Hospodársky denník
USD41,723 Sk
EUR42,255 Sk
CHF26,388 Sk
CZK1,178 Sk
  Utorok  14.Decembra 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Schopnosť obstáť v konkurencii


Transformácia súvisí so zásadami dopravnej politiky
Železnice SR (ŽSR) fungujú stále ako štátny podnik, čo spôsobuje v ich činnosti rôzne komplikácie. Preto sa už dlhší čas uvažuje o transformácii ŽSR na akciovú spoločnosť so 100-percentnou účasťou štátu. Na tomto projekte spolupracujú ŽSR, MDPT SR a nezávislý víťaz medzinárodnej verejnej súťaže. Ďalším vážnym dokumentom, ktorý má pre slovenských železničiarov mimoriadnu prioritu, ,je schválenie zákona o železniciach. Podarí sa ŽSR po týchto opatreniach vyrovnať sa s ekonomickými problémami, ktoré im spôsobuje aj sám štát? O vyjadrenie na túto otázku sme požiadali ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka. Vo svojej odpovedi okrem iného zdôraznil: „Vláda odsúhlasila harmonogram krokov ekonomickej stabilizácie a transformácie ŽSR. Predpokladáme spracovanie Projektu transformácie ŽSR tak, aby k jeho aplikácii došlo najneskôr k 1. januáru 2000. K samej transformácii železníc na akciovú spoločnosť mienime pristúpiť k 1. januáru roku 2001. Odborníkom je jasné, že ekonomická a finančná situácia ŽSR nie je udržateľná pri daných pravidlách hry štátneho podniku. Cieľom projektu je namodelovať podobu železničného podniku, ktorý bude schopný reagovať v konkurenčnom prostredí na požiadavky trhu a zabezpečiť svoje služby nielen na vnútornom, ale aj na zahraničnom trhu. Predpokladá to nevyhnutne vyriešiť vzťah štát - železnice. Predovšetkým ide o doriešenie dotačnej a cenovej politiky a finančnej reštrukturalizácie železníc. Spomínaná transformácia ŽSR na akciovú spoločnosť veľmi úzko súvisí so zásadami dopravnej politiky. Pripravujeme novelu predmetného zákona, ktorá bude nadväzovať na aproximačný proces k právu Európskej únie. Novozavedené ustanovenia zákona o železniciach zabezpečia plnú zodpovednosť štátu za výkony poskytované vo verejnom záujme, samozrejme, v súčinnosti na skutočné potreby jednotlivých regiónov. Budú obsahovať aj princípy, na báze ktorých je možné zastaviť, alebo obmedziť dopravu na železnici v prípade, že štát nebude plniť dohodnuté zmluvy. Novela zákona o železniciach by mala mať zapracované aj nové inštitúty, ktoré sa týkajú finančnej spôsobilosti dopravcov, bezpečnostného osvedčenia dopravcu, ako aj povinného poistenia zodpovednosti za škodu z prevádzky na železnici. Komplexným spôsobom by mali byť zabezpečené všetky technické a prevádzkové požiadavky a bezpečnosť osôb a dopravných prostriedkov na železniciach. „Nepochybujem, že tak transformácia ŽSR na akciovú spoločnosť, ako aj nový dopravný zákon účinne pomôžu transformácii železníc na modernú európsku železničnú spoločnosť.“ Jozef Kunik

Amsterdamoblačno6
Aténypolojasno16
Belehradoblačno7
Berlíndážď3
Bratislavazamračené4
Bruselprehánky5
Budapešťveľká oblačnosť5
Bukurešťzamračené6
Frankfurtdážď3
Helsinkisneženie-1
Istanbulpolooblačno10
Kodaňdážď4
Kyjevzamračené6
Lisabonoblačno12
Londýnoblačno5
Madridpolojasno16
Moskvadážď so snehom1
Oslosnehové prehánky-4
Parížpolooblačno5
Prahadážď3
Rímpolojasno14
Sofiaoblačno5
Štokholmsneženie-2
Varšavadážď3
Viedeňzamračené5
Záhreboblačno3
Ženevaprehánky3

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.