Hospodársky denník
USD42,542 Sk
EUR43,035 Sk
CHF26,845 Sk
CZK1,195 Sk
  Utorok  30.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Bude poriadok v privatizácii?


Komentuje Peter Višváder
Ak odhliadneme od niekoľkých medializovaných a súdne nedotiahnutých prípadov odstúpenia od zmlúv, prehodnotenie privatizácie, ktorým súčasná koalícia ešte v postavení opozičných strán bodovala v predvolebnom boji, je zatiaľ bez reálneho výsledku. Zoznam problematických privatizačných zmlúv, ktorého zverejnenie malo okrem iného prispieť aj k zníženiu rizika pri vstupe zahraničných investorov na byrokraticky zanešvárené a pomalým súdnictvom charakterizované (také sú najväčšie výhrady zahraničia voči nášmu ekonomickému prostrediu) Slovensko, je stále otvorený. Vláda, ktorá tento problém sama nastolila (hoci nemožno povedať, že neprávom) a postavila si na ňom predvolebnú kampaň, sa dnes k nemu stavia laxne a posúva sa pritom do pozície mŕtveho chrobáka. Vinu zvaľuje na FNM SR. Na ten fond, o ktorom rozhoduje a riadi ho ona. Napokon sa tak neriešením problému stal z predvolebného ťaháku nepríjemný horúci zemiak. Viniť FNM SR je pohodlné, ale faktom je aj to, že zoznam problematických podnikov fond odovzdal na úrad vlády už v lete. Odvtedy je verejným tajomstvom, že materiál obsahuje formálne nedostatky, že chýbajú zodpovedajúce výstupy, návrhy riešenia v konkrétnych podnikoch. Prečo sa však za polroka nič nezmenilo smerom k lepšiemu, ak nepočítame plno rečí? Stačilo predsa, aby vláda už v lete zadala termíny nápravy, či doplnenia materiálu a dnes už mohlo byť po probléme. Zahraniční investori aj my všetci, bežní občania, sme už mohli mať jasno, o ktorých podnikoch možno pri vkladaní kapitálu na Slovensko uvažovať s minimálnym rizikom. To je aj jeden zo základných predpokladov, aby sme už prestali byť stále iba rečami držaní v nádeji, koľko investícií je rozbehnutých a ako sa o nás všetci zo zahraničia zaujímajú. Pritom čísla hovoria o opaku a keby vláda splnila v tomto smere len časť daných sľubov, investori už mohli reálne prichádzať vo väčšej miere. Nemožno však zasa povedať, že Dzurinda a spol. nič nerobia, najmä pri budovaní imidžu krajiny. Ale žiada sa viac ho prepojiť na ekonomické prostredie. Najdôležitejšia úloha pre nové vedenie FNM SR, ktoré by mal dnes parlament zvoliť, je teda jasná. Nemôžeme predsa plánovať privatizáciu ďalších podnikov, a pritom nechávať otvorené projekty z uplynulých štyroch či šiestich rokov.

Amsterdamoblačno11
Aténypolooblačno15
Belehradhmlisto-1
Berlínoblačno7
Bratislavahmlisto2
Bruseloblačno10
Budapešťhmlisto0
Bukurešťoblačno8
Frankfurtpolooblačno9
Helsinkioblačno4
Istanbuloblačno11
Kodaňdážď7
Kyjevoblačno2
Lisabonpolooblačno16
Londýnoblačno14
Madridoblačno13
Milánopolooblačno11
Moskvaoblačno-7
Oslodážď9
Parížpolooblačno13
Prahapolooblačno9
Rímpolooblačno15
Sofiaoblačno8
Štokholmdážď7
Varšavaoblačno6
Viedeňhmlisto2
Záhrebhmlisto-2
Ženevahmlisto0

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.