Hospodársky denník
USD41,832 Sk
EUR43,576 Sk
CHF27,07 Sk
CZK1,193 Sk
  Utorok  9.Novembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nevyhadzujme peniaze oknom


Jedna z možností, ako postaviť firmu na nohy
Doteraz prijímané opatrenia na ozdravenie bánk a podnikov najmä zo strany štátu nemôžu byť účinné, ak spočívajú len na báze peňazí, tvrdia odborníci z poradenskej firmy Gradient 5. Pokiaľ zistíme v podniku vysokú úroveň ľudskej entropie, vieme s určitosťou povedať, že „pumpovanie“ peňazí do technických prostriedkov vrátane informačných systémov, odpúšťanie a reštrukturalizácia dlhov bude vyhodením peňazí. Ako v prírode
Jediným rozumným riešením je cielená eliminácia zablokovaných (zaentropizovaných) miest v podniku a po zmene správania sa pracovníkov neraz zistíme, že firma má dostatok zdrojov, ktoré doteraz nevyužívala. Firma, ktorá to tvrdí, vznikla na koreňoch nemeckej poradenskej organizácie. Začala svoju činnosť na Slovensku v roku 1990 a so svojou poradenskou činnosťou končila v roku 1994. Slovenská časť firmy pokračovala v činnosti pod názvom Gradient 5. Zo začiatku využívali nemecké know-how a venovali sa hlavne poradenstvu v privatizácii, robili projekty, podklady pre banky, sú znalcami na oceňovanie firiem. Ekonomické informácie pre manažérov a dlhodobá úspešnosť firmy, tak to vám skutočne v našich podmienkach hneď tak niekto neponúkne. V ich hodnotení ekonomickej situácie firmy dominuje ľudský faktor. Nezáleží na veľkosti firmy, v doterajšej činnosti sa zaoberali firmami, ktoré mali niekoľko desiatok, ale aj 6500 zamestnancov (ČR). „To, čo my robíme, je aplikácia prírodných zákonov na firmu. Akým spôsobom prežíva živý organizmus v prírode, toto my aplikujeme na firmu. Ukazuje sa pritom, že napríklad veci, ktoré doteraz vo firemnom živote neboli pochopiteľné, dávajú logiku, sú merateľné, a tým aj ovplyvniteľné,“ hovorí Ing. Ľuboš Polakovič CSc. K základným poučkám patrí tvrdenie, že úspech podniku, ktorý chce „hrať prvú ligu“, závisí v širokej miere od schopnosti manažérov zmobilizovať energiu ľudí, „energizovať“ podnikový sociálny systém. Prúd zmien
Aká je súvislosť medzi certifikačnými firmami, ktoré vykonávajú certifikačný audit, a poradenstvom? „Audit je špecifický problém, lebo audit znamená, že ťpotvrdzujeme, že veci robíte takto a taktoŤ. My naopak hovoríme, podľa čoho sa máte riadiť, aby ste robili veci, ktoré vás dovedú k úspešnej budúcnosti. Čiže my vnímame audit ako nástroj, potvrdenie pre tretiu stranu, že veci sa robia tak, ako sú deklarované. Na rozdiel od auditu, náš záujem je úplne odlišný, my povieme, čo má firma robiť, aby bola úspešná. To, čo my naučíme zákazníka, sa volá riadenie prúdu zmien.“ Väčšina manažérov chce byť úspešná, a preto premýšľa o objektívnych zákonitostiach, ktoré regulujú prúd bohatstva, vo vašej terminológii. Prvou dimenziou úspechu sú podľa vás znalosti zhmotnené v podobe strojov a zariadení, ale aj nezhmotnené v podobe know-how, systémov alebo zručností. Druhou dimenziou úspechu je podľa vás energetizácia ľudí, pretože všetky znalosti sú zbytočné, ak chýba vôľa ich naplniť. To všetko sú nové myšlienky, sú málo známe. Ako získavate pre ne zákazníkov, ako získate objednávku? „Navštívime zákazníka, všetko mu vysvetlíme, potom ho zoberieme na náš seminár do inej firmy, tam vidí, počuje našu argumentáciu, posúdi a potom, ak prejaví záujem, začína projekt, na ktorom s ním spolupracujeme. My mu ponúkame riadenie prúdu zmien, ľudia sa naučia, ako majú reagovať, aké metódy používať pri zmenách, o ktorých často ani nevieme, aké nastanú. Čiže, nie je to reakcia na konkrétnu zmenu, my ponúkame mechanizmus, aby bol schopný zareagovať na tie zmeny, ktoré ani netušíme, že ich stretnú ...“ Okamžik pravdy
