Hospodársky denník
USD42,542 Sk
EUR43,035 Sk
CHF26,845 Sk
CZK1,195 Sk
  Utorok  30.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Daňové prázdniny nie sú rozhodujúce


Zahraniční investori očakávajú stabilné podnikateľské prostredie Hoci vláda SR ešte začiatkom jari schválila Stratégiu podpory vstupu zahraničných investícií, štatistiky potvrdzujú, že zahraniční investori sa k nám aj tak nehrnú. Dokonca, hoci ešte nie sú k dispozícii konkrétne čísla za tretí štvrťrok 1999, kompetentní pracovníci MH SR nám potvrdili, že trend prudkého poklesu prílevu kapitálu v prvom štvrťroku tohto roka pokračuje ďalej. Preto sme v porovnaní s krajinami V4 stále na chvoste, ako ukazuje i graf č. 1. A to aj napriek faktu, že bývalá vládna garnitúra bola terajšou obviňovaná z toho, že práve svojou politikou brzdí príchod potenciálnych investorov. Vzhľadom na fakt, že spomínaná stratégia obsahuje pre zahraničných investorov také daňové a iné úľavy, o akých sa môže našim podnikateľom doslova len snívať, je na mieste otázka, prečo sa nestretávajú s očakávaným ohlasom. Ako potvrdzujú závery štúdie, ktorú spracovala jedna z poradenských organizácií Svetovej banky, príčin je neúrekom. Najmä v daňovej a v právnej oblasti. Predísť úplatkom

V súvislosti s obchodným registrom odborníci z poradenskej organizácie odporúčajú zjednodušiť proces registrácie, presunúť ho na správny orgán mimo súdneho systému a zaviesť legálnu „skrátenú“ registráciu. To znamená zápis zmien za vyšší poplatok, čím by sa predišlo obrovským úplatkom . Tie sú na Slovensku už tak bežnou praxou, že sa chápu skôr ako nepísaná povinnosť a nie úplatky. Ďalšie odporúčania sa týkajú potreby zjednodušiť požiadavku na ustanovenie zástupcu spoločnosti s miestnym trvalým pobytom, skrátenia procesu získavania nehnuteľného majetku, rozšírenia právomoci arbitrážnych sporov a podobne. K podstatným podnetom patrí aj požiadavka sprísniť ochranu menšinových akcionárov, a tak znížiť riziko vyvlastnenia zahraničných investícií zo strany manažérov či väčšinových akcionárov. Doslova paradoxne však vyznieva návrh zrušiť daňové prázdniny na daň z príjmu právnických osôb. Podľa názorov expertov zahraniční investori za prioritu považujú stabilné prostredie a rovnaké daňové zvýhodnenia aj pre domácich investorov. Vo všeobecnosti sa ako najúspešnejšia stratégia v mnohých krajinách ukázala stratégia čo najnižších daňových sadzieb, lebo v štátoch s vysokými daňami investori presúvajú zisky tam, kde sú nízke sadzby. Prieskumy medzi investormi potvrdzujú, že by uvítali zníženie sadzby dane z príjmu právnických osôb na úroveň 25 až 30 %. Ostatné odporúčania v daňovej oblasti zahŕňajú aj návrhy na jednoduchší systém odpisovania použitím prístupu združených aktív, plné umorovanie straty do budúcich období až do päť rokov, odstránenie diskriminácie voči zahraničným investorom pri dani z prevodu nehnuteľností a podobne. Múr na MF SR

Vzhľadom na skutočnosť, že uvedené odporúčania navrhovali slovenské združenia podnikateľov už pri pripomienkovaní spomínanej koncepcie, treba sa pýtať, prečo správnosť ich argumentov museli potvrdiť až experti zo zahraničia? Riaditeľ sekcie MH SR Ján Oravec k tejto téme dodal, že pôvodná podoba Stratégie podpory vstupu zahraničných investícií, ktorú spracovalo ministerstvo hospodárstva, väčšinu z návrhov slovenských podnikateľov obsahovala. Zavrhol ich však rezort financií. Keďže zahraničný kapitál je jedinou cestou ako vyriešiť problém podkapitalizovania slovenských podnikov, ešte do konca tohto roka predložia na rokovanie vládneho kabinetu materiál, v ktorom budú zahrnuté odporúčania odborníkov zo Svetovej banky. Veď už sám fakt, že pre zahraničného investora - ak je vôbec ochotný do SR prísť - je výhodnejšie postaviť projekt na zelenej lúke, ako investovať do existujúceho podniku, je alarmujúci. Ten by mal k systémovým krokom prebudiť aj tých, ktorí ešte stále nechcú pochopiť, že vysoké dane pre právnické osoby vždy zaplatia jednotlivci. Či už ako fyzické osoby, alebo spotrebitelia. Zdena Rabayová
Prílev zahraničných investícií do krajín V4
1989 až 1999/ 1. polrok (SR)
1989 1990 1991 1992 1993
ČR 700 900 2500 1400 1300 1400
SR 200 150 200 300 200 400
1994 1995 1996 1997 1998
PR 0 100 250 900 1700 1900 3700 4600 4900 5500
Maď. 150 250 1500 1600 2300 1100 4500 2150 1900

Amsterdamoblačno11
Aténypolooblačno15
Belehradhmlisto-1
Berlínoblačno7
Bratislavahmlisto2
Bruseloblačno10
Budapešťhmlisto0
Bukurešťoblačno8
Frankfurtpolooblačno9
Helsinkioblačno4
Istanbuloblačno11
Kodaňdážď7
Kyjevoblačno2
Lisabonpolooblačno16
Londýnoblačno14
Madridoblačno13
Milánopolooblačno11
Moskvaoblačno-7
Oslodážď9
Parížpolooblačno13
Prahapolooblačno9
Rímpolooblačno15
Sofiaoblačno8
Štokholmdážď7
Varšavaoblačno6
Viedeňhmlisto2
Záhrebhmlisto-2
Ženevahmlisto0

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.