 3 rokov. Po odskúšaní funkčnosti súkromnej správy chce vláda pristúpiť k odpredaju licencie na najväčšie letisko v krajine, v hlavnom meste Mexiku. V Peru začali opačne. Verejnou súťažou na hlavné letisko v Lime a potom v jednotlivých regiónoch. Súťaž už bola vyhlásená a výber majiteľa licencie bude známy do konca novembra. Chile pred polrokom sprivatizovalo správu letiska v Santiagu a v súčasnosti prebiehajú rozsiahle stavebné práce na trojnásobné zväčšenie kapacity. Majiteľom licencie sa na 30 rokov stalo čílsko-americké konzorcium. Pozornosť Latinskej Ameriky však púta argentínsky systém vabank, radikálny, riskantný a finančne mimoriadne náročný. Eurnekianova skupina sa zaviazala preinvestovať 2200 miliónov USD a platiť ročný poplatok argentínskej vláde 5100 miliónov USD. Finančná injekcia do rekonštrukcie je skutočne nevyhnutná. Od poslednej rozsiahlej modernizácie, pred majstrovstvami sveta vo futbale v roku 1978, argentínske letiská stratili nielen na prevádzkovej schopnosti, ale aj na bezpečnosti. Šesťdesiat percent celkovej sumy určenej na modernizáciu pohltí modernizácia dvoch letísk v Buenos Aires, medzinárodného Ezeiza a národného Jorge Newberry, ktoré sa pretransformuje na letisko krátkych letov a súkromných lietadiel. Mimo licenčných podmienok skupina Aeropuertos Argentina 2000 preinvestuje ďalšie milióny na novú prístupovú autostráda na medzinárodné letisko. Zatiaľ čo letecké spoločnosti s veľkým záujmom a nádejami na zlepšenie pracovných podmienok privítali súkromných investorov, cestujúci začínajú pociťovať bremeno uskutočňovanej modernizácie. Všetky tarify za poskytované služby sa znásobili, od pristávacích a odletových poplatkov až po parkovanie lietadiel a áut na parkoviskách. Podľa údajov United Airlines sa ročné poplatky spoločností zvýšili o 2 mil. USD. Nájomné za kancelárske priestory vyletelo z doterajších 12 USD za štvorcový meter na súčasných 40 až 60 USD. Ešte viac sa tento problém týka domácich leteckých spoločností, realizujúcich denne množstvo príletov a odletov. Pozadu nezostala ani vláda. Doterajšie letiskové poplatky cestujúcich, vyrubované vládou a plynúce do jej rozpočtu, sa zvýšili z 13 na 18 USD. Pavel Šípka Santiago
|
Amsterdam | dážď | 11 |
Atény | polooblačno | 16 |
Belehrad | polooblačno | 3 |
Berlín | oblačno | 6 |
Bratislava | polooblačno | 6 |
Brusel | dážď | 11 |
Budapešť | polooblačno | 4 |
Bukurešť | snehové prehánky | 2 |
Frankfurt | hmlisto | 3 |
Helsinki | sneženie | 2 |
Istanbul | oblačno | 10 |
Kodaň | dážď | 10 |
Kyjev | zamračené | -2 |
Lisabon | polooblačno | 15 |
Londýn | prehánky | 14 |
Madrid | slnečno | 15 |
Miláno | polooblačno | 14 |
Moskva | zamračené | -11 |
Oslo | dážď | 6 |
Paríž | oblačno | 10 |
Praha | zamračené | 4 |
Rím | polooblačno | 17 |
Sofia | snehové prehánky | 3 |
Štokholm | dážď | 4 |
Varšava | dážď | 3 |
Viedeň | polooblačno | 6 |
Záhreb | polooblačno | 5 |
Ženeva | hmlisto | 5 |
|
|
|