Určitú podobnosť medzi vašou prácou, vašou podnikateľskou službou, vaším podnikateľským servisom a prácou certifikačných organizácií predsa vidím v tom, že firma musí v každom prípade „otvoriť“ svoju informačnú základňu ... Do akej hĺbky vám musí dať k dispozícii svoje účtovníctvo a informačnú sústavu? „Paradoxné je, že spočiatku vôbec. Ak chceme získať klientov, my musíme ukázať, že rozumieme tomu, čo robíme. Čiže začiatok projektu je veľmi paradoxný. Prvé dva dni, keď sa stretneme, topmanažmentu ukážeme, aké sú zákonitosti, ukážeme klientovi, kam by mal ísť a ako sa tam dostane. To všetko za dva dni. Keď mu potom interpretujeme výsledky, vtedy nastáva okamžik pravdy. Zákazník povie áno alebo nie. Zákony košatenia, mapa úspešnosti, vonkajšia a vnútorná entropia, to všetko patrí na Slovensku pomerne mladému know-how. Ako metódy vyjadrenia stavu a smerovania sú mnohým manažérom ešte neznáme. „Sú firmy, ktoré už o tom vedia, lebo absolvovali meranie pracovníkmi Gradientu. Niektoré sú v štádiu, kde sa začína projekt, je dlhodobý, veď ide o zmenu správania sa ľudí. V Česku majú skúsenosti s týmto systémom už sedem rokov. Zaujímavé je, že vynikajúce skúsenosti máme s tak ťažkým systémom, ako je zdravotníctvo. Napríklad pražská nemocnica v Motole, ktorá pred tromi rokmi bola ťna zavretieŤ, aj pomocou tohto programu sa dostala z najhoršieho von.“ Zmerať záujem
V jednej vašej prednáške som čítal, že manažmenty našich podnikov sú zatiaľ prednostne zahľadené do technického subsystému a rolu zamestnanca vnímajú skôr ako lacnejší (obsluhujúci) doplnok drahej technológie. „My sme špecialisti na úspešnosť, na budúcnosť,“ tvrdí Ing. L. Polakovič. Viete, väčšina firiem má problém v tom, že ak chce zvyšovať produktivitu práce, zameriavajú sa na nástroje. Napríklad zavedenie spôsobu kontroly kvality, nová technológia, nové manažérske postupy, školenia ľudí. V skutočnosti však to, čo by ich malo zaujímať je, čo to prinesie pre firmu. Načo sú nám lepšie nástroje, keď ich nevieme tak použiť, aby niečo pre firmu prinášali. Tu prichádza do hry ľudský faktor, pretože nás zaujíma, čo z toho má celá firma. Tento celostný pohľad, hovorí aj o vzájomnom pomere, náš nástroj tomu pomôže. Každý manažér vie, že aktívni, zapálení ľudia sú oveľa produktívnejší, ako ľudia, ktorí nechcú. Jediný problém bol zmerať záujem.“ Ivan Klačanský

Amsterdampolojasno12
Aténybúrky20
Belehraddážď13
Berlínoblačno9
Bratislavadážď8
Bruselpolojasno11
Budapešťdážď10
Bukurešťdážď14
Frankfurtzamračené8
Helsinkiprehánky3
Istanbulbúrky21
Kodaňoblačno10
Kyjevdážď10
Lisabonskoro jasno22
Londýnoblačno11
Madridskoro jasno20
Milánooblačno18
Moskvapolojasno-4
Oslozamračené9
Parížpolojasno12
Prahaprehánky7
Rímbúrky20
Sofiadážď13
Štokholmoblačno5
Varšavaprehánky7
Viedeňdážď8
Záhrebdážď12
Ženevaoblačno9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.