|
|||||||||||||||||
Štvrtok 4.Novembra 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Majster víťazných finišovMika Häkkinen je už v elitnej spoločnosti osobností F 1 Pády a vzostupy sú sprievodnou črtou kariéry fínskeho jazdca Miku Häkkinena (31 r.). V roku 1995 sa takmer zabil pri náraze do betónových zvodidiel na tréningu v Adelaide, život mu zachránil lekár Medzinárodnej automobilovej federácie Watkins, keď mu priamo na trati prerezal krčnú trubicu a uvoľnil tak dýchacie cesty. Napriek tomu bojoval jazdec, ktorého pre prirodzený cit pre rýchlosť začali všetci prezývať Lietajúci Fín, ešte pár dní o život. Do Austrálie za ním rýchlo cestovala aj vtedajšia priateľka Erja, odvtedy po Mikovom návrate do kokpitu nevynechala zo strachu o milého ani jednu VC, v lete roku 1998 mali svadbu. Rodák z mestečka Vantaa, známy svojimi začiatkami v artistickej škole, začínal s automobilovým športom skoro. Ako trinásťročný pretekal v tíme Blue Rose, ktorého farby - biele medzikružie v modrom poli - má dodnes zachytené v dizajne prilby. Vo Fínsku je motorizmus veľmi populárny, aj mladý Mika, ktorého talent sa rýchlo prejavil, sa musel rozhodnúť pre niektorú z disciplín. V hre bolo rallye, ale aj náročnejšia cesta do formulových kategórií. Pohľad do rebríčkov rallye, kde kraľovali Fíni, ma presvedčil skúsiť to s formulou, spomína sympatický severan, ktorý pod maskou chladného víťaza skrýva citlivú povahu. Máme množstvo dobrých pretekárov, okrem mňa je napokon v súčasnosti šampiónom aj Tommi Mäkinen v automobilových súťažiach. U nás ľudia musia v náročných prírodných podmienkach dobre jazdiť. Zima je dlhá, skoro sa stmieva. Druhým dôvodom je popularita motokár, chalani už od šiestich rokov sedia celé dni za volantom. Talentovaný rýchlik považuje dodnes za najkrajší okamih života chvíľu, keď sa ho ujal iný fínsky šampión Keke Rosberg a povedal mu, že to spolu dotiahnu do F 1. Ako 20-ročný debutoval v USA v roku 1991 v kokpite Lotusu, postupne sa dostal do stajne McLaren (1993), aby sa prepracoval až medzi absolútnu špičku. Patril medzi jazdcov, čo dlho čakali na prvé víťazstvo. Mika sa z neho tešil až po 96 štartoch - v závere roku 1997. Jeho vzostup je spätý s nástupom tímu West McLaren Mercedes, ktorý s novým názvom a partnermi absolvoval v roku 1997 prvú sezónu. Šéf stajne Ron Dennis nedá na Miku dopustiť, rovnako rád má aj decentného Škóta Coultharda. Prvý raz je prvý raz, povedal na tlačovke v Suzuke staronový šampión na výzvu, aby porovnal dva za sebou idúce tituly. Tento rok som absolvoval ťažkú sezónu, počas ktorej sme si sami komplikovali situáciu. Vyhrávať titul v posledných pretekoch už akoby bolo mojou špecialitou, ale verte, je to poriadny nápor na nervy! Zažiť to neprajem nikomu z vás. Vlani som sa naťahoval s Michaelom, teraz s Eddiem, azda toho už bolo dosť, usmieval sa, aby už o chvíľu stál pred boxom Strieborných šípov obkolesený ľuďmi z anglicko-nemeckej stajne. Im všetkým patrí moja vďaka, rovnako priateľom, rodine a ďalším blízkym ľuďom, čo mi pomohli zachovať si v náročných dňoch v závere sezóny chladnú hlavu a vieru vo vlastné sily, vyznal sa pretekár, ktorému sa ako siedmemu v 50-ročnej histórii podarilo obhájiť majstrovský primát a dúfa, že by mohol dosiahnuť aj hetrik, čo sa zatiaľ podarilo len legendárnemu Juanovi Manuelovi Fangiovi v 60. rokoch. HISTORICKÉ ŠTATISTIKY Najúspešnejší jazdci Tituly 5 titulov - J. M. Fangio 4 tituly - A. Prost 3 tituly - J. Brabham, J. Stewart, N. Lauda, N. Piquet, A. Senna 2 tituly - M. Häkkinen, M. Schumacher, A. Ascari, G. Hill, J. Clark, E. Fittipaldi Víťazstvá 51 - A. Prost 41 - A. Senna |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |