Očarený sklom Je to práve desať rokov, odkedy sa akademický sochár Ľubomír Ferko počas študijného pobytu v USA (1989 - 1990) zoznámil v ateliéri Michaela Rogersa so sklárskymi technikami a urobil prvú tavenú plastiku. Sklo ho tak očarilo, že po návrate si prebudoval ateliér. Začínal som s drevom a kameňom. Nemám sklárske školy, ale začal som hľadať nové cesty. V Amerike som mal po prvý raz možnosť vidieť technické postupy a prácu so sklom. To je odlišný materiál, ostatné nie sú transparentné. Sklo má veľké plus, že sa dá pracovať aj so štvrtým rozmerom - vnútorným svetlom. To sú úžasné efektné veci. Aj preto si ma získalo sklo," zdôvodňuje zmenu umeleckého materiálu Ľ. Pri svojom experimentovaní prišiel na unikátnu techniku, keď grafické prvky zalieva do skla. Negatívum, že nemá umelecké sklárske štúdium, premenil na pozitívum a stal sa novátorom, pretože takou metódou nepracuje žiadny umelec na svete. Trvalo mi päť rokov, kým som na to prišiel, zdôvodňuje svoj projekt Tak rozprávali proroci. Ten od premiéry v Slovenskom národnom múzeu v roku 1997 už videli vo Francúzsku, v Holandsku, Izraeli, Turecku, Rakúsku ... Má veľký úspech, pretože odkaz kultúrneho dedičstva podnietený kresťanským, židovským a islamským náboženstvom je naozaj nevšedný. Veď takto umelecky zatavené biblické texty v skle majú ešte trvanlivejšiu hodnotu. Pre mňa je vždy prekvapenie, keď moje veci chcú. Nezamýšľam sa nad komerciou. Len ustavičnou prácou sa stávam pánom materiálu a nie sklo mi diktuje. Je to určitá mágia. Moje posolstvo výstavy je ekumenia a zmier - vzájomný rešpekt. A som rád, že ho prijímajú v rôznych kresťansky orientovaných krajinách, vyznal sa nám autor. V súčasnosti vystavuje 23 objektov písma v skle v galérii Vermeulen v holandskom meste Loostdrecht. Tam mal prvú autorskú výstavu pred piatimi rokmi, samozrejme, s inými dielami. V tomto meste bude vystavovať do 15. januára, potom expozíciu presunú do inej holandskej galérie. Kresťanská tematika nie je v tvorbe Ľ. Ferka novinkou. Venoval sa jej aj za hlbokého socializmu, keď vôbec nebola súčasťou štátnej ideológie. V rokoch 1983 - 1985 som robil grafický cyklus Výjavy zo života Cyrila a Metoda, aj ich reálne stvárnenie. Môj otec, literárny tvorca Milan Ferko, sa zaoberal cyrilo-metodejskou históriou, ja na túto rodinnú tradíciu nadväzujem vizuálne. Bol som dobre pripravený, a tak som sa prihlásil na konkurz tvorenia pamätnej tabule Cyrila a Metoda do Ríma. Príprava a schvaľovanie trvalo tri roky, kým môj návrh v druhom kole schválila desaťčlenná talianska komisia. Považoval som za česť, že som ju robil, aj keď som mal na jej realizáciu len tri mesiace, spokojne si posťažoval úspešný autor. A tak od minulého roka je v centre Ríma kus Slovenska, pretože pamätná doska oznamuje: V tomto kláštore v rokoch 867 - 869 bývali slovanskí apoštoli sv. Konštantín - Cyril a sv. Metod, zakladatelia staroslovanskej liturgie a písomníctva. Vďačný slovenský národ. Tento text je po slovensky a taliansky vyrytý do 5 cm hrubej bielej dosky z carrarského mramoru. Autor ju vlastnoručne upevnil na priečelie kláštora Santa Prasseda. Je to prvá a asi aj posledná takáto tabuľa vo svete, konštatuje vzácnosť Ľ. Ferko. (ak) (snímky - autor)
|
Amsterdam | oblačno | 6 |
Atény | polojasno | 16 |
Belehrad | oblačno | 7 |
Berlín | dážď | 3 |
Bratislava | zamračené | 4 |
Brusel | prehánky | 5 |
Budapešť | veľká oblačnosť | 5 |
Bukurešť | zamračené | 6 |
Frankfurt | dážď | 3 |
Helsinki | sneženie | -1 |
Istanbul | polooblačno | 10 |
Kodaň | dážď | 4 |
Kyjev | zamračené | 6 |
Lisabon | oblačno | 12 |
Londýn | oblačno | 5 |
Madrid | polojasno | 16 |
Moskva | dážď so snehom | 1 |
Oslo | snehové prehánky | -4 |
Paríž | polooblačno | 5 |
Praha | dážď | 3 |
Rím | polojasno | 14 |
Sofia | oblačno | 5 |
Štokholm | sneženie | -2 |
Varšava | dážď | 3 |
Viedeň | zamračené | 5 |
Záhreb | oblačno | 3 |
Ženeva | prehánky | 3 |
|
|
|