Hospodársky denník
USD41,832 Sk
EUR43,576 Sk
CHF27,07 Sk
CZK1,193 Sk
  Utorok  9.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Krytie neschopnosti a lajdáctva


Komentuje Peter Višváder
Balík noviel daňových zákonov, ktoré má prerokovať parlament do 15. novembra, neveští nič dobré. Nielen preto, že ide o dane, ktorých má priemerný slovenský občan už po krk, ale tentoraz sa pod oprávnené obavy podpisuje skutočnosť, že 14 noviel zásadných zákonov sa má prerokovať v skrátenom konaní. Teda za niekoľko dní, bez širšej odbornej i verejnej diskusie len preto, aby sa nahnalo do štátneho rozpočtu potrebných 2,5 mld. Sk. Boli by sa dali aj ušetriť vo výdavkoch, ale to by páni ministri museli byť ochotní hľadať rezervy. A to oni nie sú. Takéto zrýchlené uvažovanie koalície má však dve úskalia. V podstate občan ani nebude stačiť registrovať, čo sa na neho pripravuje a spomínaný výpadok 2,5 mld. Sk, ktoré mali zaplatiť motoristi, nahradíme všetci, na iných daniach a ani vlastne nebudeme vedieť ako. Ak si uvedomíme, že občan aj tak v konečnom dôsledku zaplatí za všetky chyby „neomylných“ politikov, ktorí ich na verejnosti nikdy nepriznajú, potom by tento fakt ešte nebol najhorší. Viac však prekáža to, že zákony sú šité horúcou ihlou, a teda s chybami, ktoré už na budúci rok bude vláda odstraňovať novými novelami. Nadbytočná administratíva si tak opäť dôjde na svoje: bude môcť dokázať, ako ju všetci potrebujeme. A o chybách sa verejnosť nikdy nedozvie. Hlavne, že bude rozpočet na rok 2000. Práve z takéhoto zrýchleného postupu vzniká prepletenec noviel a „zlepšení“ zákonov, v ktorých sa možno len ťažko zorientovať. Dokáže to iba profesionál v tejto oblasti. Bežný malý podnikateľ, ktorému vraj kabinet M. Dzurindu chce vychádzať v ústrety, nemá šancu. Keby vláda mala skutočnú stratégiu hospodárskeho rozvoja a nielen akýsi narýchlo spísaný všeobecný dokument na zalepenie očí opozície a odbornej verejnosti, ktoré po ňom volali, nemohlo by k takejto situácii dôjsť. Vedela by totiž, čo chce. A to nielen na konci roka, pri príprave štátneho rozpočtu... Podľa § 89 zákona o rokovacom poriadku NR SR, návrh zákona možno prerokovať v skrátenom termíne okrem iného vtedy, keď hrozia štátu vážne národohospodárske škody. Nejde teraz len o to, že poslanci sa v piatok neplodne hádali o nevyhnutnosti tohto kroku, keď sa nevedeli dohodnúť na pojme značná nárohospodárska škoda. Oveľa trápnejšie sú dôvody, ktoré koalícia oficiálne uvádza v návrhoch na skrátené legislatívne konanie. Sú silno demagogické. Jeden za všetky: k novele zákona o pozemných komunikáciách sa píše, že zákon prinesie do štátneho rozpočtu 71 mil. Sk. No a potom logicky, ak nebude platiť od januára 2000, štát príde o 71 mil. Sk alebo aspoň o časť z nich. Je to značná národohospodárska škoda? Áno. Ale podľa takejto logiky je potom „nevyhnutné“ čo najskoršie prijatie každého zákona prinášajúceho efekt štátnemu rozpočtu. Zákon o rokovacom poriadku NR SR však v tomto prípade mal skôr na mysli situáciu, pri ktorej sa odstraňuje taký defekt v zákone, v dôsledku ktorého štát prichádza o finančné prostriedky, či spôsobuje značnú nárohospodársku škodu iného charakteru. Nejde teda o tvorbu legislatívy, ktorú treba dôkladne pripraviť, ide skôr o zneužitie tohto paragrafu na odstránenie následkov priam lajdáckosti a neschopnosti dohodnúť sa. Vlády aj koalície.

Amsterdampolojasno12
Aténybúrky20
Belehraddážď13
Berlínoblačno9
Bratislavadážď8
Bruselpolojasno11
Budapešťdážď10
Bukurešťdážď14
Frankfurtzamračené8
Helsinkiprehánky3
Istanbulbúrky21
Kodaňoblačno10
Kyjevdážď10
Lisabonskoro jasno22
Londýnoblačno11
Madridskoro jasno20
Milánooblačno18
Moskvapolojasno-4
Oslozamračené9
Parížpolojasno12
Prahaprehánky7
Rímbúrky20
Sofiadážď13
Štokholmoblačno5
Varšavaprehánky7
Viedeňdážď8
Záhrebdážď12
Ženevaoblačno9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.