Bude poriadok v privatizácii? Komentuje Peter Višváder Ak odhliadneme od niekoľkých medializovaných a súdne nedotiahnutých prípadov odstúpenia od zmlúv, prehodnotenie privatizácie, ktorým súčasná koalícia ešte v postavení opozičných strán bodovala v predvolebnom boji, je zatiaľ bez reálneho výsledku. Zoznam problematických privatizačných zmlúv, ktorého zverejnenie malo okrem iného prispieť aj k zníženiu rizika pri vstupe zahraničných investorov na byrokraticky zanešvárené a pomalým súdnictvom charakterizované (také sú najväčšie výhrady zahraničia voči nášmu ekonomickému prostrediu) Slovensko, je stále otvorený. Vláda, ktorá tento problém sama nastolila (hoci nemožno povedať, že neprávom) a postavila si na ňom predvolebnú kampaň, sa dnes k nemu stavia laxne a posúva sa pritom do pozície mŕtveho chrobáka. Vinu zvaľuje na FNM SR. Na ten fond, o ktorom rozhoduje a riadi ho ona. Napokon sa tak neriešením problému stal z predvolebného ťaháku nepríjemný horúci zemiak. Viniť FNM SR je pohodlné, ale faktom je aj to, že zoznam problematických podnikov fond odovzdal na úrad vlády už v lete. Odvtedy je verejným tajomstvom, že materiál obsahuje formálne nedostatky, že chýbajú zodpovedajúce výstupy, návrhy riešenia v konkrétnych podnikoch. Prečo sa však za polroka nič nezmenilo smerom k lepšiemu, ak nepočítame plno rečí? Stačilo predsa, aby vláda už v lete zadala termíny nápravy, či doplnenia materiálu a dnes už mohlo byť po probléme. Zahraniční investori aj my všetci, bežní občania, sme už mohli mať jasno, o ktorých podnikoch možno pri vkladaní kapitálu na Slovensko uvažovať s minimálnym rizikom. To je aj jeden zo základných predpokladov, aby sme už prestali byť stále iba rečami držaní v nádeji, koľko investícií je rozbehnutých a ako sa o nás všetci zo zahraničia zaujímajú. Pritom čísla hovoria o opaku a keby vláda splnila v tomto smere len časť daných sľubov, investori už mohli reálne prichádzať vo väčšej miere. Nemožno však zasa povedať, že Dzurinda a spol. nič nerobia, najmä pri budovaní imidžu krajiny. Ale žiada sa viac ho prepojiť na ekonomické prostredie. Najdôležitejšia úloha pre nové vedenie FNM SR, ktoré by mal dnes parlament zvoliť, je teda jasná. Nemôžeme predsa plánovať privatizáciu ďalších podnikov, a pritom nechávať otvorené projekty z uplynulých štyroch či šiestich rokov.
|
Amsterdam | oblačno | 11 |
Atény | polooblačno | 15 |
Belehrad | hmlisto | -1 |
Berlín | oblačno | 7 |
Bratislava | hmlisto | 2 |
Brusel | oblačno | 10 |
Budapešť | hmlisto | 0 |
Bukurešť | oblačno | 8 |
Frankfurt | polooblačno | 9 |
Helsinki | oblačno | 4 |
Istanbul | oblačno | 11 |
Kodaň | dážď | 7 |
Kyjev | oblačno | 2 |
Lisabon | polooblačno | 16 |
Londýn | oblačno | 14 |
Madrid | oblačno | 13 |
Miláno | polooblačno | 11 |
Moskva | oblačno | -7 |
Oslo | dážď | 9 |
Paríž | polooblačno | 13 |
Praha | polooblačno | 9 |
Rím | polooblačno | 15 |
Sofia | oblačno | 8 |
Štokholm | dážď | 7 |
Varšava | oblačno | 6 |
Viedeň | hmlisto | 2 |
Záhreb | hmlisto | -2 |
Ženeva | hmlisto | 0 |
|
|
|