Hospodársky denník
USD41,541 Sk
EUR43,674 Sk
CHF27,242 Sk
CZK1,192 Sk
  Streda  3.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Šokujúce umenie


Umenie je vraj výrazom doby, v ktorej vzniká. Naša éra etnických čistiek, drog a komunikácie prostredníctvom internetu dala vzniknúť niektorým skutočne šokujúcim dielam. Mŕtva ovca plávajúca vo formaldehyde, človek poliaty býčou krvou alebo lebka pokrytá striebrom sú podľa názorov ich autorov odrazom dnešnej doby a výzvou spoločnosti. Autori týchto neobvyklých diel sa hlásia k postmodernistom či neoviktoriánskemu umeniu. Podľa Briana Sewella, umeleckého kritika britského Evening Standard, vyvoláva ich avantgardné umenie

„silné emociálne reakcie a šokuje tak trochu infantilným spôsobom. Zaujme podobne ako groteska na pár sekúnd. Ľudia sa zarazia či zasmejú, a viac o tom nepremýšľajú“. Celkom iný názor na nové formy umenia má kurátor známej londýnskej Tateovej galérie Simon Wilson. Tvrdí, že nové umenie má väčšiu vypovedaciu hodnotu ako tradičné dekoratívne umenie, pretože núti človeka zamyslieť sa nad vlastnou existenciou, životom, smrťou, sexom, náboženstvom... Podľa Wilsona sme sa naučili posudzovať umenie meradlami, ktoré už neplatia. Nikto nemá presnú predstavu, čo vlastne umenie znamená. Súčasné šokujúce umenie odráža útoky mnohých kritikov. Skupina nazvaná Nové metafyzické hnutie, ktorú vedie básnik Peter Abbs, vydala dokonca manifest o tom, že sa dnes ktokoľvek môže stať umelcom, aj keď nevie nič viac ako iba šokovať. Umeleckí kritici tvrdia, že dnešní umelci sú leniví a nechcú sa učiť zložité techniky. A preto mnohé produkty moderného umenia sú vlastne nekonečne hlúpe. Podľa psychológov má priemerný človek vážne problémy s tým, ako toto nové, šokujúce umenie chápať. Pre väčšinu ľudí je dôležité, či sú jeho tvorcovia slávni alebo aspoň známi a koľko sa toho o nich vie. Ľudia väčšinou nekupujú tieto diela preto, že im pripadajú krásne, ale preto, že sú to výtvory výstredné. A najčastejšie preto, že ich stvoril módny autor, o ktorom veľa počuli alebo čítali. To, prirodzene, vyvoláva honbu za popularitou, snahu dostať sa za každú cenu na stránky novín, časopisov, do rozhlasových či televíznych programov. Čím sú diela výstrednejšie, tým s väčšou určitosťou sa dá predpokladať, že sa o ich autorovi bude hovoriť. Oveľa dôležitejšie je dnes upútať pozornosť verejnosti, ako byť vskutku dobrým umelcom. Mnoho umeleckých kritikov tvrdí, že situácia sa iba opakuje. Pripomínajú, že za celý život predal van Gogh jediný obraz a dnes patrí medzi najslávnejších svetových maliarov. V jeho dobe by nikto neveril, že sa za jeho diela budú platiť desiatky miliónov dolárov. Ak by to bol vtedy ktosi tvrdil, boli by ho všetci považovali za blázna. Problém je však v tom, že van Goghove Slnečnice vyvolali síce búrku kritiky, pretože ich štýl nezodpovedal vtedajším normám, ale pritom spĺňali estetické kritériá krásy, čo sa o dnešných dielach povedať nedá. I napriek tomu však niektorí odborníci pripúšťajú, že sa na ne ľudia budú možno o niekoľko rokov pozerať rovnako nadšene, ako sa my dnes pozeráme na impresionistické obrazy, ktoré boli voľakedy tiež odsudzované. (buj)
text pod snímky
1/ Plastika Jeffa Coonsa s Cicciolinou.
2/ Dielo Sarah Lucasovej, ktoré vyvolalo mimoriadne pohoršenie.

Amsterdamoblačno16
Atényslnečno24
Belehradoblačno18
Berlínoblačno15
Bratislavapolooblačno15
Bruseloblačno15
Budapešťpolooblačno17
Bukurešťslnečno19
Frankfurtoblačno15
Helsinkioblačno9
Istanbulslnečno18
Kodaňdážď11
Kyjevdážď10
Lisabonpolooblačno21
Londýnoblačno17
Madridoblačno20
Milánooblačno18
Moskvaprehánky6
Oslodážď10
Parížpolooblačno18
Prahapolooblačno13
Rímpolooblačno24
Sofiaslnečno18
Štokholmprehánky10
Varšavapolooblačno14
Viedeňpolooblačno15
Záhreboblačno23
Ženevapolooblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.