Hospodársky denník
USD41,541 Sk
EUR43,674 Sk
CHF27,242 Sk
CZK1,192 Sk
  Streda  3.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Svetové i domáce spory o značku

Súdy rozhodujú, kto môže názov používať

Je to u nás dosť rozšírený jav, že výrobky nesúce označenie svetoznámych výrobcov sa dajú kúpiť veľmi lacno na trhu. Lenže takéto „tričko od Versaceho“ má k Versacemu dosť ďaleko. Asi tak, ako je odtiaľto do juhovýchodnej Ázie. Jednoducho falzifikát a parazitovanie na značke. Ak by o to išlo, mohla by sa záležitosť dostať pred súd. Spory o ochrannú známku nie sú zase tak zriedkavá vec. A občas sa takáto záležitosť dostane aj do reklamného šotu. Takýto nápad vo svojej reklame využil aj pivovar Budejovický Budvar, ktorý sa o značku Bud a značku Budweiser súdi s americkým pivovarom Anheuser-Busch (AB) asi v 40 krajinách. Najnovšie, po desiatich rokoch sporov, vyhral na švajčiarskych súdoch, pričom je to len druhý konečný verdikt. Najvyšší spolkový súd v Lausanne v odvolacom konaní zamietol žalobu AB, požadujúcu od Budvaru, aby v krajine vykonal výmaz tejto ochrannej známky, a naopak vyhovel proti žalobe budějovického pivovaru. Znamená to, že spoločnosť AB musí vo Švajčiarsku skončiť používanie známky Bud. Súd Budvaru zároveň uložil, aby na svojom pive tejto značky zdôraznil jeho český pôvod. Podľa zástupcov Budvaru je to jediná cesta, ako obhájiť historické duševné práva podniku, a tým aj jeho postavenie na svetových trhoch.

Podobné veci sa odohrávajú aj na našich súdoch. Asi najmedializovanejšie sú spory o názov Kofola a Becherovka. Skupina slovenských výrobcov nápoja Kofola napríklad požiadala o vymazanie registrovanej ochrannej známky Kofola, ktorú vlastní česká firma Galena. Podnetom k podaniu návrhu boli listy, ktoré poslala Galena slovenským výrobcom, ktorí nevlastnia licenciu a vyzvala ich na zastavenie výroby. Dôvodom vymazania má byť registrácia ochrannej známky na označovanie sirupov a strojových minerálnych vôd, a nie na označovanie nealkoholických nápojov. Ďalším argumentom je strata rozlišovacej schopnosti, pri ktorej môže byť ochranná známka z registra vymazaná. Stratu podľa rozlišovania spôsobila Galena, pretože licenciu na výrobu nápoja pridelila asi 15 slovenským výrobcom. A spotrebitelia pod kofolou chápu druh nápoja, nie konkrétny výrobok od konkrétneho výrobcu. Predstavitelia niektorých výrobcov konštatovali, že Galena sa v polovici tohto roka obrátila na nich so žiadosťou o zastavenie výroby kofolových nápojov, rovnako v tlači upozornila na možnosť súdnych žalôb. Podľa vedúceho obchodného útvaru Galeny Aleša Martínka sa po zrušení obchodnej známky Kofola budú môcť na slovenskom trhu ponúkať kofolové nápoje s jediným obmedzením obchodného označovania, a to, aby názov nebol úplne identický. Ak však návrh na zrušenie neprejde, Galena bude svoje produkty chrániť naďalej, a to aj pri názvoch kofole podobných. Už teraz sirup z Galeny odoberá 15 slovenských výrobcov a v tomto roku sa na Slovensko vyvezie asi 2800 ton.

(TASR, ji)

Amsterdamoblačno16
Atényslnečno24
Belehradoblačno18
Berlínoblačno15
Bratislavapolooblačno15
Bruseloblačno15
Budapešťpolooblačno17
Bukurešťslnečno19
Frankfurtoblačno15
Helsinkioblačno9
Istanbulslnečno18
Kodaňdážď11
Kyjevdážď10
Lisabonpolooblačno21
Londýnoblačno17
Madridoblačno20
Milánooblačno18
Moskvaprehánky6
Oslodážď10
Parížpolooblačno18
Prahapolooblačno13
Rímpolooblačno24
Sofiaslnečno18
Štokholmprehánky10
Varšavapolooblačno14
Viedeňpolooblačno15
Záhreboblačno23
Ženevapolooblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.