Hospodársky denník
USD41,541 Sk
EUR43,674 Sk
CHF27,242 Sk
CZK1,192 Sk
  Streda  3.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Malý pomocník čo chráni i... poteší


„Konečne niečo, čo hádam pomôže našim deťom preklenúť bariéry ostychu a nebudú mať problém vypýtať si v trafike alebo obchode kondóm. Zvedavosť mladých ľudí sa odstrániť nedá, ale informovanosťou môžeme zabrániť potratom, vírusovým ochoreniam a nežiaducim tehotenstvám. Ten nápad s tým symbolom bol fakt dobrý, pretože určite oslovil najmä ...násťročných, ktorí to už nemusia kresliť na každý druhý plot, prípadne školský záchod," názor školskej psychologičky, ktorá tak reagovala prostredníctvom internetu na pútače rozmiestnené po Bratislave. (pozri snímka)

O čo ide? Z pútačov to asi nikto presne neuhádne, hoci symbol je známy každému. Je poburujúci, či urážajúci? Je odsúdeniahodný, či na usmiatie? My nebude moralizovať, nech si každý urobí úsudok sám. V každom prípade takéto veľkoplošné plagáty, ktoré sa v uplynulých dňoch objavili v hlavnom meste Slovenska, sú výzvou, výkrikom, provokujúcim činom na zamyslenie, čo autor chce povedať, na čo poukázať. Ide o reklamu, ktorú ťažko okamžite pochopiť - o reklamu na... kondómy, prostriedok ochraňujúci pred prípadnými nepriaznivými dôsledkami pohlavného styku. „Najprv som si myslela, že nejakí chalani vyšli večer von, trochu si zasprejovať. Potom som zistila, že to má byť seriózna kampaň, ale nevedela som na čo, teraz už viem. Je to fajn,“ dievča z internetu. Téma je výsostne aktuálna. Stačí sa vnoriť do čísel štatistík a zistíme, ako sa napríklad geometrickým radom (našťastie, u nás ešte takým tempom nie, ale inde áno) rozširujú životunebezpečné choroby (aids a iné), ktorých prenosu sa dá vhodnou ochranou zabrániť, ako závratne rastie populácia... Veď o 50 rokov, a toho sa dožije ešte súčasná mladá generácia, nás bude na tejto planéte dvojnásobok, teda 12 miliárd (!). Z histórie kondómu
Kondóm ochraňoval už starých Egypťanov pred nepríjemnými chorobami. Svedectvo o používaní kondómov v Európe poskytujú jaskynné maľby pri Combarelles vo Francúzsku z roku 100 až 200 nášho letopočtu. Pôvod názvu mužskej ochrany nie je dodnes vyriešený. Vraj dostal meno po dvornom lekárovi kráľa Karola II. Ďalšia teória je, že pomenovanie pre tento typ mužskej ochrany má základ v latinskom slove „condus“, čo je v preklade nádoba, schránka alebo nádrž. „Anglický jazdecký plášť“ - tak nazval kondóm v 19. storočí svetoznámy milovník žien Casanova. O revolúciu vo výrobe kondómov sa v roku 1843 postarali páni Goodyear a Hancock vynájdením vulkanickej gumy. V tridsiatych rokoch bola nahradená krepová guma moderným spracovaním tekutého latexu. Táto technika dodnes slúži ako základ výroby. Je tu koniec milénia, začína sa ďalšie. Prichádza nová doba, nové životné trendy, a to aj v láske a milovaní. V súčasnosti radi hovoríme o tom, čo by malo prežiť nasledujúcich tisíc rokov. Ak by ho neprežila táto malá pomôcka, s ľudstvom by bolo asi zle-nedobre. Nová značka LifeStyles
Na slovenský trh prichádza nový výrobok - americké kondómy pod značkou LifeStyles. Dostať ich napríklad v sieti obchodných domov Billa a Tesco, ale aj v drogériách. Predpokladá sa, že ich podiel predajnosti na slovenskom trhu s prezervatívmi môže byť už teraz asi päť percent. Niektoré druhy obsahujú látky ničiace mužské spermie, iné majú vrúbkovanie, ktoré spraví z mužov výkonnejších milovníkov, ďalšie sú farebné na „sviatočné príležitosti“... „Môžete priniesť nejaký zvyšný pútač na dvere mojej ambulancie?" otázka lekára na internete.

