Hospodársky denník
USD41,592 Sk
EUR43,593 Sk
CHF27,116 Sk
CZK1,186 Sk
  Piatok  5.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Byť bohatými aj pre druhých


Lanárenie úspešných, to je tiež trh pracovných síl
Hovorí sa, že obuvníkove deti chodia bosé, ale o firme Jenewein, ktorá pôsobí predovšetkým v oblasti personálneho poradenstva, toto prirovnanie neplatí. Dnes má 25 zamestnancov a jej pracovný tím doteraz nikto neopustil, okrem dvoch asistentiek, ktoré odišli do zahraničia zvyšovať si kvalifikáciu. Svedčí to minimálne o tom, že dokážu naozaj vybrať správnych ľudí na správne miesta a ešte ich aj patrične motivovať – to je, pravda, len časť služieb, ktorými sa firma presadila na trhu. Pamätáte sa ešte na vzrušenú atmosféru očakávania okolo Vianoc roku 1989? V tom čase sa stretli dvaja študenti, dvaja Martinovia, Krekáč a Novotný a začali spriadať plány. Ako tak rozoberali situáciu a svoje vlastné možnosti, uvedomili si, že okrem peňazí bude slovenská ekonomika potrebovať hlavne ľudské mozgy. Bolo im jasné, že výber pracovných síl, hlavne na vedúce posty, nebude môcť prebiehať tak, ako dovtedy. Nadšení novými možnosťami súkromného podnikania sa rozhodli, že práve na vyhľadávaní mozgov založia svoju budúcnosť. Učňovský rok
V januári 1990 zaklopali na dvere kancelárie Dr. Jeneweina vo Viedni. Skúsený „headhunter“ - lovec mozgov, ktorý ešte v roku 1977 spolu s manželkou založil jednu z prvých firiem na personálne poradenstvo v Rakúsku, iste vytušil, že ak budú mať títo dvaja mládenci toľko vytrvalosti ako nadšenia, niečo z nich bude. „Bola to náročná škola,“ potvrdzujú dnes obaja spolumajitelia slovenskej spoločnosti. „Naša skúšobná lehota, keď sme pracovali pre Dr. Jeneweina na medzinárodných projektoch a veľa sme sa učili, trvala rok.“ Martin Krekáč medzitým skončil vysokú školu, ale mladší Martin Novotný študoval ďalej ešte dva roky, takže vo chvíli, keď získal vysokoškolský diplom, bol už jedným z dvoch konateľov spoločnosti a mal za sebou prvé profesionálne úspechy. „Je to unikátny prípad,“ tvrdí o ňom M. Krekáč. „S takou rýchlou kariérou som sa počas môjho pôsobenia v personálnom poradenstve nestretol.“ Ak hľadáte špičkového manažéra, alebo potrebujete špecialistu v akomkoľvek odbore, ste u týchto dvoch mladých mužov na správnej adrese. Sortiment
„To je naša dominantná aktivita,“ hovorí Martin Krekáč. „Ale poradenstvo v riadení, teda management consulting, nechápeme len ako obsadzovanie pracovných pozícií. Veľakrát treba ísť viac do hĺbky a do šírky, napríklad poskytnúť hodnotenie manažérskych tímov v rámci privatizácie, akvizícií, fúzií, či iných reorganizácií alebo revitalizácií. Súčasťou našej ponuky je aj poradenstvo pri obsadzovaní dozorných a správnych rád, osobný koučing manažérov, poradenstvo v odmeňovaní a v motivačných a hodnotiacich systémoch. Ďalším pilierom našej ponuky sú tréningové a rozvojové programy pre manažérov, na to máme špecializovanú divíziu Human Progress Center. Ide o programy šité na mieru na základe analýzy potrieb vo firme. Venujeme sa tiež podpore a realizácii projektov v približovaní sa Európskej únii v oblasti ľudských zdrojov. Na tento účel máme špecializovanú divíziu Eurosolutions. Najmladšou z našich aktivít je poradenstvo pre tretí sektor, ktoré poskytujeme prostredníctvom neziskového združenia Non-profit Consulting.“

Ste naozaj schopní nájsť ľudí na obsadenie všetkých pozícií, ktoré klienti potrebujú?, vyzvedám. „Áno, sme,“ odpovedá sebavedomo Martin Novotný, „ak sa taká osoba nachádza na trhu práce. Našou špecialitou je metóda tzv. executive search, teda priame oslovovanie a výber. Znamená to, že naši konzultanti systematiky sledujú trh ľudských zdrojov, takže dokážeme takmer vždy identifikovať tých správnych ľudí. Ak taký človek existuje, na 99,9 percenta
ho nájdeme. Ak neexistuje, našou úlohou je vysvetliť klientovi prečo. Prvými klientmi firmy boli zahraničné spoločnosti, ktoré mali záujem etablovať sa u nás. Je to logické, jednak boli na využívanie takýchto služieb zvyknutí, jednak sa potrebovali kvalifikovane oboznámiť s tunajšími pomermi a podmienkami. Stávalo sa, že zahraničný investor si priniesol predstavu o obsadení niektorej pracovnej pozície, bola však nereálna. Niežeby sme boli horší, ale...“ „... napríklad v čase, keď sa tu začínalo s budovaním sietí GSM, nemali sme ešte vyprofilovaných špecialistov vo všetkých potrebných smeroch, a už tobôž nie s praxou,“ hovorí Martin Krekáč. „Našou úlohou je v takom prípade nájsť a ponúknuť iné riešenie na dosiahnutie zámeru. Faktom je, že najlepší manažéri nie sú voľní, pracujú pre tie najlepšie firmy. Ak teda pre nášho klienta toho správneho človeka nájdeme, musíme ho aj presvedčiť, aby zmenil miesto. Niekto to hodnotí negatívne, prečo im vraj nedáme pokoj! Lenže trhové hospodárstvo, to je aj to, že úspešní sú lanárení a preťahovaní.“

Čo v prípade, ak sa pracovník neosvedčí? Prijímate reklamácie? „Niekedy sa stane, že sa kandidát v garančnej lehote neosvedčí, v takom prípade nájdeme bezplatne iného kandidáta,“ osvetlil mi „záruku na tovar” Martin Novotný. „Ale býva to hlavne vtedy, keď zadávateľ nerozumie sám sebe a predostrie nám inú predstavu, než nakoniec vyžaduje.“

Mnohí absolventi vysokých škôl sú dnes nezamestnaní, no mohli by z nich vyrásť manažéri – venujete sa aj tým, ktorí pre vás môžu byť zaujímaví o pár rokov? „Nie, z hľadiska ich rozvoja, ale áno, z hľadiska pracovných ponúk,“ odpovedal mi riaditeľ Krekáč. „aj keď nás predovšetkým zaujímajú ľudia, ktorí už istý úspech dosiahli, máme prehľad aj o absolventoch a dosť často im ponúkame vynikajúce pracovné príležitosti.“ Ide o prípady, keď má klient záujem o ešte nezaťaženého človeka a dá ho vyškoliť v zahraničí. M. Novotný potom objasňuje zložitosti toho, keď sa vytvára tzv. tím prvej hodiny,
teda pracovná skupina, ktorá rozbieha činnosť, najmä pre renomovanú zahraničnú spoločnosť. V tomto štartovacom tíme často pôsobí aj Jenewein, a to nielen v úlohe vyhľadávača ľudí, ale aj ako nezávislý poradca. Systematický a prepracovaný postup zahraničných firiem ma vyprovokoval k tomu, aby som sa začala zaujímať o tie domáce.

