Schopnosť obstáť v konkurencii Transformácia súvisí so zásadami dopravnej politiky Železnice SR (ŽSR) fungujú stále ako štátny podnik, čo spôsobuje v ich činnosti rôzne komplikácie. Preto sa už dlhší čas uvažuje o transformácii ŽSR na akciovú spoločnosť so 100-percentnou účasťou štátu. Na tomto projekte spolupracujú ŽSR, MDPT SR a nezávislý víťaz medzinárodnej verejnej súťaže. Ďalším vážnym dokumentom, ktorý má pre slovenských železničiarov mimoriadnu prioritu, ,je schválenie zákona o železniciach. Podarí sa ŽSR po týchto opatreniach vyrovnať sa s ekonomickými problémami, ktoré im spôsobuje aj sám štát? O vyjadrenie na túto otázku sme požiadali ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka. Vo svojej odpovedi okrem iného zdôraznil: Vláda odsúhlasila harmonogram krokov ekonomickej stabilizácie a transformácie ŽSR. Predpokladáme spracovanie Projektu transformácie ŽSR tak, aby k jeho aplikácii došlo najneskôr k 1. januáru 2000. K samej transformácii železníc na akciovú spoločnosť mienime pristúpiť k 1. januáru roku 2001. Odborníkom je jasné, že ekonomická a finančná situácia ŽSR nie je udržateľná pri daných pravidlách hry štátneho podniku. Cieľom projektu je namodelovať podobu železničného podniku, ktorý bude schopný reagovať v konkurenčnom prostredí na požiadavky trhu a zabezpečiť svoje služby nielen na vnútornom, ale aj na zahraničnom trhu. Predpokladá to nevyhnutne vyriešiť vzťah štát - železnice. Predovšetkým ide o doriešenie dotačnej a cenovej politiky a finančnej reštrukturalizácie železníc. Spomínaná transformácia ŽSR na akciovú spoločnosť veľmi úzko súvisí so zásadami dopravnej politiky. Pripravujeme novelu predmetného zákona, ktorá bude nadväzovať na aproximačný proces k právu Európskej únie. Novozavedené ustanovenia zákona o železniciach zabezpečia plnú zodpovednosť štátu za výkony poskytované vo verejnom záujme, samozrejme, v súčinnosti na skutočné potreby jednotlivých regiónov. Budú obsahovať aj princípy, na báze ktorých je možné zastaviť, alebo obmedziť dopravu na železnici v prípade, že štát nebude plniť dohodnuté zmluvy. Novela zákona o železniciach by mala mať zapracované aj nové inštitúty, ktoré sa týkajú finančnej spôsobilosti dopravcov, bezpečnostného osvedčenia dopravcu, ako aj povinného poistenia zodpovednosti za škodu z prevádzky na železnici. Komplexným spôsobom by mali byť zabezpečené všetky technické a prevádzkové požiadavky a bezpečnosť osôb a dopravných prostriedkov na železniciach. Nepochybujem, že tak transformácia ŽSR na akciovú spoločnosť, ako aj nový dopravný zákon účinne pomôžu transformácii železníc na modernú európsku železničnú spoločnosť. Jozef Kunik
|
Amsterdam | oblačno | 6 |
Atény | polojasno | 16 |
Belehrad | oblačno | 7 |
Berlín | dážď | 3 |
Bratislava | zamračené | 4 |
Brusel | prehánky | 5 |
Budapešť | veľká oblačnosť | 5 |
Bukurešť | zamračené | 6 |
Frankfurt | dážď | 3 |
Helsinki | sneženie | -1 |
Istanbul | polooblačno | 10 |
Kodaň | dážď | 4 |
Kyjev | zamračené | 6 |
Lisabon | oblačno | 12 |
Londýn | oblačno | 5 |
Madrid | polojasno | 16 |
Moskva | dážď so snehom | 1 |
Oslo | snehové prehánky | -4 |
Paríž | polooblačno | 5 |
Praha | dážď | 3 |
Rím | polojasno | 14 |
Sofia | oblačno | 5 |
Štokholm | sneženie | -2 |
Varšava | dážď | 3 |
Viedeň | zamračené | 5 |
Záhreb | oblačno | 3 |
Ženeva | prehánky | 3 |
|
|
|