Najpredávanejšími zahraničnými značkami u nás sú Durex, Condomis, Himeros, ako aj Primeros a Vulkan. Prieskumy o používaní prezervatívov na Slovensku z obdobia február 1999 hovoria, že u nás sa mesačne investuje do týchto ochranných prostriedkov asi 10 miliónov Sk, pričom v súčasnosti to už môže byť 15 miliónov Sk. S pochopením
Cieľom kampane s pútačmi, ktorá je prirovnávaná úderu kladiva do hlavy, je vyprovokovať najmä mladých ľudí k zamysleniu sa nad touto problematikou, a tých, ktorí majú možnosť k nazretiu do internetu (www.lifestyles.sk). Autorom kampane ide nielen o obchod, ale aj o boj proti aids, hepatitíde a o prevenciu proti potratom. „Ak by sme sa mládeži prihovárali jazykom štyridsaťročných či ešte starších, potom sa nečudujme, že sa deje to, čo sa deje a že deti mávajú deti,“ hovoria pracovníčky agentúry public relations Orloff A. Bohinská a D. Garbierová, ktoré zabezpečujú tento reklamný projekt. „Na internete sme zaregistrovali tisícsto návštev za prvé tri dni reklamnej kampane, čo je za tak krátky čas obrovský úspech v tejto oblasti komunikácie na Slovensku. Desiatky návštevníkov stránky vyslovilo zatiaľ svoj názor. Ľudia majú možnosť otvorene a anonymne sa vyjadriť k tejto téme,“ dodáva riaditeľka a manažérka uvedenej agentúry. Ako sme si overili, výrazne prevládajú pozitívne reakcie na túto pálčivú tému. Z vyjadrení čitateľov v prvých dňoch kampane len tri reakcie boli odmietavé. Ako upozorňujú pracovníčky agentúry, vedia však aj o negatívnych ohlasoch, napríklad predstaviteľa mestskej časti Bratislavy - Ružinova. „Keď si spomeniem na svoju sexuálnu výchovu od rodičov, tak si nespomínam na nič. A moja dcéra si asi tiež na nič nespomenie, a tak ju upozorním aspoň na stránku v internete," Paľo z internetu. Na záver...
Ako práve v týchto dňoch odznelo v médiách, na Slovensku sa výskyt pohlavných chorôb stále rozširuje. V erotických salónoch, ale aj u voľne „pracujúcich“ dievčat. A polícia je proti pouličným dámam bezmocná, môže v podstate len skontrolovať ich totožnosť a na krátky čas ich zadržať... „Zem je síce guľatá, ale miluje sa na každom rohu,“ postreh z internetu. Poznáte tieto?
Pýta sa dcéra svojho ocka - indiánskeho náčelníka: „Tatko, prečo sa môj braček volá Divoký Vietor?“ „Vieš dcérka, pretože, keď som sa vtedy s tvojou mamičkou miloval, fúkal divoký vetrisko.“ „A prečo sa moja sestrička volá Veľká Búrka?“ „Lebo vtedy, keď som bol spolu s mamičkou, vonku pršalo a bola hrozná búrka.“ „A prečo sa pýtaš Prasknutá Gumka?“ spýtal sa ocko-náčelník. Viete, ako spoznáte v milovníkovi mechanika závodov Formuly 1? Tak, že za osem sekúnd stihne vymeniť štyri gumy... Andrej Pokojný
Text pod machuľu:
Unikátny malý hlinený štítkový antropomorfný idol z Cífera-Páca. Mladšia doba kamenná - neolit (5000 rokov pred n. l.)

Amsterdamoblačno16
Atényslnečno24
Belehradoblačno18
Berlínoblačno15
Bratislavapolooblačno15
Bruseloblačno15
Budapešťpolooblačno17
Bukurešťslnečno19
Frankfurtoblačno15
Helsinkioblačno9
Istanbulslnečno18
Kodaňdážď11
Kyjevdážď10
Lisabonpolooblačno21
Londýnoblačno17
Madridoblačno20
Milánooblačno18
Moskvaprehánky6
Oslodážď10
Parížpolooblačno18
Prahapolooblačno13
Rímpolooblačno24
Sofiaslnečno18
Štokholmprehánky10
Varšavapolooblačno14
Viedeňpolooblačno15
Záhreboblačno23
Ženevapolooblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.