Nepretrváva tendencia uprednostňovať rodinu a známych na úkor kvality? „V dobrých slovenských firmách už prestávajú platiť známosti. Ich kroky sú absolútne systematické a cielené,“ tvrdí Martin Novotný. „Badáme u nich záujem spolupracovať s poradenskými subjektmi. Pracujeme aj pre tunajších majiteľov, ktorým záleží na rozvoji ich spoločnosti a jej konkurencieschopnosti.“ „Stretávame sa už aj s tým, že nám predstaviteľ firmy povie: Chcem byť taký dobrý ako zahraničný podnik, preto potrebujem kvalitných ľudí,“ vysvetľuje Martin Krekáč, ktorý má vo firme na starosti práve kontakt s domácimi klientmi. „Už im nezáleží na tom, koľko to bude stáť, zaujíma ich, čo im môžeme ponúknuť. Nie je ich síce veľa, ale posledné dva-tri roky každý mesiac prichádza nejaký slovenský zákazník, pre ktorého začíname pracovať. V roku 1998 predstavovali slovenské firmy 35 percent našej klientely.“ Smer euro
O približovaní sa Slovenska k Európskej únii sa veľa hovorí najmä v oblasti legislatívnej, ekonomickej a politickej. Obaja spolumajitelia firmy Jenewein ma upozornili na to, že je potrebné venovať sa aj približovaniu v oblasti práce s ľudskými zdrojmi, manažmentového riadenia, opisov pracovných pozícií, požiadavkových profilov a kvalifikácií. Niekoľko externých konzultantov spoločnosti pracuje v súčasnosti na významných približovacích projektoch, ktoré Jenewein získal v súťaži. Ak nechceme, aby naši manažéri a špecialisti boli na európskom trhu viac nezamestnaní ako ich kolegovia z iných štátov, je potrebné, aby sa na podmienky EÚ pripravovali už dnes. Musia sa stať euromanažérmi, čo predstavuje splnenie istých kritérií. Princípy
Je len samozrejmé, že ľudia, ktorí posudzujú vhodnosť iných na náročné pracovné pozície, musia byť aj sami patrične kvalifikovaní a skúsení. „Začínajúci konzultanti v našej poradenskej firme nepracujú hneď samostatne. V služobnom rebríčku nemôže konzultant u nás preskočiť nijaký stupienok a aj postup z asistenta na juniora, potom na konzultanta a na senior konzultanta, kde pribudnú aj manažérske úlohy, musí byť odôvodnený a potvrdený úspechmi na každom stupni. Tento služobný postup trvá asi päť rokov,“ vysvetľuje M. Novotný a zdôrazňuje, že sa oplatí ho dodržiavať. Podľa M. Krekáča je škoda, že nie všetky poradensko-konzultačné firmy na Slovensku dodržiavajú tento princíp. Pretože konzultant pracuje pod svojím menom a nemal by sa skrývať za firmu, pre ktorú pracuje, dohľad nad vykonávaním poradenskej činnosti a dodržiavaním etiky by podľa jeho názoru mala prevziať komora poradcov, ako je to aj v iných krajinách. Na moju námietku, že predovšetkým sami by mali iniciovať jej vznik, podotkol, že aj keď komunikácia medzi poradcami nie je jednoduchá, na jej založení spolu s ďalšími kolegami práve pracujú. Licencia CDP
Aj laik vie, že je priama súvislosť medzi produktivitou práce a motiváciou, práve tak ako to, že motivácia nie je len mzda. Ako možno skutočne do hĺbky zistiť úroveň motivácie pracovníkov? Jenewein to dokáže s pomocou programu CDP (Corporate Development Process), na ktorý získal nedávno licenciu ako jediná poradenská firma v SR. Dá sa výborne uplatniť v akejkoľvek firme nad 25 zamestnancov. Na dotazník so sto otázkami, ktoré musí zodpovedať každý pracovník, nadväzuje vyhodnotenie, interpretácia a napokon návrh opatrení. CDP je vhodné zopakovať po dvoch rokoch, alebo po každej zásadnej zmene vo firme. Sedeli sme v pracovni, ktorá bola iná, než pracovne šéfov dnes bývajú. Masívny nábytok evokoval dojem stability a nebyť počítača, vedela by som si predstaviť takéto zariadenie napríklad v solídnej firme z prvej republiky. „Zatrieďujú nás medzi zahraničné firmy,“ podotýka M. Krekáč. „My sa však cítime ako slovenský subjekt, lebo na tomto trhu podnikáme, odovzdávame medzinárodné know-how a skúsenosti, zamestnávame ľudí, platíme dane atď. Okrem toho, že sme kapitálovo spoluvlastníkmi spoločnosti, spolu ju aj podnikateľsky riadime a rozhodujeme o nej. Sme však aj súčasťou globálneho spoločenstva Jenewein, siete, ktorú spája medzinárodná výmena informácií, know-how, kde firmy nie sú kapitálovo zviazané a kladie sa veľký dôraz na domáci manažment.“

Dá sa na poradenskej činnosti zbohatnúť?
„Dá sa byť spokojný a dá sa byť šťastný,“ odpovedá M. Novotný. „Dá sa žiť tak, ako by sa malo žiť, nemusieť myslieť na základné veci a či si môžem tento rok dovoliť ísť na dovolenku alebo nie. Myslím si, že veľký majetok skôr ťahá k zemi, megačísla ma nelákajú.“ Dobročinnosť
„Nikdy som nechcel byť podpriemerný ani priemerný,“ nadväzuje M. Krekáč. „Mám toľko, čo si zaslúžim, som si strojcom vlastného šťastia. Teší ma, že s kolegami dokážeme zarobiť toľko, aby to stačilo nielen pre nás všetkých, ale aj pre iných, ktorí to potrebujú. Okrem individuálnych finančných výpomocí Jenewein už dlhší čas podporuje prevenčnú Linku zdravej rodiny. Naozaj by ma neuspokojovalo byť bohatým len pre seba.“ Zuzana Krútka

Amsterdamoblačno16
Atényslnečno23
Belehradpoloblačno17
Berlínoblačno13
Bratislavaoblačno12
Bruseloblačno16
Budapešťoblačno15
Bukurešťpolooblačno17
Frankfurtoblačno15
Helsinkimrholenie11
Istanbulpolojasno19
Kodaňoblačno14
Kyjevoblačno11
Lisabonpolojasno19
Londýndážď13
Madridpolooblačno18
Milánooblačno17
Moskvazamračené7
Oslopolojasno12
Parížoblačno17
Prahaoblačno13
Rímoblačno20
Sofiaslnečno19
Štokholmoblačno13
Varšavaoblačno11
Viedeňoblačno10
Záhrebslnečno19
Ženevaoblačno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.